Ordinul nr. 3158/2016 privind aprobarea Calendarului şi a Metodologiei de înscriere a copiilor
în învăţământul primar pentru anul şcolar 2016 - 2017
În
conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 44/2016 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei
Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice,
în temeiul
art. 23 şi 29 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
Art. 1
Se
aprobă Calendarul înscrierii în învăţământul primar pentru anul şcolar 2016 -
2017, prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2
Se
aprobă Metodologia de înscriere a copiilor în învăţământul primar pentru anul
şcolar 2016 - 2017, prevăzută în anexa nr. 2, care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 3
Direcţia
generală învăţământ preuniversitar, Direcţia generală management şt resurse
umane, Direcţia pentru Învăţământ în Limbile Minorităţilor, Direcţia generală
buget-finanţe, salarizare şi resurse umane, Direcţia generală logistică,
inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ preuniversitar duc la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
ANEXA nr. 1: CALENDARUL
înscrierii în învăţământul primar pentru anul şcolar 2016-2017
Evenimentul
|
|
Pregătirea înscrierii în
învăţământul primar
|
|
22 februarie 2016
|
Afişarea circumscripţiilor
şcolare şi a planului de şcolarizare propus, respectiv numărul de clase
pregătitoare alocate, la fiecare unitate de învăţământ, inclusiv pe site-ul
acesteia, dacă există, şi pe site-ul inspectoratului şcolar
Afişarea, la sediul fiecărei
unităţi de învăţământ şi pe site-ul acesteia, dacă există, sau pe site-ul
inspectoratului şcolar, pentru unităţile de învăţământ care nu au site
propriu, a informaţiilor care permit părinţilor să cunoască activitatea
specifică clasei pregătitoare din cadrul unităţii, cum ar fi: posibilitatea
organizării procesului de învăţământ în cadrul unei grădiniţe aflate în
structura şcolii sau în consorţiu cu şcoala, posibilitatea organizării
programului "Şcoala după şcoală", fotografii ale spaţiului în care
se desfăşoară activitatea la clasa pregătitoare
|
22 februarie 2016
|
Afişarea programului de
evaluare a dezvoltării psihosomatice a copiilor solicitată de părinţi, în
conformitate cu prevederile din Metodologia de înscriere a copiilor în
învăţământul primar pentru anul şcolar 2016 - 2017, prevăzută în anexa nr. 2
la ordin
Afişarea
unităţilor/instituţiilor în care se realizează evaluarea dezvoltării
psihosomatice a copiilor solicitată de părinţi, în conformitate cu
prevederile din Metodologia de înscriere a copiilor în învăţământul primar
pentru anul şcolar 2016 - 2017 prevăzută în anexa nr. 2 la ordin
|
22 februarie 2016
|
Anunţarea, prin afişare la
sediul unităţii de învăţământ, a criteriilor specifice de departajare
elaborate de unităţile de învăţământ, în urma consultării cadrelor didactice
şi a partenerilor sociali - sindicate, consiliu reprezentativ al părinţilor -
avizate, din punctul de vedere al legalităţii, de către consilierul juridic
şi aprobate în consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ
Anunţarea, prin afişare la
sediul unităţii de învăţământ, a listei documentelor care să dovedească
îndeplinirea criteriilor specifice de departajare
|
24 februarie - 3 martie 2016
|
Organizarea, în fiecare unitate
de învăţământ în care se desfăşoară activitate specifică clasei pregătitoare,
a unei "Zile a porţilor deschise", zi în care părinţii, copiii şi
alte persoane interesate pot vizita spaţiile dedicate activităţilor claselor
pregătitoare şi pot purta discuţii cu personalul unităţii de învăţământ
implicat în această activitate
|
22 februarie - 4 martie 2016
|
Organizarea, în unităţile de
învăţământ preşcolar, a întâlnirilor pentru informarea şi consilierea
părinţilor copiilor din grădiniţă care vor fi cuprinşi, în anul şcolar 2016 -
2017, în învăţământul primar
|
23 februarie - 16 martie 2016
|
Realizarea evaluării nivelului
de dezvoltare psihosomatică a copiilor pentru care Metodologia de înscriere a
copiilor în învăţământul primar pentru anul şcolar 2016 - 2017, prevăzută în
anexa nr. 2 la ordin, prevede această evaluare
|
23 februarie - 17 martie 2016
|
Comunicarea rezultatului evaluării
dezvoltării psihosomatice a copilului, în scris, părintelui care a solicitat
evaluarea
|
17 martie 2016
|
Transmiterea de către centrele
judeţene de resurse şi asistenţă educaţională/Centrul Municipiului Bucureşti
de Resurse şi Asistenţă Educaţională a procesului-verbal în care este înscris
rezultatul evaluării dezvoltării psihosomatice a copiilor din
judeţ/municipiul Bucureşti către comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti
de înscriere a copiilor în învăţământul primar (comisia judeţeană/a municipiului
