Ordinul nr. 3171 din 5 februarie 2015 privind
aprobarea Calendarului şi a Metodologiei de înscriere a copiilor în
învăţământul primar pentru anul şcolar 2015-2016
În temeiul art. 23 şi 29 din Legea educaţiei
naţionale nr. 1/2011, cu
modificările şi completările ulterioare,
în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 26/2015 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice,
Se aprobă Calendarul înscrierii în
învăţământul primar pentru anul şcolar 2015-2016, prevăzut în anexa nr. 1, care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Se aprobă Metodologia de înscriere a
copiilor în învăţământul primar pentru anul şcolar 2015-2016, prevăzută în
anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Direcţia generală învăţământ
preuniversitar, Direcţia generală management şi reţea şcolară, Direcţia pentru
învăţământ în limbile minorităţilor, Direcţia generală buget-finanţe,
salarizare şi resurse umane, Direcţia generală logistică, inspectoratele
şcolare şi unităţile de învăţământ preuniversitar duc la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei şi cercetării
ştiinţifice,
Sorin Mihai Cîmpeanu
ANEXA nr. 1: CALENDARUL ÎNSCRIERII în
învăţământul primar pentru anul şcolar 2015-2016
Data-limită/Perioada
|
Evenimentul
|
Pregătirea înscrierii în
învăţământul primar
|
|
16 februarie 2015
|
Afişarea circumscripţiilor
şcolare şi a planului de şcolarizare propus, respectiv numărul de clase
pregătitoare alocate, la fiecare unitate de învăţământ, inclusiv pe site-ul
acesteia, dacă există, şi pe site-ul inspectoratului şcolar
Afişarea, la sediul fiecărei
unităţi de învăţământ şi pe site-ul acesteia, dacă există, sau pe site-ul
inspectoratului şcolar, pentru unităţile de învăţământ care nu au site
propriu, a informaţiilor care permit părinţilor să cunoască activitatea
specifică clasei pregătitoare din cadrul unităţii, cum ar fi: posibilitatea
organizării procesului de învăţământ în cadrul unei grădiniţe aflate în
structura şcolii sau în consorţiu cu şcoala, posibilitatea organizării
programului "Şcoala după şcoală", fotografii ale spaţiului în care
se desfăşoară activitatea la clasa pregătitoare
|
16 februarie 2015
|
Afişarea programului de
evaluare a dezvoltării psihosomatice a copiilor solicitată de părinţi, în
conformitate cu prevederile din Metodologia de înscriere a copiilor în
învăţământul primar pentru anul şcolar 2015-2016, prevăzută în anexa nr. 2 la
ordin
Afişarea
unităţilor/instituţiilor în care se realizează evaluarea dezvoltării
psihosomatice a copiilor solicitată de părinţi, în conformitate cu prevederile
din Metodologia de înscriere a copiilor în învăţământul primar pentru anul
şcolar 2015-2016, prevăzută în anexa nr. 2 la ordin
|
16 februarie 2015
|
Anunţarea, prin afişare la
sediul unităţii de învăţământ, a criteriilor specifice de departajare elaborate
de unităţile de învăţământ, în urma consultării cadrelor didactice şi a
partenerilor sociali - sindicate, consiliu reprezentativ al părinţilor -
avizate, din punctul de vedere al legalităţii, de către consilierul juridic
şi aprobate în consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ
Anunţarea, prin afişare la
sediul unităţii de învăţământ, a listei documentelor care să dovedească
îndeplinirea criteriilor specifice de departajare
|
18-26 februarie 2015
|
Organizarea, în fiecare unitate
de învăţământ în care se desfăşoară activitate specifică clasei pregătitoare,
a unei "Zile a porţilor deschise", zi în care părinţii, copiii şi
alte persoane interesate pot vizita spaţiile dedicate activităţilor claselor
pregătitoare şi pot purta discuţii cu personalul unităţii de învăţământ
implicat în această activitate
|
16-27 februarie 2015
|
Organizarea, în unităţile de
învăţământ preşcolar, a întâlnirilor pentru informarea şi consilierea
părinţilor copiilor din grădiniţă care vor fi cuprinşi, în anul şcolar
2015-2016, în învăţământul primar
|
17 februarie-11 martie 2015
|
Realizarea evaluării nivelului
de dezvoltare psihosomatică a copiilor pentru care Metodologia de înscriere a
copiilor în învăţământul primar pentru anul şcolar 2015-2016, prevăzută în
anexa nr. 2 la ordin, prevede această evaluare
|
17 februarie-12 martie 2015
|
Comunicarea rezultatului
evaluării dezvoltării psihosomatice a copilului, în scris, părintelui care a
solicitat evaluarea
|
12 martie 2015
|
Transmiterea de către centrele
judeţene de resurse şi asistenţă educaţională/Centrul Municipiului Bucureşti
de Resurse şi Asistenţă Educaţională a procesului-verbal în care este înscris
rezultatul evaluării dezvoltării psihosomatice a copiilor din
judeţ/municipiul Bucureşti, către comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti
de înscriere a copiilor în învăţământul primar (comisia judeţeană/a
municipiului Bucureşti)
|
Completarea şi validarea
cererilor-tip de înscriere în clasa pregătitoare
|
|
16 februarie 2015
|
Afişarea, la sediul unităţii de
învăţământ şi al inspectoratului şcolar şi pe site-ul acestora, a programului
de completare a cererilor tip de înscriere în învăţământul primar
|
23 februarie-13 martie 2015
|
Completarea de către părinţi,
online sau la unitatea de învăţământ la care solicită înscrierea copiilor, a
cererilor-tip de înscriere. Validarea cererilor-tip de înscriere la unitatea
de învăţământ la care solicită înscrierea copiilor, zilnic, în intervalul
orar 8,00-20,00 (luni-vineri), respectiv 9,00-13,00 (sâmbăta)
Depunerea şi validarea
cererilor-tip de înscriere de către părinţii care solicită înscrierea
copiilor la şcoala specială.
|
Prima etapă de înscriere în
clasa pregătitoare
|
|
16 martie 2015
|
Procesarea, de către comisia
naţională de înscriere a copiilor în învăţământul primar (Comisia naţională),
a cererilor-tip de înscriere, cu ajutorul aplicaţiei informatice şi
repartizarea la şcoala de circumscripţie a copiilor ai căror părinţi au
solicitat acest lucru în cererea-tip de înscriere
|
17-19 martie 2015
|
Procesarea, la nivelul
unităţilor de învăţământ, pe baza informaţiilor din cererile-tip de înscriere
şi din documentele depuse de părinţi, a cererilor părinţilor care solicită
înscrierea la o altă unitate de învăţământ decât şcoala de circumscripţie, pe
locurile rămase libere. Admiterea sau respingerea cererilor acestora, la
nivelul comisiei de înscriere din unităţile de învăţământ, prin aplicarea
criteriilor generale şi specifice de departajare şi validarea de către
consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ a listei candidaţilor
admişi în această fază
Marcarea, în aplicaţia
informatică, a cererilor-tip de înscriere pentru candidaţii admişi în această
fază.
|
20 martie 2015
|
Procesarea de către Comisia
naţională a cererilor-tip de înscriere, cu ajutorul aplicaţiei informatice şi
repartizarea la şcoala de circumscripţie a copiilor ai căror părinţi au
solicitat înscrierea la o altă unitate de învăţământ decât şcoala de
circumscripţie, dar nu au fost admişi din lipsă de locuri şi care au exprimat
în această fază opţiunea pentru înscrierea în şcoala de circumscripţie
|
20-21 martie 2015
|
Afişarea în unităţile de
învăţământ şi pe site-ul inspectoratului şcolar şi al unităţilor de
învăţământ a candidaţilor înmatriculaţi, a numărului de locuri rămase libere
şi a listei copiilor neînscrişi după prima etapă
|
A doua etapă de înscriere în
clasa pregătitoare
|
|
23 martie 2015
|
Comunicarea, prin afişare la
unităţile de învăţământ şi pe site-ul inspectoratului, a procedurii specifice
de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, elaborată de inspectoratul
şcolar Informarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice de către
comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti cu privire la procedura specifică
de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, în etapa a doua
|
24 martie-3 aprilie 2015
|
Depunerea cererii-tip de înscriere
la secretariatul unităţii de învăţământ aflate pe prima poziţie dintre cele
trei opţiuni exprimate pentru etapa a doua, de către părinţii copiilor care
nu au fost cuprinşi în nicio unitate de învăţământ în etapa anterioară sau
care nu au participat la prima etapă
Validarea cererilor-tip de
înscriere la unitatea de învăţământ aflată pe prima poziţie în opţiunile
privind înscrierea copiilor
|
7-10 aprilie 2015
|
Procesarea, la nivelul
unităţilor de învăţământ, a cererilor-tip de înscriere depuse de părinţi,
aplicând procedura specifică elaborată de inspectoratul şcolar, pe baza
criteriilor generale şi a celor specifice de departajare, în limita locurilor
disponibile
Completarea, în aplicaţia
informatică, a datelor din cererile-tip de înscriere pentru candidaţii admişi
în această etapă
|
10 aprilie 2015
|
Afişarea la fiecare unitate de
învăţământ a listelor finale ale copiilor înscrişi în clasa pregătitoare
|
14-17 aprilie 2015
|
Centralizarea şi soluţionarea
de către inspectoratul şcolar a cererilor părinţilor copiilor care nu au fost
încă înscrişi la vreo unitate de învăţământ
Soluţionarea de către
inspectoratul şcolar a oricărei altei situaţii referitoare la înscrierea în
învăţământul primar, având în vedere, cu prioritate, interesul educaţional al
copilului
|
Calendarul înscrierii în clasa
I a copiilor de 7 ani care nu au fost înscrişi în învăţământul primar în anul
şcolar 2014-2015 şi ai căror părinţi solicită înscrierea direct în clasa I
|
|
23 februarie-13 martie 2015
|
Depunerea cererilor de
înscriere de către părinţii care solicită înscrierea copilului la şcoala de
circumscripţie, la sediul unităţii de învăţământ respective
|
16-20 martie 2015
|
Soluţionarea de către unităţile
de învăţământ şi, după caz, cu acordul inspectoratelor şcolare
judeţene/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti pentru
suplimentarea numărului de locuri/clase, a cererilor de înscriere depuse de
către părinţii care solicită înscrierea copiilor la şcoala de circumscripţie,
prin aplicarea prevederilor Metodologiei de înscriere a copiilor în
învăţământul primar pentru anul şcolar 2015-2016, prevăzută în anexa nr. 2 la
ordin.
|
23 martie-3 aprilie 2015
|
Depunerea cererilor de
înscriere de către părinţii care solicită înscrierea în altă unitate de
învăţământ decât şcoala de circumscripţie, la unitatea de învăţământ la care
solicită înscrierea
|
7-9 aprilie 2015
|
Soluţionarea de către unităţile
de învăţământ, respectiv comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti a
cererilor de înscriere depuse de părinţii care solicită înscrierea în altă
unitate de învăţământ decât şcoala de circumscripţie, prin aplicarea
prevederilor Metodologiei de înscriere a copiilor în învăţământul primar
pentru anul şcolar 2015-2016, prevăzută în anexa nr. 2 la ordin, a procedurii
specifice elaborate de către comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti
|
10 aprilie 2015
|
Afişarea la fiecare unitate de
învăţământ a listelor finale ale copiilor înscrişi în clasa I
|
ANEXA nr. 2: METODOLOGIE de înscriere a
copiilor în învăţământul primar pentru anul şcolar 2015-2016
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
În conformitate cu prevederile
Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011,
cu modificările şi completările ulterioare, învăţământul primar cuprinde clasa
pregătitoare şi clasele I-IV.
