De câtă forță, sacrificiu, demnitate, conștiință și luciditate este nevoie pentru a putea schimba un sistem tocmai cu oamenii care sunt rezultatul lui?


luni, 21 septembrie 2009

Alte şi alte probleme, mereu probleme...

Ştiu că toată lumea este bulversată de informaţiile contradictorii legate de Legea educaţiei şi Legea salarizării unitare. Nu se ştie cu exactitate ce salarii şi ce sporuri vor fi învăţământ.
Peste toate acestea se adaugă alte şi alte disfuncţionalităţi cu care sistemul de învăţământ se confruntă zilnic. Iată câteva dintre cele mai importante probleme semnalate în ultima perioadă de cititorii sinvlex:

  1. Restanţe la decontarea cheltuielilor pe mijloacele de transport în comun, din localitatea de reşedinţă la locul de muncă şi de la locul de muncă în localitatea de reşedinţă pentru personalul didactic din unităţile de învăţământ de stat, care nu dispune de locuinţă şi căruia nu i se poate oferi o locuinţă corespunzătoare în localitatea unde are postul, în conformitate cu art. 104 (3) din Legea nr. 128/1997;

                        Ce s-ar putea face

-  deplasarea reprezentanţilor sindicali la nivelul primăriilor şi al unităţilor de învăţământ respective  pentru discuţii cu membrii de sindicat, directori şi primari 

-   verificarea modului de îndeplinire a procedurii prealabile acordării decontului, precum şi iniţierea demersurilor privind eventuale acţiuni în instanţa pentru recuperarea acestor drepturi băneşti, în cazul în care membrii de sindicat solicită acest lucru

Vezi aici procedura ce trebuie respectată, un model de cerere decont şi alte detalii.

 

  1. Problemele apărute în practică în legătură cu:

a) cuantumul indemnizaţiei pentru salariaţii care se pensionează la vârsta standard 

b) cuntumul ajutorului pentru naşterea fiecărui copil

c) sursa finanţării acestor drepturi băneşti

Problemele apar din cauza lipsei de corespondenţă dintre C.C.M.N. Naţional şi C.C.M.N. de la nivelul inspectoratelor şcolare (în contextul inexistenţei unui C.C.M. la Nivel de Ramură Învăţământ), precum şi din cauza poziţiilor oficiale contradictorii ale conducerilor unităţilor de învăţământ, ale inspectortelor şcolare, precum şi ale  autorităţilor administraţiei publice locale.

Vezi aici interpretarea mea pentru cuntumul ajutorului pentru naşterea fiecărui copil (argumentele se aplică şi în cazul cuantumului indemnizaţiei pentru salariaţii care se pensionează la vârsta standard)

Ce s-ar putea face

- adoptarea unei hotărâri a Comisie Paritare I.S.J. – Sindicat(e), care să aibă în vedere clauzele superioare ale C.C.M.N. Naţional (salariaţii care se pensionează pentru limită de vârstă primesc o indemnizaţie egală cu cel puţin două salarii de bază avute în luna pensionării ; un salariu mediu pe unitate, plătit de aceasta mamei, pentru naşterea fiecărui copil)

- formularea de acţiuni în instanţă (cu riscul ca soluţiile instanţelor să fie contradictorii şi ele)

 

  1. Interpretarea şi aplicarea Ordinului MECI nr. 5132/2009 privind activităţile specifice funcţiei de diriginte

Ordinul a fost transmis în teritoriu chiar înaintea intrării în vigoare (publicarea în Monitorul Oficial), fără informarea/consultarea sindicatelor judeţene şi fără o prelucrare prealabilă, fapt ce a produs panică şi o serie întreaga de neînţelegeri şi nemuţumiri în rândul personalului didactic, mai ales cu privire la modul în care se va realiza plata orelor de consiliere şi orientare.

Ce s-ar putea face

-  discutarea Ordinului în cadrul Comisiei Paritare I.S.J.–Sindicat(e), în vederea aplicării lui unitare, la nivelul tuturor unităţilor de învăţământ

 

  1. Interpretarea şi aplicarea Ordinului nr. 4595/2009 privind criteriile de performanţă pentru evaluarea cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar

Ordinul ridică probleme de interpretare

Ce s-ar putea face

-  discutarea Ordinului în cadrul Comisiei Paritare I.S.J.–Sindicat(e), în vederea aplicării lui unitare, la nivelul tuturor unităţilor de învăţământ