Bucureşti)
|
Completarea şi validarea
cererilor-tip de înscriere în clasa pregătitoare
|
|
22 februarie 2016
|
Afişarea la sediul unităţii de
învăţământ şi al inspectoratului şcolar şi pe site-ul acestora a programului
de completare a cererilor-tip de înscriere în învăţământul primar
|
29 februarie - 18 martie 2016
|
Completarea de către părinţi,
online sau la unitatea de învăţământ la care solicită înscrierea copiilor, a
cererilor-tip de înscriere. Validarea cererilor-tip de înscriere la unitatea
de învăţământ la care solicită înscrierea copiilor, zilnic, în intervalul
orar 8,00 - 18,00 (luni-vineri), respectiv 9,00 - 13,00 (sâmbăta)
Depunerea şi validarea
cererilor-tip de înscriere de către părinţii care solicită înscrierea
copiilor la şcoala specială
|
Prima etapă de înscriere în
clasa pregătitoare
|
|
21 martie 2016
|
Procesarea, de către Comisia
naţională de înscriere a copiilor în învăţământul primar (Comisia naţională),
a cererilor-tip de înscriere, cu ajutorul aplicaţiei informatice, şi
repartizarea la şcoala de circumscripţie a copiilor ai căror părinţi au
solicitat acest lucru în cererea-tip de înscriere
|
22 - 24 martie 2016
|
Procesarea, la nivelul
unităţilor de învăţământ, pe baza informaţiilor din cererile-tip de înscriere
şi din documentele depuse de părinţi, a cererilor părinţilor care solicită
înscrierea la o altă unitate de învăţământ decât şcoala de circumscripţie, pe
locurile rămase libere. Admiterea sau respingerea cererilor acestora, la
nivelul comisiei de înscriere din unităţile de învăţământ, prin aplicarea
criteriilor generale şi specifice de departajare şi validarea de către
consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ a listei candidaţilor
admişi în această fază
Marcarea, în aplicaţia
informatică, a cererilor-tip de înscriere pentru candidaţii admişi în această
fază
|
25 martie 2016
|
Procesarea de către Comisia
naţională a cererilor-tip de înscriere, cu ajutorul aplicaţiei informatice,
şi repartizarea la şcoala de circumscripţie a copiilor ai căror părinţi au
solicitat înscrierea la o altă unitate de învăţământ decât şcoala de
circumscripţie, dar nu au fost admişi din lipsă de locuri şi care au exprimat
în această fază opţiunea pentru înscrierea în şcoala de circumscripţie
|
25 - 26 martie 2016
|
Afişarea în unităţile de
învăţământ şi pe site-ul inspectoratului şcolar şi al unităţilor de
învăţământ a candidaţilor înmatriculaţi, a numărului de locuri rămase libere
şi a listei copiilor neînscrişi după prima etapă
|
A doua etapă de înscriere în
clasa pregătitoare
|
|
29 martie 2016
|
Comunicarea, prin afişare la
unităţile de învăţământ şi pe site-ul inspectoratului, a procedurii specifice
de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, elaborată de inspectoratul
şcolar
Informarea Ministerului
Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice de către comisia judeţeană/a
municipiului Bucureşti cu privire la procedura specifică de repartizare a
copiilor pe locurile disponibile, în etapa a doua
|
30 martie - 8 aprilie 2016
|
Depunerea cererii-tip de
înscriere la secretariatul unităţii de învăţământ aflate pe prima poziţie
dintre cele trei opţiuni exprimate pentru etapa a doua, de către părinţii
copiilor care nu au fost cuprinşi în nicio unitate de învăţământ în etapa
anterioară sau care nu au participat la prima etapă
Validarea cererilor-tip de
înscriere la unitatea de învăţământ aflată pe prima poziţie în opţiunile
privind înscrierea copiilor
|
11 - 15 aprilie 2016
|
Procesarea, la nivelul
unităţilor de învăţământ, a cererilor-tip de înscriere depuse de părinţi,
aplicând procedura specifică elaborată de inspectoratul şcolar, pe baza
criteriilor generale şi a celor specifice de departajare, în limita locurilor
disponibile
Completarea, în aplicaţia
informatică, a datelor din cererile-tip de înscriere pentru candidaţii admişi
în această etapă
|
15 aprilie 2016
|
Afişarea la fiecare unitate de
învăţământ a listelor finale ale copiilor înscrişi în clasa pregătitoare
|
19 - 22 aprilie 2016
|
Centralizarea şi soluţionarea
de către inspectoratul şcolar a cererilor părinţilor copiilor care nu au fost
încă înscrişi la vreo unitate de învăţământ
Soluţionarea de către
inspectoratul şcolar a oricărei altei situaţii referitoare la înscrierea în
învăţământul primar, având în vedere, cu prioritate, interesul educaţional al
copilului
|
ANEXA nr. 2: METODOLOGIE de înscriere a copiilor în învăţământul primar pentru anul şcolar 2016 - 2017
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
Art. 1
În
conformitate cu prevederile Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi
completările ulterioare, învăţământul primar cuprinde clasa pregătitoare şi
clasele I - IV.