(2)Numărul de locuri care se
alocă, prin cifra de şcolarizare, pentru clasa pregătitoare, în învăţământul de
stat, este mai mare sau egal cu numărul copiilor care au împlinit vârsta pentru
a începe învăţământul primar, asigurând astfel fiecărui copil un loc.
(3)Inspectoratele şcolare vor
soluţiona orice situaţie legată de înscrierea în învăţământul primar în
interesul educaţional al elevului şi în limitele legii.
(1)Înscrierea copiilor în
învăţământul primar pentru anul şcolar 2015-2016 se face în conformitate cu
prevederile prezentei metodologii.
(2)În sensul prezentei
metodologii, prin părinţi se înţelege inclusiv tutori legal instituiţi sau
reprezentanţi legali.
(1)Fiecare locuinţă este
arondată unei unităţi de învăţământ aflată în proximitatea sa, numită în
continuare şcoala de circumscripţie. Totalitatea străzilor arondate unităţii de
învăţământ formează circumscripţia şcolară a unităţii de învăţământ respective.
(2)În vederea înscrierii în
clasa pregătitoare a tuturor copiilor care au vârsta corespunzătoare,
inspectoratele şcolare judeţene (ISJ) şi Inspectoratul Şcolar al Municipiului
Bucureşti (ISMB) iau în considerare propunerile conducerilor unităţilor de
învăţământ referitoare la numărul de clase pregătitoare rezultate în urma
recensământului copiilor realizat, pentru fiecare circumscripţie şcolară, în
colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale.
(3)Numărul de clase pregătitoare
cuprins în planul de şcolarizare alocat de ISJ/ISMB fiecărei unităţi de
învăţământ ţine cont de capacitatea de cuprindere a acesteia, determinată de
numărul sălilor de clasă în care poate fi organizat, în mod corespunzător,
procesul de învăţământ la clasa pregătitoare, dar şi la celelalte clase ale
şcolii, şi de obligativitatea cuprinderii în unitatea de învăţământ a tuturor
copiilor din circumscripţia şcolară. La alocarea numărului de clase
pregătitoare se ţine cont de numărul copiilor care au împlinit vârsta pentru a
începe învăţământul primar, de arondarea străzilor la unităţile de învăţământ
sau de cea mai bună oportunitate educaţională identificată.
(4)În situaţia în care
capacitatea unei unităţi de învăţământ nu permite cuprinderea în clasa
pregătitoare a tuturor copiilor din circumscripţia şcolară stabilită în anul
şcolar anterior, precum şi în alte situaţii justificate, ISJ şi ISMB pot decide
reconfigurarea circumscripţiilor şcolare astfel încât să asigure optimizarea
procesului de cuprindere a copiilor în clasa pregătitoare.
(5)Circumscripţiile şcolare,
planul de şcolarizare, respectiv numărul de clase pregătitoare alocate sunt
afişate la fiecare unitate de învăţământ, inclusiv pe site-ul acesteia, dacă
există, şi pe site-ul inspectoratului şcolar, conform Calendarului înscrierii
în învăţământul primar pentru anul şcolar 2015-2016, prevăzut în anexa nr. 1 la
ordin (calendarul înscrierii), pentru informarea părinţilor şi a publicului
interesat.
(6)Pentru informarea părinţilor
şi a publicului interesat şi pentru a permite părinţilor luarea unor decizii în
cunoştinţă de cauză privitoare la opţiunea pentru o unitate de învăţământ sau
alta, fiecare unitate de învăţământ va pune la dispoziţie şi informaţii referitoare
la locul de desfăşurare a activităţii corespunzătoare clasei pregătitoare (în
spaţiul şcolii sau al unei grădiniţe), la posibilitatea organizării programului
"Şcoala după şcoală", la organizarea şi dotarea spaţiului şcolar etc.
(1)Părinţii ai căror copii
împlinesc vârsta de 6 ani până la data de 31 august 2015 inclusiv au obligaţia
de a înscrie copiii în învăţământul primar în clasa pregătitoare, în
conformitate cu prevederile legii şi ale prezentei metodologii.
(2)Prin excepţie de la
prevederile alin. (1), pentru anul şcolar 2015-2016, părinţii, ai căror copii
nu au fost înscrişi în învăţământul primar în anul şcolar 2014-2015 şi care
împlinesc vârsta de 7 ani până la data de 31 august 2015 inclusiv, pot înscrie,
la cerere, copiii în învăţământul primar, în clasa I, în conformitate cu
prevederile prezentei metodologii.
(3)Inspectoratele şcolare şi
unităţile de învăţământ au obligaţia de a asigura permanent informarea şi
consilierea părinţilor referitor la prevederile legii şi ale prezentei
metodologii în ceea ce priveşte înscrierea copiilor în învăţământul primar.
Persoanele care răspund la întrebările/solicitările părinţilor au obligaţia de
a cunoaşte aceste prevederi, precum şi opţiunile pe care le au părinţii privind
alegerea nivelului de clasă sau a unităţii de învăţământ în care îşi pot
înscrie copiii şi trebuie să poată oferi detalii referitoare la conţinutul
activităţilor educaţionale care se desfăşoară în clasa pregătitoare, la
abordarea didactică, la organizarea programului şcolar etc. Consilierea se face
având în vedere, cu prioritate, interesul educaţional al copilului.
(1)Părinţii ai căror copii
împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie-31 decembrie 2015 inclusiv
pot să îşi înscrie copiii în învăţământul primar în clasa pregătitoare, dacă
dezvoltarea lor psihosomatică este corespunzătoare.
(2)Înscrierea copiilor
menţionaţi la alin. (1) în clasa pregătitoare se face la solicitarea scrisă a
părinţilor, dacă evaluarea dezvoltării psihosomatice a acestora, făcută de
specialişti, atestă pregătirea copiilor pentru parcurgerea cu succes a clasei
pregătitoare.
(3)Părinţii copiilor care
împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie-31 decembrie 2015 inclusiv,
care nu optează pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare în anul şcolar
2015-2016, sau ai celor pentru care evaluarea menţionată la alin. (2) arată că
dezvoltarea psihosomatică nu poate asigura parcurgerea cu succes a clasei
pregătitoare îşi vor înscrie copiii la grădiniţă, în grupa mare.
(4)În cazul în care există
solicitări de înscriere în clasa pregătitoare a copiilor care împlinesc 6 ani
după data de 31 decembrie 2015, inspectoratele şcolare/unităţile de învăţământ
vor consilia părinţii privind nevoia de a lua decizii în interesul educaţional
al copilului şi îi vor informa că solicitarea nu poate fi soluţionată decât în
urma evaluării dezvoltării psihosomatice care să ateste pregătirea copilului
pentru parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare. În cazul în care rezultatul
evaluării arată că dezvoltarea psihosomatică nu poate asigura parcurgerea cu
succes a clasei pregătitoare, copiii vor fi înscrişi în grupa mare din
învăţământul preşcolar. Rezultatul evaluării nu poate fi contestat.
(1)Evaluarea dezvoltării
psihosomatice a copiilor, menţionată la art. 6 alin. (2), se efectuează sub
coordonarea Centrului judeţean de resurse şi asistenţă educaţională/Centrului
Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE/CMBRAE), în
perioada prevăzută de calendarul înscrierii în clasa pregătitoare.
(2)În evaluarea dezvoltării
psihosomatice a copiilor va fi implicat personalul de specialitate al
CJRAE/CMBRAE, personal de specialitate din alte instituţii/unităţi, precum şi
medici şcolari sau medici de familie, acolo unde este necesar.
(3)Comisia judeţeană/a
municipiului Bucureşti de înscriere a copiilor în învăţământul primar, denumită
în continuare comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti, poate decide
organizarea evaluării dezvoltării psihosomatice a copiilor atât la sediul
CJRAE/CMBRAE, cât şi în diferite zone ale judeţului/municipiului Bucureşti, cu
prioritate în grădiniţe, pentru a facilita accesul părinţilor şi al copiilor la
această evaluare.
(4)Părinţii copiilor menţionaţi
la art. 6 alin. (1) şi (4) vor depune la CJRAE/CMBRAE o cerere-tip în care
solicită evaluarea dezvoltării psihosomatice a copilului. În situaţia în care
comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti decide organizarea evaluării
dezvoltării psihosomatice a copiilor şi în alte zone ale judeţului/municipiului
Bucureşti, conform alin. (3), depunerea cererilor se poate face şi la sediul
unităţilor/instituţiilor în care se va realiza evaluarea.
(5)Perioada de desfăşurare a
evaluării dezvoltării psihosomatice, precum şi adresele
unităţilor/instituţiilor la care se desfăşoară evaluarea sunt stabilite de
comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti şi sunt afişate la toate unităţile
de învăţământ şi pe site-ul ISJ/ISMB. Activitatea de evaluare a dezvoltării
psihosomatice va fi planificată în intervalul orar 10,00-18,00, astfel încât
programul de desfăşurare să sprijine accesul părinţilor la serviciile de
evaluare.
(6)La încheierea evaluării
dezvoltării psihosomatice a fiecărui copil, rezultatul evaluării este
comunicat, în scris, părintelui care a solicitat evaluarea. Rezultatul
evaluării nu poate fi contestat.
(7)Rezultatul evaluărilor
dezvoltării psihosomatice a copiilor din judeţ/municipiul Bucureşti este
înscris într-un proces-verbal, semnat de specialiştii care au efectuat evaluarea.
CJRAE/CMBRAE transmite procesul-verbal comisiei judeţene/a municipiului
Bucureşti, care asigură păstrarea sa la dosarul comisiei.
În clasa pregătitoare din
învăţământul special sunt înscrişi copii cu cerinţe educaţionale speciale, care
împlinesc vârsta de 8 ani până la data începerii anului şcolar. La solicitarea
scrisă a părinţilor, pot fi înscrişi în clasa pregătitoare şi copii cu cerinţe
educaţionale speciale cu vârste cuprinse între 6 şi 8 ani la data începerii
anului şcolar.
(1)Toţi copiii ai căror
părinţi solicită înscrierea în clasa pregătitoare la şcoala de circumscripţie
vor fi înmatriculaţi la unitatea de învăţământ solicitată.
(2)Pe locurile libere se
înscriu şi, ulterior, se înmatriculează copiii care provin din alte
circumscripţii şcolare, inclusiv din alte localităţi, în conformitate cu
solicitările părinţilor şi cu prevederile prezentei metodologii.
(3)În sensul prezentei
metodologii, numărul locurilor libere la clasa pregătitoare este stabilit ca
diferenţă între numărul de locuri alocate pentru clasa pregătitoare şi numărul
de copii din circumscripţie care trebuie înscrişi la acel nivel de clasă. De
exemplu, dacă în circumscripţia şcolară a unei unităţi de învăţământ există 40
de copii care trebuie înscrişi la clasa pregătitoare, iar şcoala a primit prin
planul de şcolarizare 50 de locuri la clasa pregătitoare, numărul de locuri
libere este de 10 (50 - 40).
(1)În situaţia în care într-o
unitate de învăţământ numărul cererilor de înscriere primite de la părinţi al
căror domiciliu se află în afara circumscripţiei şcolare este mai mare decât
numărul de locuri libere definit conform art. 9, vor fi aplicate criterii de
departajare generale şi specifice, stabilite în conformitate cu prevederile
prezentei metodologii.
(2)Criteriile
generale de departajare care se aplică în situaţia prevăzută la alin. (1) sunt
următoarele:
b)existenţa unui document
care dovedeşte că este orfan de ambii părinţi. Situaţia copilului care provine
de la o casă de copii/un centru de plasament/plasament familial se asimilează
situaţiei copilului orfan de ambii părinţi;
d)existenţa unui frate/a
unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învăţământ respectivă.
(3)În cazul în care numărul
cererilor de înscriere primite de la părinţi din afara circumscripţiei şcolare
este mai mare decât numărul de locuri libere, repartizarea copiilor se face în
ordinea descrescătoare a numărului de criterii generale de departajare cumulate
de către fiecare copil: se repartizează la început copiii care îndeplinesc 3
dintre criteriile menţionate la alin. (2), apoi copiii care îndeplinesc două
dintre criterii şi, în final, copiii care îndeplinesc doar unul dintre
criteriile menţionate la alin. (2). La stabilirea numărului maxim de criterii
generale de departajare pe care le poate îndeplini un copil s-a ţinut seama de
faptul că un copil poate îndeplini cel mult 3 criterii generale, întrucât
criteriul menţionat la alin. (2) lit. b) nu poate fi îndeplinit simultan cu
criteriul menţionat la alin. (2) lit. c).
(4)În caz de egalitate pe
ultimele locuri, pentru copiii care îndeplinesc acelaşi număr de criterii
generale de departajare, ordinea de prioritate a criteriilor este cea
menţionată la alin. (2).
(5)Criteriile specifice de
departajare sunt elaborate de fiecare unitate de învăţământ şi se aplică în
situaţia prevăzută la alin. (1), după aplicarea criteriilor generale menţionate
la alin. (2). Pentru criteriile specifice stabilite, unitatea de învăţământ va
indica documentele doveditoare pe care părintele trebuie să le depună în
momentul completării/validării cererii-tip de înscriere.
(6)Prin excepţie de la
prevederile alin. (5), referitoare la ordinea de aplicare a criteriilor
generale, respectiv a criteriilor specifice de departajare, în cazul în care
unităţile de învăţământ cu predare în limba unei minorităţi naţionale au
stabilit printre criteriile specifice de departajare criteriul de cunoaştere a
limbii de predare, acesta poate fi aplicat înaintea criteriilor generale de
departajare.
(7)Criteriile specifice de
departajare menţionate la alin. (5) nu pot fi discriminatorii, în conformitate
cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de
discriminare, republicată, şi trebuie să ţină cont de faptul că toţi copiii au
drepturi egale de acces la educaţie, indiferent de condiţia socială şi
materială, de sex, rasă, naţionalitate, confesiune.
(8)Criteriile specifice
menţionate la alin. (5) nu pot include existenţa unor liste de preînscrieri,
organizate în afara calendarului înscrierii, sau orice alte proceduri care nu
respectă spiritul şi litera prezentei metodologii.
(9)În cazul în care la o
unitate de învăţământ, pe ultimul loc liber este înmatriculat un copil din altă
circumscripţie şcolară, fratele său geamăn/sora sa geamănă va fi admis/admisă
la aceeaşi unitate de învăţământ, peste numărul de locuri alocat.
(1)Criteriile specifice de
departajare menţionate la art. 10 alin. (5) sunt elaborate în urma consultării
cadrelor didactice şi a partenerilor sociali - sindicate, consiliu
reprezentativ al părinţilor.
(2)Criteriile specifice de
departajare menţionate la art. 10 alin. (5) sunt aprobate de consiliul de
administraţie al unităţii de învăţământ, după acordarea avizului de legalitate
de către consilierul juridic.
(3)Criteriile specifice de
departajare aprobate se anunţă public, la data menţionată în calendarul înscrierii,
prin afişare la sediul unităţii de învăţământ.
(4)După această dată,
modificarea criteriilor specifice de departajare ori adăugarea altor criterii
este interzisă.
(1)Comisiile/Comisia
judeţene/a municipiului Bucureşti asigură instituirea şi funcţionarea unui
telverde, care va funcţiona pe perioada 16 februarie-17 aprilie 2015, la care
părinţii şi alte persoane interesate pot obţine, gratuit, informaţii
referitoare la înscrierea copiilor în învăţământul primar.
(2)Numărul telverde menţionat
la alin. (1) este 0 800 816 xyz, unde xyz este indicativul judeţului. De
exemplu, pentru Arad indicativul este 257,
pentru Brăila
indicativul este 239, pentru Bucureşti indicativul este 021.
(3)Comisiile judeţene şi a
municipiului Bucureşti au obligaţia să asigure afişarea tuturor informaţiilor
referitoare la înscrierea în învăţământul primar, inclusiv circumscripţiile
şcolare şi planul de şcolarizare, la fiecare unitate de învăţământ din judeţ,
precum şi pe site-ul ISJ/ISMB.
(4)Toate unităţile de
învăţământ în care se va desfăşura activitatea clasei pregătitoare în anul
şcolar 2015-2016 vor organiza o "Zi a porţilor deschise", în perioada
prevăzută de calendarul înscrierii, zi în care părinţii, copiii şi alte
persoane interesate pot vizita spaţiile dedicate activităţilor claselor
pregătitoare şi pot purta discuţii cu personalul unităţii de învăţământ
implicat în această activitate. Pentru a facilita comunicarea dintre părinţi şi
personalul didactic şi informarea familiilor privind oferta educaţională, la
această activitate vor participa directorul/directorul adjunct al unităţii de
învăţământ, cadre didactice care predau la clasa pregătitoare, reprezentanţi ai
părinţilor elevilor care frecventează clasa pregătitoare în anul şcolar
2014-2015, precum şi alte persoane desemnate de conducerea unităţii de
învăţământ.
(5)Inspectoratele
şcolare judeţene şi inspectoratul şcolar al municipiului Bucureşti vor posta pe
site-ul instituţiei, pe prima pagină, la rubrica "Înscrierea în
învăţământul primar 2015", următoarele date:
a)informaţii cu privire la
circumscripţiile şcolare, pentru fiecare unitate de învăţământ: denumirea şi
adresa unităţii de învăţământ, străzile/adresele arondate unităţii de
învăţământ, numărul de clase pregătitoare alocate, adresa site-ului unităţii de
învăţământ (pentru unităţile care au site), în format standard;
b)informaţii cu privire la
telverde instituit la nivelul inspectoratului şcolar: numărul de telefon
telverde, data de la care acesta va fi funcţional, programul de funcţionare
etc.;
c)metodologia de înscriere
a copiilor în învăţământul primar pentru anul şcolar 2015-2016 şi calendarul
înscrierii.
(6)Comisiile/Comisia
judeţene/a municipiului Bucureşti coordonează organizarea şedinţelor de
informare şi consiliere a părinţilor copiilor înscrişi la grădiniţă şi care
urmează să înceapă învăţământul primar în anul şcolar 2015-2016.
(7)Toate unităţile de
învăţământ au obligaţia de a oferi informaţii referitoare la procedura de
înscriere a copiilor în învăţământul primar. Părinţii se pot adresa celei mai
apropiate unităţi de învăţământ, care îi va îndruma în privinţa paşilor pe care
trebuie să îi parcurgă, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(8)Fiecare unitate de
învăţământ va încărca pe site-ul propriu, pe lângă denumirea şi adresa unităţii
de învăţământ, străzile/adresele arondate unităţii de învăţământ, numărul de
clase pregătitoare alocate şi alte informaţii care să permită părinţilor să
cunoască activitatea specifică clasei pregătitoare din cadrul unităţii, cum ar
fi: posibilitatea organizării procesului de învăţământ în cadrul unei grădiniţe
aflate în structura şcolii sau în consorţiu cu şcoala, posibilitatea
organizării programului "Şcoala după şcoală", fotografii ale
spaţiului în care se desfăşoară activitatea la clasa pregătitoare. Pentru
asigurarea protecţiei datelor personale, în fotografiile care vor fi postate pe
site nu trebuie să apară persoane (copii sau cadre didactice).
(9)În situaţia în care
unităţile de învăţământ nu au site propriu, informaţiile menţionate la alin.
(8) vor fi încărcate pe site-ul inspectoratului şcolar.
(10)Comisiile judeţene şi comisia
municipiului Bucureşti iau toate măsurile pentru comunicarea către mijloacele
de comunicare în masă a informaţiilor legate de înscrierea în învăţământul
primar, inclusiv posibilitatea de informare la telverde şi numărul acestuia.
(1)Cererea-tip de înscriere în
clasa pregătitoare se poate completa online sau la secretariatul unităţii de
învăţământ la care părintele doreşte înscrierea copilului.
(2)Completarea cererii-tip de
înscriere se face în perioada prevăzută de calendarul înscrierii, prin
introducerea în aplicaţia informatică a datelor furnizate de părinte.