Art. 2
(2)Numărul
de locuri care se alocă, prin cifra de şcolarizare, pentru clasa pregătitoare,
în învăţământul de stat, este mai mare sau egal cu numărul copiilor care au
împlinit vârsta pentru a începe învăţământul primar, asigurând astfel fiecărui
copil un loc.
(3)Inspectoratele
şcolare vor soluţiona orice situaţie legată de înscrierea în învăţământul
primar în interesul educaţional al elevului şi în limitele legii.
Art. 3
(1)Înscrierea
copiilor în învăţământul primar pentru anul şcolar 2016 - 2017 se face în
conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(2)În
sensul prezentei metodologii, prin părinţi se înţelege inclusiv tutori legal instituiţi
sau reprezentanţi legali.
Art. 4
(1)Fiecare
locuinţă este arondată unei unităţi de învăţământ aflate în proximitatea sa,
denumită în continuare şcoala de circumscripţie. Totalitatea străzilor arondate
unităţii de învăţământ formează circumscripţia şcolară a unităţii de învăţământ
respective.
(2)În
vederea înscrierii în clasa pregătitoare a tuturor copiilor care au vârsta
corespunzătoare, inspectoratele şcolare judeţene (ISJ) şi Inspectoratul Şcolar
al Municipiului Bucureşti (ISMB) iau în considerare propunerile conducerilor
unităţilor de învăţământ referitoare la numărul de clase pregătitoare rezultate
în urma recensământului copiilor realizat, pentru fiecare circumscripţie
şcolară, în colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale.
(3)Numărul
de clase pregătitoare cuprins în planul de şcolarizare alocat de ISJ/ISMB
fiecărei unităţi de învăţământ ţine cont de capacitatea de cuprindere a
acesteia, determinată de numărul sălilor de clasă în care poate fi organizat,
în mod corespunzător, procesul de învăţământ la clasa pregătitoare, dar şi la
celelalte clase ale şcolii şi de obligativitatea cuprinderii în unitatea de
învăţământ a tuturor copiilor din circumscripţia şcolară. La alocarea numărului
de clase pregătitoare se ţine cont de numărul copiilor care au împlinit vârsta
pentru a începe învăţământul primar, de arondarea străzilor la unităţile de
învăţământ sau de cea mai bună oportunitate educaţională identificată.
(4)În
situaţia în care capacitatea unei unităţi de învăţământ nu permite cuprinderea
în clasa pregătitoare a tuturor copiilor din circumscripţia şcolară stabilită
în anul şcolar anterior, precum şi în alte situaţii justificate, ISJ şi ISMB
pot decide reconfigurarea circumscripţiilor şcolare astfel încât să asigure optimizarea
procesului de cuprindere a copiilor în clasa pregătitoare.
(5)Circumscripţiile
şcolare, planul de şcolarizare, respectiv numărul de clase pregătitoare alocate
sunt afişate la fiecare unitate de învăţământ, inclusiv pe site-ul acesteia,
dacă există, şi pe site-ul inspectoratului şcolar, conform Calendarului
înscrierii în învăţământul primar pentru anul şcolar 2016 - 2017, prevăzut în
anexa nr. 1 la ordin (calendarul înscrierii), pentru informarea părinţilor şi a
publicului interesat.
(6)Pentru
informarea părinţilor şi a publicului interesat şi pentru a permite părinţilor
luarea unor decizii în cunoştinţă de cauză privitoare la opţiunea pentru o
unitate de învăţământ sau alta, fiecare unitate de învăţământ va pune la
dispoziţie şi informaţii referitoare la locul de desfăşurare a activităţii corespunzătoare
clasei pregătitoare (în spaţiul şcolii sau al unei grădiniţe), la posibilitatea
organizării programului "Şcoala după şcoală", la organizarea şi
dotarea spaţiului şcolar etc.
(7)În
localităţile în care funcţionează unităţi de învăţământ teologic/confesional,
precum şi unităţi de învăţământ cu profil pedagogic care şcolarizează nivelul
de învăţământ primar, inspectoratele şcolare decid dacă acestor unităţi li se
alocă sau nu circumscripţie şcolară.
(8)În
cazul în care unităţilor de învăţământ menţionate la alin. (7) li se alocă
circumscripţie şcolară, procedura de înscriere în clasa pregătitoare este cea
prevăzută la cap. V, VI şi VII.