(3)Validarea cererii-tip de
înscriere este obligatorie şi se face la unitatea de învăţământ la care
părintele doreşte înscrierea, în prezenţa părintelui şi a cel puţin unui membru
din comisia de înscriere, conform programării realizate de către unitatea de
învăţământ, zilnic, în intervalul orar 8,00-20,00 (luni-vineri), respectiv
9,00-13,00 (sâmbăta).
(4)Validarea cererii-tip de
înscriere constă în compararea datelor introduse în aplicaţia informatică cu
documentele depuse de către părinte, tipărirea, verificarea şi semnarea de
către părinte a fişei tipărite.
(5)În perioada prevăzută de
calendarul înscrierii, conducerile unităţilor de învăţământ vor asigura
prezenţa unui număr suficient de persoane din comisia de înscriere şi vor
stabili programul de lucru al comisiei în ture, atât în program de dimineaţă,
cât şi de după-amiază, în intervalul orar 8,00-20,00 (luni-vineri), respectiv
9,00-13,00 (sâmbăta), pentru a sprijini participarea părinţilor la procedurile
de completare/validare a cererilor-tip de înscriere.
(6)Conducerile unităţilor de
învăţământ şi inspectoratele şcolare se vor asigura că programul de
completare/validare a cererilor-tip de înscriere în învăţământul primar este
adaptat solicitărilor părinţilor, permite procesarea tuturor solicitărilor şi
asigură fluenţa procedurilor, evitând aglomeraţia.
(7)În vederea asigurării
fluenţei procedurilor şi a evitării aglomeraţiei, unităţile de învăţământ vor
asigura inclusiv posibilitatea de programare telefonică a părinţilor pentru
completarea şi/sau validarea cererilor-tip de înscriere. Numărul de telefon pe
care părinţii îl pot apela este afişat la avizierul unităţii de învăţământ, pe
site-ul acesteia, dacă există, şi pe site-ul inspectoratului şcolar.
(8)Unităţile de învăţământ vor
informa părinţii că ordinea în care se programează telefonic pentru completarea
şi/sau validarea cererilor-tip de înscriere sau în care se prezintă pentru
completarea şi/sau validarea cererilor-tip de înscriere nu presupune crearea
unei liste de preînscriere şi/sau acordarea unei priorităţi la înscriere.
Informaţia va fi afişată la secretariatul unităţii de învăţământ, la avizierul
acesteia şi pe site-ul şcolii, dacă acesta există, şi va fi comunicată direct
părinţilor la momentul programării telefonice sau al prezentării pentru
completarea/validarea cererii-tip de înscriere.
(1)În situaţia în care
cererea-tip de înscriere se completează la sediul unităţii de învăţământ la
care se doreşte înmatricularea copilului, completarea datelor în aplicaţia
informatică se face în prezenţa părintelui de către un membru al comisiei de
înscriere din şcoală. În acest caz, imediat după completarea cererii-tip de
înscriere, se realizează validarea acesteia. Comisiile de înscriere din fiecare
unitate de învăţământ vor asigura imprimarea unui număr de cereri-tip de
înscriere, care să fie completate de mână de către părinţi, în situaţia în care
completarea cererilor-tip de înscriere nu se poate face direct în aplicaţia
informatică, din motive obiective, cum ar fi întreruperea alimentării cu
energie electrică, imposibilitatea temporară a conectării la internet etc. În
aceste cazuri, comisiile vor informa părinţii care se prezintă pentru înscriere
despre situaţia apărută şi vor solicita acestora să completeze manual
cererea-tip de înscriere şi să o semneze. Părinţii vor fi informaţi că, după
remedierea situaţiei speciale, vor fi invitaţi din nou la unitatea de
învăţământ pentru a verifica datele introduse în aplicaţia informatică, pe baza
cererii scrise depuse anterior, prin semnarea exemplarului de cerere-tip
tipărit din calculator.
(2)Părintele depune, în
momentul completării cererii-tip de înscriere la unitatea de învăţământ, sau,
după caz, în momentul validării acesteia, o fotocopie a actului de identitate
propriu şi o fotocopie a certificatului de naştere al copilului. Copiile vor fi
certificate conform cu originalul de către secretariatul unităţii de
învăţământ, pe baza documentelor originale.
(3)În cazul în care cererea-tip
de înscriere este completată pentru un copil care împlineşte vârsta de 6 ani în
perioada 1 septembrie-31 decembrie 2015 inclusiv, alături de documentele
menţionate la alin. (2) părintele depune şi o copie a documentului prin care
CJRAE/CMBRAE comunică rezultatul pozitiv al evaluării dezvoltării psihosomatice
a copilului.
(4)În cazul în care solicită
înscrierea la altă unitate de învăţământ decât şcoala de circumscripţie, pe
lângă documentele menţionate la alin. (2) şi, după caz, la alin. (3), părinţii
depun şi documente care dovedesc îndeplinirea criteriilor de departajare,
stabilite în conformitate cu art. 10.
(5)În cazul în care solicită înscrierea
la altă unitate de învăţământ decât şcoala de circumscripţie, părintele va
menţiona, prin bifarea acestei opţiuni în cererea-tip de înscriere, dacă este
de acord cu înscrierea copilului la şcoala de circumscripţie, în situaţia în
care acesta nu va fi admis la şcoala solicitată, din lipsă de locuri libere.
(1)În momentul prezentării la
unitatea de învăţământ pentru completarea cererii-tip de înscriere, părinţii
vor fi informaţi că aplicaţia informatică nu permite înscrierea copilului la
mai multe unităţi de învăţământ.
(2)În cazul în care aplicaţia
informatică semnalează că pentru copilul respectiv a mai fost depusă o cerere
de înscriere la altă unitate de învăţământ, înscrisă în baza de date, întrucât
a fost validată, dosarul de înscriere nu va mai fi acceptat şi rămâne valabilă
opţiunea deja asumată pentru altă unitate de învăţământ.
(3)În momentul prezentării la
unitatea de învăţământ pentru completarea sau validarea cererii-tip de
înscriere, părinţii sunt informaţi cu privire la prevederile prezentei
metodologii, la modalitatea de definire a numărului de locuri libere şi la
criteriile de departajare generale şi specifice care vor fi utilizate în cazul
în care numărul de opţiuni pentru respectiva unitate de învăţământ este mai
mare decât numărul de locuri libere. Unităţile de învăţământ pun la dispoziţia
părinţilor aceste informaţii şi prin afişare.
(4)Pentru validarea cererii-tip
de înscriere, un membru al comisiei de înscriere din unitatea de învăţământ
tipăreşte fişa completată în aplicaţia informatică, în prezenţa părintelui.
(6)În cazul existenţei unei
erori în transcrierea datelor, părinţii o semnalează pe loc, iar membrul
comisiei de înscriere din unitatea de învăţământ procedează la corectarea
greşelii în baza de date computerizată şi retipăreşte cererea-tip de înscriere
corectată din calculator, în vederea semnării de către părinte.
(1)După încheierea perioadei de
completare şi validare a cererilor-tip de înscriere, cuprinderea copiilor în
clasa pregătitoare se face în două etape succesive, după cum urmează:
a)prima etapă, în care
repartizarea copiilor se face pe baza informaţiilor din cererile-tip de
înscriere şi din documentele depuse de părinţi, folosind aplicaţia informatică
şi pe baza deciziilor consiliilor de administraţie ale unităţilor de
învăţământ, luate în urma aplicării criteriilor de departajare pentru copiii
din alte circumscripţii şcolare;
b)a doua etapă, în care
este asigurată înscrierea, pe locurile libere, a copiilor care nu au participat
la prima etapă sau nu au fost distribuiţi, din diferite motive.
(2)În situaţii excepţionale,
înainte de desfăşurarea primei etape de înscriere, consiliile de administraţie
ale inspectoratelor şcolare pot ajusta planul de şcolarizare pentru a asigura
accesul la educaţie al tuturor copiilor care trebuie să îşi facă debutul şcolar
în anul 2015-2016.
(3)ISJ/ISMB informează Direcţia
generală management şi reţea şcolară şi Direcţia generală învăţământ
preuniversitar din Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice (MECS) despre
aceste situaţii şi despre deciziile luate pentru soluţionarea lor, până la data
de 13 martie 2015, ora 23,00.
(1)În prima etapă, procesarea
cererilor-tip de înscriere se desfăşoară la Comisia naţională de înscriere a copiilor
în învăţământul primar, denumită în continuare Comisia naţională, cu ajutorul
aplicaţiei informatice şi la nivelul unităţilor de învăţământ, pe baza
informaţiilor din cererile-tip de înscriere şi din documentele depuse de
părinţi.
a)în prima fază sunt
admişi la şcoala de circumscripţie copiii ai căror părinţi au solicitat acest lucru
în cererea-tip de înscriere. Repartizarea acestora conform solicitării din
cererea-tip de înscriere se realizează cu ajutorul aplicaţiei informatice;
b)în a doua fază se
procesează cererile părinţilor care solicită înscrierea la o altă unitate de
învăţământ decât şcoala de circumscripţie, pe locurile rămase libere. Admiterea
sau respingerea cererilor acestora se realizează la nivelul comisiei de
înscriere din unităţile de învăţământ, prin aplicarea criteriilor generale şi
specifice de departajare, iar listele finale sunt validate de către consiliul
de administraţie al unităţii de învăţământ;
c)în a treia fază sunt
admişi la şcoala de circumscripţie copiii ai căror părinţi au solicitat
înscrierea la o altă unitate de învăţământ decât şcoala de circumscripţie, dar
nu au fost înmatriculaţi, din lipsă de locuri. Repartizarea acestora se
realizează cu ajutorul aplicaţiei informatice, dacă în cererea-tip de înscriere
a fost bifată opţiunea de înscriere la şcoala de circumscripţie, în cazul
neadmiterii la şcoala solicitată.
(1)În prima fază, cu ajutorul
aplicaţiei informatice, toţi copiii ai căror părinţi au solicitat înscrierea la
şcoala de circumscripţie vor fi înmatriculaţi conform opţiunii.
(2)După încheierea primei
faze, Comisia naţională comunică comisiilor de înscriere din unităţile de
învăţământ locurile rămase libere, stabilite în conformitate cu prevederile
art. 9 alin. (3).
(1)În a doua fază de înscriere,
în conformitate cu calendarul înscrierii şi cu programul afişat, la fiecare
unitate de învăţământ la care au rămas locuri libere, comisia de înscriere din
unitatea de învăţământ analizează cererile-tip de înscriere şi documentele
depuse de părinţii copiilor care au domiciliul în afara circumscripţiei
şcolare.
(2)În cazul în care numărul
solicitărilor este mai mic decât sau egal cu numărul locurilor libere, comisia
de înscriere validează înscrierea copiilor respectivi în unitatea de
învăţământ, fără nicio restricţie.
(3)În cazul în care numărul
solicitărilor este mai mare decât numărul locurilor libere, comisia de
înscriere din unitatea de învăţământ aplică criteriile de departajare generale
şi apoi, dacă este necesar, pe cele specifice, în vederea stabilirii
candidaţilor care vor fi admişi.
(1)Până la data precizată în
calendarul înscrierii, comisia de înscriere din fiecare unitate de învăţământ
la care au rămas locuri libere după prima fază procesează cererile părinţilor
copiilor proveniţi din alte circumscripţii şcolare şi stabileşte lista copiilor
care vor fi înmatriculaţi la unitatea de învăţământ, în clasa pregătitoare.
Decizia se ia în funcţie de numărul de locuri libere, de numărul de cereri şi
pe baza criteriilor de departajare.
(2)În conformitate cu
prevederile art. 63 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, la solicitarea
unităţilor de învăţământ, consiliile de administraţie ale inspectoratelor
şcolare pot aproba, în situaţii excepţionale, depăşirea efectivelor maxime
stabilite de lege pentru clasele pregătitoare la care numărul solicitărilor de
înscriere ale părinţilor proveniţi din alte circumscripţii şcolare este mare.
(3)Aplicarea criteriilor şi
stabilirea listei copiilor declaraţi admişi în unitatea de învăţământ
respectivă, respectiv a listei cererilor respinse, din lipsă de locuri, se face
în plenul comisiei şi se consemnează într-un proces-verbal, care rămâne la
dosarul comisiei.
(4)Rezultatele analizei şi
decizia comisiei de înscriere din unitatea de învăţământ sunt transmise
comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti şi Comisiei naţionale, până la data
prevăzută de calendar.
(1)În a treia fază a primei etape
de înscriere, cu ajutorul aplicaţiei informatice, se procesează cererile
părinţilor care iniţial au solicitat înscrierea la altă unitate de învăţământ
decât şcoala de circumscripţie, dar nu au fost admişi, din lipsă de locuri, şi
au optat, în cererea-tip de înscriere, pentru întoarcerea la şcoala de
circumscripţie.
(2)Având în vedere că locurile
copiilor menţionaţi la alin. (1) au fost rezervate la şcoala de circumscripţie
până la această fază, toţi copiii din circumscripţia şcolară ai căror părinţi
au optat în cererea-tip de înscriere pentru întoarcerea la şcoala de
circumscripţie, în cazul în care nu au fost admişi la şcoala solicitată
iniţial, vor fi înmatriculaţi la şcoala de circumscripţie.
(1)La încheierea primei etape
de înscriere, aplicaţia informatică stabileşte numărul de locuri disponibile de
la fiecare unitate de învăţământ.
(2)La încheierea primei etape
de înscriere se consideră locuri disponibile, pe lângă locurile rămase
neocupate după a doua fază de repartizare, şi locurile copiilor din
circumscripţia şcolară respectivă care au fost înmatriculaţi la o altă şcoală,
în faza a doua de înscriere, sau care nu s-au înscris în nicio unitate de
învăţământ în această etapă. De exemplu, dacă la unitatea de învăţământ
menţionată la art. 9 alin. (3) au rămas neocupate după a doua fază de
repartizare din cadrul primei etape de înscriere 5 din cele 10 locuri libere,
iar din cei 40 de copii din circumscripţia şcolară care trebuiau înscrişi în
clasa pregătitoare 36 au fost înscrişi, 34 la unitatea respectivă şi 2 la alte
unităţi de învăţământ, atunci la această unitate de învăţământ există în total
11 locuri disponibile pentru a doua etapă de înscriere. Cele 11 locuri se
compun din cele 5 locuri rămase libere, 4 locuri neocupate de copiii din
circumscripţie încă nedistribuiţi şi din cele 2 locuri lăsate neocupate de
copiii din circumscripţie care sunt înscrişi la alte unităţi de învăţământ.
(1)Lista candidaţilor
înmatriculaţi după prima etapă se afişează la fiecare unitate de învăţământ şi
pe site-ul ISJ/ISMB, conform calendarului înscrierii.
(2)Locurile disponibile de la
toate unităţile de învăţământ din judeţ/municipiul Bucureşti, stabilite în
conformitate cu prevederile art. 22 alin. (2), vor fi afişate la fiecare
unitate de învăţământ care şcolarizează clasa pregătitoare şi pe site-ul
ISJ/ISMB, pentru informarea părinţilor.
(3)Comisiile/Comisia
judeţene/a municipiului Bucureşti afişează situaţia completării locurilor la
fiecare unitate de învăţământ, numărul de locuri disponibile în sensul art. 22
şi numărul copiilor neînscrişi după prima etapă.
(4)Informaţiile menţionate la
alin. (3) se afişează pe site-ul ISJ/ISMB, precum şi la fiecare unitate de
învăţământ.
(1)Părinţii copiilor care nu
au fost cuprinşi într-o unitate de învăţământ în prima etapă de înscriere sau
care nu au participat la această etapă completează o nouă cerere-tip de
înscriere în cea de-a doua etapă, pentru locurile disponibile.
(2)Cererile-tip de înscriere
pot fi completate doar pentru unităţile de învăţământ la care există locuri
disponibile, afişate conform prevederilor art. 23. Unităţile de învăţământ care
nu mai au locuri disponibile nu pot primi cereri-tip de înscriere în învăţământul
primar în etapa a doua, iar opţiunile online pentru aceste unităţi de
învăţământ vor fi respinse de aplicaţia informatică.
(3)În cererea-tip de
înscriere pentru etapa a doua, părinţii vor completa, în ordinea descrescătoare
a preferinţelor, maximum trei opţiuni pentru unităţi de învăţământ la care mai
există locuri disponibile.
(1)Părinţii copiilor
menţionaţi la art. 24 depun cererea-tip de înscriere în învăţământul primar
online sau la secretariatul şcolii aflate pe prima poziţie dintre cele 3
opţiuni exprimate pentru etapa a doua.
(2)Completarea cererii-tip de
înscriere se face, în perioada prevăzută de calendarul înscrierii pentru etapa
a doua, prin introducerea în aplicaţia informatică a datelor furnizate de
părinte.
(3)Validarea cererii-tip de
înscriere se face la unitatea de învăţământ aflată pe prima poziţie dintre cele
3 opţiuni exprimate pentru etapa a doua, în prezenţa părintelui şi a cel puţin
unui membru din comisia de înscriere, după procedura menţionată în prezenta
metodologie.
(1)După încheierea perioadei
de completare şi validare a cererilor-tip de înscriere depuse pentru a doua
etapă de înscriere, unităţile de învăţământ analizează şi soluţionează cererile
părinţilor, aplicând o procedură specifică elaborată de inspectoratul şcolar,
pe baza criteriilor generale şi a celor specifice de departajare, în limita
locurilor disponibile.
(2)Procedura specifică
menţionată la alin. (1) este comunicată prin afişare la unităţile de învăţământ
şi pe site-ul inspectoratului, conform calendarului înscrierii.
(3)Comisia judeţeană/a
municipiului Bucureşti are obligaţia de a informa MECS cu privire la procedura
menţionată la alin. (1).
La încheierea operaţiilor
menţionate la art. 26, conform calendarului înscrierii, se afişează lista
candidaţilor înmatriculaţi la fiecare unitate de învăţământ.
(1)În situaţia în care mai
există copii care nu au fost încă înscrişi la nicio unitate de învăţământ,
inspectoratul şcolar centralizează şi soluţionează cererile părinţilor acestor
copii.
(2)Comisia judeţeană/a
municipiului Bucureşti asigură cuprinderea în clasa pregătitoare a copiilor
care nu au fost încă înscrişi la nicio unitate de învăţământ, în conformitate
cu prevederile prezentei metodologii, în funcţie de opţiunile părinţilor, de
numărul de locuri disponibile şi de criteriile de departajare anunţate conform
prezentei metodologii.
(3)Pentru rezolvarea
situaţiilor menţionate la alin. (1), comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti
utilizează locurile disponibile, stabilite conform art. 22.
(4)Ocuparea locurilor
disponibile se face în ordinea stabilită prin aplicarea criteriilor de
departajare generale şi specifice prevăzute în prezenta metodologie.
(5)În situaţii excepţionale,
comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti poate decide repartizarea copiilor
în clase, cu depăşirea numărului maxim de elevi prevăzut de lege, în
conformitate cu prevederile art. 63 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi
completările ulterioare.
(6)Comisia judeţeană/a
municipiului Bucureşti asigură informarea publicului interesat referitor la
procedurile ce trebuie aplicate şi la calendarul depunerii şi soluţionării
cererilor de înscriere ale părinţilor menţionaţi la alin. (1).
Comisiile/Comisia judeţene/a
municipiului Bucureşti rezolvă, în a doua etapă de înscriere, precum şi
ulterior prevederilor Calendarului, orice altă situaţie referitoare la
înscrierea în învăţământul primar, având în vedere, cu prioritate, interesul
educaţional al copilului.
CAPITOLUL VIII: Asigurarea dreptului
la educaţie al tuturor copiilor care trebuie să îşi facă debutul şcolar în anul
2015-2016
(1)După încheierea celei
de-a doua etape, comisiile/comisia judeţene/a municipiului Bucureşti analizează
rezultatele cuprinderii copiilor în clasa pregătitoare, le compară cu
rezultatele recensământului şi se asigură că toţi copiii recenzaţi sunt
înmatriculaţi la o unitate de învăţământ.
(2)Dacă analiza menţionată
la alin. (1) demonstrează că există copii recenzaţi neînscrişi în nicio unitate
de învăţământ, ISJ/ISMB şi unităţile de învăţământ, împreună cu autorităţile
administraţiei publice locale, fac demersurile legale pentru asigurarea
dreptului la educaţie al copiilor care trebuie să îşi facă debutul şcolar în
anul şcolar 2015-2016.
(1)Copiii care trebuie să
îşi facă debutul şcolar în anul 2015-2016, dar care nu au fost înmatriculaţi
sau nu au participat la etapele anterioare de înscriere, vor fi distribuiţi de
comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti, cu respectarea interesului
educaţional al copilului, a prevederilor prezentei metodologii şi ţinând cont
de solicitările părinţilor.
(2)Distribuirea acestora se
face la şcoala de circumscripţie sau la altă unitate de învăţământ pentru care
optează părintele, pe locurile disponibile.
(3)În cazul în care pentru o
unitate de învăţământ există mai multe cereri decât locuri libere, departajarea
se face în funcţie de criteriile menţionate la art. 10, conform prevederilor
prezentei metodologii.
(4)CJRAE/CMBRAE vor continua
să asigure, la solicitarea părinţilor, serviciile de evaluare a dezvoltării
psihosomatice a copiilor, inclusiv după încheierea perioadei de evaluare
prevăzute în calendarul înscrierii. Având în vedere faptul că, din punct de
vedere psihosomatic schimbările care intervin la vârsta de 5-6 ani sunt
continue, şi, în unele situaţii, alerte, la solicitarea scrisă a părinţilor
copiilor care au primit aviz negativ de înscriere în clasa pregătitoare,
respectivii copii pot fi reevaluaţi de către CJRAE/CMBRAE, după un interval de
timp de aproximativ 6 luni.
Înscrierea copiilor în clasa
pregătitoare, în unităţile cu predare în limba unei minorităţi naţionale, se
face în conformitate cu prevederile prezentei metodologii şi cu calendarul
aprobat.
(1)La stabilirea planurilor
de şcolarizare, ISJ şi ISMB vor lua toate măsurile pentru a asigura dreptul la
educaţie în limba maternă al tuturor copiilor, alocând unităţilor de
învăţământ/secţiilor cu predare în limba respectivă un număr de clase suficient
pentru a permite cuprinderea tuturor copiilor care doresc să studieze în limba
maternă respectivă.
(2)Prevederile alin. (1) se
aplică pentru asigurarea dreptului copiilor aparţinând minorităţilor naţionale
de a studia în limba maternă, respectiv dreptul de a studia limba maternă,
conform legii.
(3)Prevederile alin. (1) se
aplică, în egală măsură, pentru asigurarea dreptului copiilor de a studia în
limba română, în zonele în care majoritatea unităţilor de învăţământ sunt cu
predare în altă limbă.
(1)În localităţile în care
majoritatea unităţilor de învăţământ sunt cu predare în limba română şi există
unităţi de învăţământ/secţii cu predare în limba unei minorităţi naţionale,
comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti vor lua toate măsurile pentru a
asigura accesul oricărui copil din localitate la studiul în limba maternă, prin
stabilirea de circumscripţii şcolare specifice pentru copiii care au ca limbă
maternă limba respectivă.
(2)Dacă în localităţile
menţionate la alin. (1) există un număr mic de unităţi de învăţământ cu predare
în limba unei minorităţi, atunci inspectoratele şcolare respective pot decide
să nu aloce circumscripţii şcolare pentru aceste unităţi de învăţământ. În
acest caz, părinţii copiilor care au ca limbă maternă limba minorităţii
respective pot solicita înscrierea la oricare dintre unităţile de învăţământ cu
predare în limba respectivă.
(3)Pentru unităţile de
învăţământ cu predare în limba unei minorităţi naţionale din localităţile
menţionate la alin. (2), înscrierea copiilor aparţinând minorităţii naţionale
respective se face în prima etapă de înscriere, aplicând criteriile generale şi
criteriile specifice de departajare elaborate de fiecare unitate de învăţământ,
conform prevederilor art. 10.
(4)Prevederile alin. (1),
(2) şi (3) se aplică în mod similar pentru unităţile de învăţământ cu predare
în limba română din localităţile în care majoritatea unităţilor de învăţământ
sunt cu predare într-o limbă a minorităţilor naţionale.
(1)În localităţile în care
funcţionează unităţi de învăţământ teologic/confesional, precum şi unităţi de
învăţământ cu profil pedagogic care şcolarizează nivelul de învăţământ primar,
inspectoratele şcolare decid dacă acestor unităţi li se alocă sau nu
circumscripţie şcolară.
(2)În cazul în care
unităţilor de învăţământ menţionate la alin. (1) li se alocă circumscripţie
şcolară, procedura de înscriere în clasa pregătitoare este cea prevăzută la
cap. V, VI şi VII.
(3)În cazul în care
unităţilor de învăţământ menţionate la alin. (1) nu li se alocă circumscripţie
şcolară, procedura de înscriere în clasa pregătitoare este cea prevăzută la
cap. X pentru unităţile de învăţământ particular.
(1)Copiii cu cerinţe
educaţionale speciale pot fi înscrişi în şcolile de masă, în conformitate cu
prevederile prezentei metodologii.
(2)În situaţiile în care
orientarea şcolară impune înscrierea în învăţământul special, părinţii se
adresează şcolii de circumscripţie sau CJRAE/CMBRAE, de la care vor primi
informaţiile necesare pentru înscrierea în învăţământul special.
(1)Înscrierea copiilor cu
cerinţe educaţionale speciale în învăţământul special se face direct la
unitatea de învăţământ specială, cu documentele prevăzute de prezenta metodologie,
la care se adaugă documentul care atestă orientarea către învăţământul special.
(2)Comisiile de înscriere din
unităţile de învăţământ special completează cererile-tip de înscriere direct în
aplicaţia informatică.
(4)Toţi copiii care au
orientarea şcolară pentru învăţământul special vor fi înmatriculaţi conform
solicitării.
(1)ISJ şi ISMB solicită
unităţilor de învăţământ particular autorizate sau acreditate date referitoare
la oferta de locuri pentru clasa pregătitoare.
(2)Pentru a asigura cuprinderea
tuturor copiilor care îşi fac debutul şcolar în anul şcolar 2015-2016 într-o
unitate de învăţământ, la solicitarea unităţilor de învăţământ particular
autorizate sau acreditate, ISJ şi ISMB includ oferta unităţilor de învăţământ
particular în aplicaţia informatică utilizată pentru înscrierea copiilor în
clasa pregătitoare şi o comunică şcolilor din învăţământul de stat.
(3)Fiecare unitate de învăţământ
are obligaţia de a oferi, la solicitarea părinţilor, inclusiv informaţii
referitoare la unităţile de învăţământ particular autorizate sau acreditate
care au în oferta educaţională clase pregătitoare.
(4)Unităţile de învăţământ de
stat vor oferi părinţilor informaţii doar despre acele unităţi de învăţământ
particular care au transmis informaţiile necesare către ISJ/ISMB.
(1)Înscrierea copiilor în
unităţile de învăţământ particular care au solicitat includerea ofertei lor de
şcolarizare în aplicaţia informatică utilizată pentru înscrierea copiilor în
clasa pregătitoare se face prin completarea şi validarea cererii-tip de
înscriere şi respectarea procedurilor prevăzute în prezenta metodologie.
(2)Înscrierea copiilor în
unităţile de învăţământ particular prevăzute la alin. (1) se face în prima
etapă de înscriere.
(3)În cazul în care, din
diferite motive, copilul nu este înmatriculat la unitatea de învăţământ
particular solicitată de părinte, acesta poate fi înscris la şcoala de
circumscripţie, dacă părintele a bifat opţiunea de întoarcere la şcoala de
circumscripţie prevăzută la art. 14 alin. (5) sau, în caz contrar, participă la
a doua etapă de înscriere.
(1)În cazul în care părintele
doreşte înscrierea la o unitate de învăţământ particular care nu a optat pentru
includerea ofertei sale de şcolarizare în aplicaţia informatică, înscrierea se
face de către părinte direct la unitatea de învăţământ, conform procedurilor
stabilite de aceasta.
(2)La încheierea tuturor
etapelor de înscriere, unităţile de învăţământ particular menţionate la alin.
(1) transmit ISJ/ISMB informaţiile referitoare la elevii înmatriculaţi în clasa
pregătitoare, respectiv în clasa I.
CAPITOLUL XI: Înscrierea în unităţile
de învăţământ care au în ofertă clase organizate conform reglementărilor
specifice alternativelor educaţionale
(1)Înscrierea copiilor în
clasa pregătitoare la unităţile de învăţământ care au în ofertă clase
organizate conform reglementărilor specifice alternativelor educaţionale,
denumite în continuare unităţi de învăţământ alternativ, se face de către
părinte, în conformitate cu propriile opţiuni, cu numărul de locuri alocat
claselor organizate conform principiilor specifice alternativei educaţionale şi
cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2)Unităţile de învăţământ
alternativ de stat vor fi incluse în aplicaţia informatică pentru înscrierea în
clasa pregătitoare.
(3)Unităţile de învăţământ
alternativ particular autorizate sau acreditate care doresc să fie incluse în
aplicaţia informatică pentru înscrierea în clasa pregătitoare vor transmite
inspectoratelor şcolare toate informaţiile necesare pentru a participa la
procedurile prevăzute de prezenta metodologie.
(4)Unităţile de învăţământ
alternativ de stat, precum şi cele particulare autorizate sau acreditate care
doresc să fie incluse în aplicaţia informatică pentru înscrierea în clasa
pregătitoare vor stabili criteriile specifice de departajare, în conformitate
cu prevederile prezentei metodologii.
(5)Fiecare unitate de
învăţământ are obligaţia de a oferi, la solicitarea părinţilor, informaţii
referitoare la unităţile de învăţământ alternativ autorizate sau acreditate din
judeţ/municipiul Bucureşti care au în ofertă clase pregătitoare şi care îndeplinesc
condiţiile precizate la alin. (2) şi (3).
(1)În cazul unităţilor de
învăţământ alternativ de stat care au constituită circumscripţie şcolară, se
vor parcurge etapele de înscriere prevăzute de prezenta metodologie.
(2)În cazul unităţilor de
învăţământ alternativ de stat care nu au constituită circumscripţie şcolară,
părinţii se vor adresa pentru înscriere direct unităţii de învăţământ dorite.
Înscrierea copiilor în clasa pregătitoare la aceste unităţi de învăţământ se
face în prima etapă de înscriere.
(3)În cazul în care, din
diferite motive, copilul nu este înmatriculat la unitatea de învăţământ
alternativ solicitată de părinte, acesta poate fi înscris la şcoala de
circumscripţie, dacă părintele a bifat opţiunea de întoarcere la şcoala de
circumscripţie prevăzută la art. 14 alin. (5) sau, în caz contrar, participă la
a doua etapă de înscriere.
Înscrierea la unităţile de
învăţământ alternativ particulare se face în conformitate cu prevederile
prezentei metodologii, referitoare la înscrierea în învăţământul particular.
La încheierea tuturor etapelor
de înscriere, inspectoratele şcolare vor colecta de la unităţile de învăţământ
alternativ a căror ofertă nu a fost inclusă în aplicaţia informatică situaţia
înscrierilor în clasa pregătitoare, pentru fiecare alternativă educaţională.
CAPITOLUL XII: Înscrierea în clasa I a
copiilor care împlinesc vârsta de 7 ani până la data de 31 august 2015 inclusiv
(1)Copiii care împlinesc
vârsta de 7 ani până la data de 31 august 2015 inclusiv, care nu au fost
înscrişi în învăţământul primar în anul şcolar 2014-2015 şi ai căror părinţi
solicită înscrierea direct în clasa I, vor fi înmatriculaţi în clasele I deja
existente, pe locurile disponibile.
(2)În
sensul prezentei metodologii, locurile disponibile la clasa I, pentru
înscrierea copiilor care împlinesc vârsta de 7 ani până la data de 31 august
2015 inclusiv şi nu au fost înscrişi în învăţământul primar în anul şcolar
2014-2015, ai căror părinţi solicită înscrierea direct în clasa I, se stabilesc
după cum urmează:
a)dacă numărul de elevi
existenţi în clasa pregătitoare în anul şcolar 2014-2015 este mai mare sau egal
cu 25, atunci nu există locuri disponibile în clasă;
b)dacă numărul de elevi
existenţi în clasa pregătitoare în anul şcolar 2014-2015 este mai mic decât 25,
atunci numărul de locuri disponibile se calculează ca diferenţa între 25 şi
numărul de elevi existenţi în clasă în anul şcolar 2014-2015.
(3)În cazul în care există
solicitări de înscriere în clasa I a copiilor care nu au fost înscrişi în
învăţământul primar în anul şcolar 2014-2015 şi care împlinesc 7 ani în
perioada 1 septembrie-31 decembrie 2015, inspectoratele şcolare/unităţile de
învăţământ vor consilia părinţii privind nevoia de a lua decizii în interesul
educaţional al elevului şi îi vor informa că solicitarea nu poate fi
soluţionată decât în situaţia în care evaluarea dezvoltării psihosomatice
atestă pregătirea copilului pentru parcurgerea cu succes a clasei I. În cazul
în care rezultatul evaluării arată că dezvoltarea psihosomatică nu poate
asigura parcurgerea cu succes a clasei I, copiii vor fi înscrişi în clasa
pregătitoare. Rezultatul evaluării nu poate fi contestat.
(4)Evaluarea dezvoltării
psihosomatice menţionate la alin. (3) se organizează şi se desfăşoară în
conformitate cu prevederile art. 7.
(5)Înscrierea în clasa I a
copiilor care îndeplinesc condiţiile menţionate la alin. (1) şi (3) se face în
perioada prevăzută în calendarul înscrierii pentru această categorie de copii.
(6)Depunerea solicitărilor de
înscriere în clasa I a copiilor menţionaţi la alin. (1) şi (3) se face direct
la unitatea de învăţământ, neexistând posibilitatea completării online.
(1)Copiii care îndeplinesc
condiţiile menţionate la art. 45, ai căror părinţi solicită înscrierea în clasa
I la şcoala de circumscripţie, vor fi înscrişi la unitatea de învăţământ
solicitată, în urma unei cereri scrise depuse de părinte la unitatea de
învăţământ în perioada prevăzută în calendarul înscrierii pentru această
categorie de copii.
(2)Înscrierea în clasa I a
copiilor care îndeplinesc condiţiile menţionate la art. 45, ai căror părinţi
solicită înscrierea în altă şcoală decât şcoala de circumscripţie, se face
conform unei proceduri specifice elaborate de inspectoratul şcolar, pe baza
criteriilor generale şi a celor specifice de departajare menţionate la art. 10,
în limita locurilor disponibile, în perioada prevăzută în calendarul înscrierii
pentru această categorie de copii.
(1)În situaţii excepţionale,
în funcţie de numărul solicitărilor pentru înscrierea direct în clasa I a copiilor
care îndeplinesc condiţiile menţionate la art. 45, consiliul de administraţie
al inspectoratului şcolar poate aproba depăşirea efectivului maxim de 25 de
elevi la clasă, pentru a asigura cuprinderea în clasa I a tuturor copiilor.
(2)În situaţii excepţionale,
inspectoratele şcolare pot solicita MECS înfiinţarea unor noi clase I, în cazul
în care numărul solicitărilor depuse de părinţii copiilor care îndeplinesc
condiţiile menţionate la alin. (1) justifică acest lucru sau în cazul în care
unitatea de învăţământ nu a avut clasă pregătitoare în anul şcolar 2014-2015.
Înfiinţarea acestor clase se va face doar dacă în acele unităţi de învăţământ
există săli de clasă disponibile, în care procesul de învăţământ poate fi
organizat în mod corespunzător.
(3)În situaţia în care
capacitatea unei unităţi de învăţământ nu permite cuprinderea în clasa I a
tuturor copiilor din circumscripţia şcolară menţionaţi la art. 45,
inspectoratele şcolare pot decide reconfigurarea circumscripţiilor şcolare
astfel încât să asigure optimizarea procesului de cuprindere a copiilor în
clasa I.
Informaţiile cu privire la
locurile disponibile la clasa I, pentru înscrierea copiilor care îndeplinesc
condiţiile menţionate la art. 45, ai căror părinţi solicită înscrierea direct
în clasa I, sunt puse la dispoziţia părinţilor de către unităţile de învăţământ
prin afişare la sediul unităţii de învăţământ şi pe site-ul acesteia, în cazul
în care unitatea are site propriu. Informaţiile sunt puse la dispoziţia
părinţilor şi prin publicarea pe site-ul inspectoratului şcolar.
(1)Coordonarea, la nivel
naţional, a procesului de înscriere a copiilor în învăţământul primar este
asigurată de Comisia naţională.
(3)Componenţa nominală a
Comisiei naţionale se stabileşte prin ordin al ministrului educaţiei şi
cercetării ştiinţifice.
a)stabileşte modelul
cererii-tip de înscriere şi îl transmite comisiilor judeţene/a municipiului
Bucureşti;
d)elaborează şi transmite
ISJ/ISMB instrucţiuni referitoare la înscrierea copiilor în învăţământul
primar;
e)asigură transmiterea
informaţiilor referitoare la înscrierea copiilor în învăţământul primar, pentru
anul şcolar 2015-2016, către mijloacele de comunicare în masă, pentru a asigura
transparenţa şi informarea părinţilor şi a publicului interesat;
f)controlează şi îndrumă
acţiunile legate de înscrierea copiilor în învăţământul primar în judeţele
ţării, urmărind respectarea prevederilor prezentei metodologii;
g)procesează cererile-tip de
înscriere, cu ajutorul aplicaţiei informatice şi realizează repartizarea la
şcoala de circumscripţie a copiilor ai căror părinţi au solicitat acest lucru
în cererea-tip. Transmite inspectoratelor şcolare şi unităţilor de învăţământ
lista candidaţilor admişi şi a numărului de locuri disponibile, după
repartizarea acestor candidaţi;
h)poate numi delegaţi ai
Comisiei naţionale, care să controleze şi să îndrume activitatea comisiilor
judeţene/a municipiului Bucureşti şi a comisiilor de înscriere din unităţile de
învăţământ;
i)analizează desfăşurarea
procesului de înscriere a copiilor în învăţământul primar la nivel naţional, pe
baza rapoartelor elaborate de comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti de
înscriere, şi prezintă concluziile acestei analize conducerii MECS;
j)propune ministrului
educaţiei şi cercetării ştiinţifice modificări ale metodologiei de înscriere a
copiilor în învăţământul primar.
(1)Coordonarea la nivel
judeţean/al municipiului Bucureşti a procesului de înscriere a copiilor în
învăţământul primar este asigurată de comisia judeţeană/a municipiului
Bucureşti.
(2)Comisiile/Comisia
judeţene/a municipiului Bucureşti organizează comisii de înscriere în unităţile
de învăţământ.
(1)Comisia
judeţeană/a municipiului Bucureşti este numită prin decizie a inspectorului
şcolar general şi este compusă din:
(2)În situaţii bine
justificate, numărul de secretari şi de membri ai Comisiei judeţene şi ai
Comisiei municipiului Bucureşti poate fi suplimentat, prin decizie a
inspectorului şcolar general. Decizia se comunică Comisiei naţionale.
(3)Inspectorii şcolari
pentru învăţământ primar şi pentru învăţământul preşcolar, informaticianul
inspectoratului şi, după caz, inspectorul de limba şi literatura
maternă/inspectorul pentru minorităţi fac parte din comisia menţionată la alin.
(1).
a)organizează,
monitorizează şi răspund de modul de desfăşurare a acţiunilor de înscriere a
copiilor în învăţământul primar, în judeţul respectiv/municipiul Bucureşti, în
conformitate cu prevederile legale şi ale prezentei metodologii;
b)răspund de
transmiterea prezentei metodologii şi a tuturor reglementărilor privitoare la
înscrierea copiilor în clasa pregătitoare şi în clasa I în unităţile de
învăţământ care şcolarizează nivelul de învăţământ preşcolar şi primar;
c)răspund de asigurarea
cadrului pentru informarea cadrelor didactice, a părinţilor şi a publicului
larg cu privire la acţiunile de înscriere a copiilor în învăţământul primar;
d)elaborează, împreună
cu directorii unităţilor de învăţământ, un plan de măsuri pentru pregătirea şi
organizarea înscrierii copiilor în învăţământul primar; acest plan cuprinde, în
mod obligatoriu, planificarea perioadei acţiunilor de consiliere şi de
orientare a părinţilor copiilor înscrişi la grădiniţă în grupa mare;
e)contribuie la
stabilirea planului de şcolarizare, în funcţie de rezultatele recensământului
copiilor care au împlinit vârsta pentru debutul şcolar şi de capacitatea de
cuprindere a unităţilor de învăţământ, precum şi în funcţie de numărul
cererilor de înscriere depuse conform prevederilor prezentei metodologii, şi
anunţă unităţilor de învăţământ numărul de locuri alocate pentru clasa
pregătitoare;
f)introduc în aplicaţia
informatică numărul de locuri disponibile pentru fiecare unitate de învăţământ,
conform planului de şcolarizare aprobat, respectiv conform datelor furnizate de
unităţile de învăţământ particular;
g)asigură crearea unei
baze de date la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ şi la nivel judeţean,
care conţine datele personale ale copiilor ce urmează să fie cuprinşi în clasa
pregătitoare, aşa cum sunt acestea trecute în cererea-tip de înscriere şi
coordonează completarea bazei de date;
h)numesc, prin decizie a
inspectorului şcolar general, în fiecare unitate de învăţământ care va avea
clase pregătitoare o comisie de înscriere formată din directori, profesori,
operatori PC, secretari, care să asigure buna desfăşurare a operaţiunilor
legate de crearea bazei de date pentru repartizarea copiilor în clasa
pregătitoare;
j)analizează, în vederea
acordării avizului de legalitate, criteriile specifice de departajare, propuse
de consiliile de administraţie din unităţile de învăţământ;
k)transmit către fiecare
unitate de învăţământ modelul electronic al cererii-tip de înscriere şi îndrumă
operaţiile de completare a acestora, de verificare a cererilor-tip listate din
calculator şi de corectare a eventualelor erori;
l)elaborează procedura
specifică de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, în a doua etapă de
înscriere în clasa pregătitoare, pe care o comunică unităţilor de învăţământ şi
o afişează pe site-ul inspectoratului; informează Comisia naţională din cadrul
MECS cu privire la această procedură;
m)centralizează şi
soluţionează cererile părinţilor copiilor care nu au fost înscrişi la vreo
unitate de învăţământ, după finalizarea celei de-a doua etape de înscriere;
n)elaborează procedura
specifică de repartizare a copiilor care nu au fost înscrişi în învăţământul
primar în anul şcolar 2014-2015 şi îndeplinesc condiţiile de înscriere în clasa
I, ai căror părinţi optează pentru altă unitate de învăţământ decât şcoala de
circumscripţie, pe locurile disponibile, pe care o comunică unităţilor de
învăţământ şi o afişează pe site-ul inspectoratului; informează Comisia naţională
din cadrul MECS cu privire la această procedură;
o)asigură, conform
prevederilor prezentei metodologii, instituirea şi funcţionarea unui telverde,
la care părinţii şi alte persoane interesate pot obţine, gratuit, informaţii
referitoare la cuprinderea copiilor în învăţământul primar;
p)numesc reprezentanţi
ai comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti care să ţină permanent legătura
cu presa, pentru a oferi informaţii corecte şi actualizate despre înscrierea
copiilor în învăţământul primar, inclusiv posibilitatea de informare la
telverde şi numărul acestuia;
q)la sfârşitul fiecărei
etape de înscriere coordonează afişarea, în fiecare unitate de învăţământ şi pe
site-ul ISJ/ISMB, a listei copiilor înmatriculaţi şi a locurilor rămase
disponibile;
r)pot numi delegaţi ai
comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti care să controleze şi să îndrume
activitatea comisiilor de înscriere din unităţile de învăţământ;
s)controlează
respectarea prevederilor prezentei metodologii în toate unităţile de învăţământ
din judeţ/municipiul Bucureşti şi sancţionează, în conformitate cu prevederile
legale, încălcarea legislaţiei în vigoare de către membrii comisiilor de
înscriere;
ş)se asigură că toţi
copiii care trebuie să îşi facă debutul şcolar în anul şcolar 2015-2016 sunt
înscrişi într-o unitate de învăţământ în învăţământul primar şi fac demersurile
legale pentru a asigura participarea la educaţie a acestora;
t)elaborează şi transmit
MECS raportul cu privire la modul de desfăşurare a procesului de înscriere a
copiilor în învăţământul primar, în termen de 10 zile de la încheierea ultimei
etape de înscriere, şi propun eventuale modificări ale prezentei metodologii.
(5)La şedinţele comisiei
judeţene/a municipiului Bucureşti participă persoana responsabilă cu telverde,
informând comisia referitor la toate aspectele semnalate pe această cale.
a)asigură informarea
părinţilor referitor la prevederile legale, la procedurile şi calendarul
înscrierii;
b)asigură crearea bazei
de date privitoare la candidaţii pentru înscrierea în clasa pregătitoare; în
acest scop alocă un număr suficient de calculatoare pentru a asigura fluenţa
procesului de înscriere la clasa pregătitoare, precum şi resursa umană necesară
şi competentă pentru operarea pe calculator;
c)verifică documentele
depuse la înscriere, în prezenţa părinţilor, completează în aplicaţia
informatică şi/sau validează cererile-tip de înscriere, cuprinzând datele
personale şi, după caz, informaţia necesară pentru asigurarea departajării
candidaţilor proveniţi din alte circumscripţii;
d)răspunde de
transcrierea corectă a datelor în cererile-tip de înscriere şi verifică, împreună
cu părinţii, corectitudinea informaţiilor introduse în aplicaţia informatică;
efectuează corectarea greşelilor sesizate;
e)stabileşte şi anunţă
din timp criteriile de departajare specifice unităţii de învăţământ, care se
aplică în situaţia în care există mai multe cereri de la părinţi din afara
circumscripţiei şcolare decât locuri rămase libere după înscrierea copiilor din
circumscripţia şcolară;
f)transmite, spre
analiză şi în vederea acordării avizului de legalitate, comisiei judeţene/a
municipiului Bucureşti criteriile specifice de departajare care se aplică în
cazul în care există mai multe solicitări de înscriere a copiilor din afara
circumscripţiei şcolare decât locuri libere;
g)procesează, pe baza
informaţiilor din cererile-tip de înscriere şi din documentele depuse de
părinţi, cererile de înscriere ale părinţilor care au domiciliul în afara
circumscripţiei şcolare şi solicită înscrierea la respectiva unitate de
învăţământ pe locurile rămase libere; admit sau resping cererile acestora, prin
aplicarea criteriilor generale şi specifice de departajare, şi propune
consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ lista candidaţilor
admişi, spre validare;
h)asigură marcarea în
aplicaţia informatică a cererilor-tip de înscriere depuse de părinţii copiilor
care provin din altă circumscripţie şcolară, admişi în unitatea de învăţământ;
i)asigură prezenţa
permanentă, în perioada înscrierii, a unor membri ai comisiei de înscriere din
unitatea de învăţământ, care să ofere informaţii şi consiliere persoanelor care
se prezintă pentru completarea ori validarea cererilor-tip de înscriere sau
pentru a solicita informaţii referitoare la cuprinderea copiilor în
învăţământul primar;
j)afişează, în termenul
stabilit de prezenta metodologie, listele copiilor înmatriculaţi la clasa
pregătitoare;
k)asigură înscrierea
copiilor care îndeplinesc condiţiile de la art. 45, ai căror părinţi solicită
înscrierea direct în clasa I, în conformitate cu prevederile prezentei
metodologii şi ale procedurii specifice elaborate de comisia judeţeană/a
municipiului Bucureşti, şi completează în aplicaţia informatică datele
acestora;
l)elaborează şi
transmite ISJ/ISMB raportul cu privire la modul de desfăşurare a procesului de
înscriere a copiilor în învăţământul primar, în termen de 5 zile de la încheierea
ultimei etape de înscriere, şi propune eventuale modificări ale prezentei
metodologii.
Prezentarea de înscrisuri false
la înscrierea în clasa pregătitoare sau în clasa I se pedepseşte conform legii
şi atrage pierderea locului obţinut prin fraudă.
Persoanele vinovate de
transcrierea eronată a datelor personale ale copiilor sau de nerespectarea
prevederilor prezentei metodologii vor fi sancţionate disciplinar,
administrativ, civil sau penal, după caz.
(1)Se interzice unităţilor de
învăţământ de stat să instituie taxe sau să solicite părinţilor alte foloase
pentru a realiza înscrierea copiilor în clasa pregătitoare, respectiv în clasa
I.
(2)Se interzice colectarea
sau favorizarea acţiunii de colectare a unor fonduri materiale sau băneşti de
la părinţii care solicită înscrierea în învăţământul primar.
(3)Personalul din învăţământ
care, în procesul de înscriere a copiilor în clasa pregătitoare, respectiv în
clasa I, săvârşeşte fapte de natură penală sau care manifestă neglijenţă în
îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin este sancţionat în conformitate cu
prevederile legislaţiei în vigoare.
(1)Unităţile de învăţământ cu
program integrat de artă şi sportiv care, potrivit reglementărilor în vigoare,
pot organiza programul integrat începând cu învăţământul primar pot şcolariza
elevi în învăţământul de artă şi sportiv începând cu clasa I.
(2)Înscrierea copiilor în
clasa I cu program integrat de artă şi sportiv se face în conformitate cu
prevederile legii şi ale metodologiilor în vigoare.
(3)În scopul asigurării
continuităţii şcolarizării copiilor într-o unitate de învăţământ, respectiv
formaţiune de studiu, unităţile de învăţământ menţionate la alin. (1), care au
în ofertă clasă pregătitoare, pot organiza testarea aptitudinilor copiilor care
ar putea parcurge, începând cu clasa I, program integrat de artă sau sportiv,
chiar înainte de înscrierea acestora la clasa pregătitoare.
(4)Înscrierea în clasa
pregătitoare la unităţile de învăţământ menţionate la alin. (3) se face în
prima etapă de înscriere.
(5)Copiii care nu promovează
testele de aptitudini menţionate la alin. (3), dar care îndeplinesc condiţiile
prevăzute de prezenta metodologie, pot fi înscrişi în clasa pregătitoare în
unitatea de învăţământ respectivă. În acest caz, părinţii vor fi informaţi că
şcolarizarea copiilor în clasa I în cadrul aceloraşi formaţiuni de studiu este
condiţionată de promovarea testelor de aptitudini după parcurgerea clasei
pregătitoare.
(1)Comisiile judeţene şi
Comisia municipiului Bucureşti monitorizează şi controlează activitatea
comisiilor de înscriere din unităţile de învăţământ, verificând respectarea
legalităţii, a transparenţei şi a prevederilor prezentei metodologii, inclusiv
documentele elaborate de comisiile de înscriere din unităţile de învăţământ sau
documentele depuse pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare sau în
clasa I, şi iau măsurile care se impun pentru respectarea legalităţii şi
asigurarea drepturilor egale pentru toţi copiii.
(2)Comisiile judeţene şi
Comisia municipiului Bucureşti pot soluţiona cererile de înscriere în
învăţământul primar sau cererile de amânare a înscrierii în învăţământul primar
a copiilor care nu se încadrează în tranşele de vârstă prevăzute de prezenta
metodologie, după ce părinţii vor fi consiliaţi privind nevoia de a lua decizii
în interesul educaţional al copilului şi după ce îi vor informa că solicitarea
nu poate fi soluţionată decât în situaţia în care evaluarea dezvoltării
psihosomatice, efectuată de CJRAE/CMBRAE, atestă pregătirea copilului pentru
parcurgerea cu succes a clasei/nivelului de învăţământ pentru care se solicită
înscrierea.
Comisiile judeţene/comisia
municipiului Bucureşti, precum şi comisiile de înscriere din unităţile de
învăţământ pot solicita autorităţilor în drept verificarea respectării
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de
identitate ale cetăţenilor români, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
Comisia naţională verifică,
direct sau prin delegaţii săi, respectarea prezentei metodologii şi ia măsurile
care se impun pentru respectarea acesteia.
Comisia naţională poate
solicita ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice, în situaţii
justificate, modificări ale calendarului înscrierii.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 103
din data de 9 februarie 2015