(9)În
cazul în care unităţilor de învăţământ menţionate la alin. (7) nu li se alocă
circumscripţie şcolară, procedura de înscriere în clasa pregătitoare este cea
prevăzută la cap. XI pentru unităţile de învăţământ particular.
CAPITOLUL II: Condiţii de
înscriere în învăţământul primar
Art. 5
(1)Părinţii
ai căror copii împlinesc vârsta de 6 ani până la data de 31 august 2016
inclusiv au obligaţia de a înscrie copiii în învăţământul primar în clasa
pregătitoare, în conformitate cu prevederile legii şi ale prezentei
metodologii.
(2)Inspectoratele
şcolare şi unităţile de învăţământ au obligaţia de a asigura permanent
informarea şi consilierea părinţilor referitor la prevederile legii şi ale
prezentei metodologii în ceea ce priveşte înscrierea copiilor în învăţământul
primar. Persoanele care răspund la întrebările/solicitările părinţilor au
obligaţia de a cunoaşte aceste prevederi, precum şi opţiunile pe care le au
părinţii privind alegerea unităţii de învăţământ în care îşi pot înscrie copiii
şi trebuie să poată oferi detalii referitoare la conţinutul activităţilor
educaţionale care se desfăşoară în clasa pregătitoare, la abordarea didactică,
la organizarea programului şcolar etc. Consilierea se face având în vedere, cu
prioritate, interesul educaţional al copilului.
Art. 6
(1)Părinţii
ai căror copii împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie - 31
decembrie 2016 inclusiv pot să îşi înscrie copiii în învăţământul primar în
clasa pregătitoare, dacă dezvoltarea lor psihosomatică este corespunzătoare.
(2)Înscrierea
copiilor menţionaţi la alin. (1) în clasa pregătitoare se face la solicitarea
scrisă a părinţilor, dacă evaluarea dezvoltării psihosomatice a acestora,
făcută de specialişti, atestă pregătirea copiilor pentru parcurgerea cu succes
a clasei pregătitoare.
(3)Părinţii
copiilor care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie - 31 decembrie
2016 inclusiv, care nu optează pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare
în anul şcolar 2016 - 2017, sau ai celor pentru care evaluarea menţionată la
alin. (2) arată că dezvoltarea psihosomatică nu poate asigura parcurgerea cu
succes a clasei pregătitoare îşi vor înscrie copiii la grădiniţă, în grupa mare.
(4)În
cazul în care există solicitări de înscriere în clasa pregătitoare a copiilor
care împlinesc 6 ani după data de 31 decembrie 2016, inspectoratele
şcolare/unităţile de învăţământ vor consilia părinţii privind nevoia de a lua
decizii în interesul educaţional al copilului şi îi vor informa că solicitarea
nu poate fi soluţionată decât în urma evaluării dezvoltării psihosomatice care
să ateste pregătirea copilului pentru parcurgerea cu succes a clasei
pregătitoare. În cazul în care rezultatul evaluării arată că dezvoltarea
psihosomatică nu poate asigura parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare,
copiii vor fi înscrişi în grupa mare din învăţământul preşcolar. Rezultatul
evaluării nu poate fi contestat.
Art. 7
(1)Evaluarea
dezvoltării psihosomatice a copiilor, menţionată la art. 6 alin. (2), se
efectuează sub coordonarea centrului judeţean de resurse şi asistenţă
educaţională/Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă
Educaţională (CJRAE/CMBRAE), în perioada prevăzută de calendarul înscrierii în
clasa pregătitoare.
(2)În
evaluarea dezvoltării psihosomatice a copiilor va fi implicat personalul de
specialitate al CJRAE/CMBRAE, personal de specialitate din alte
instituţii/unităţi, precum şi medici şcolari sau medici de familie, acolo unde
este necesar.
(3)Comisia
judeţeană/a municipiului Bucureşti de înscrierea copiilor în învăţământul
primar, denumită în continuare comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti,
poate decide organizarea evaluării dezvoltării psihosomatice a copiilor atât la
sediul CJRAE/CMBRAE, cât şi în diferite zone ale judeţului/ municipiului
Bucureşti, cu prioritate în grădiniţe, pentru a facilita accesul părinţilor şi
al copiilor la această evaluare.
(4)Părinţii
copiilor menţionaţi la art. 6 alin. (1) şi (4) vor depune la CJRAE/CMBRAE o
cerere-tip în care solicită evaluarea dezvoltării psihosomatice a copilului. În
situaţia în care comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti decide organizarea
evaluării dezvoltării psihosomatice a copiilor şi în alte zone ale
judeţului/municipiului Bucureşti, conform alin. (3), depunerea cererilor se
poate face şi la sediul unităţilor/instituţiilor în care se va realiza
evaluarea.
(5)Perioada
de desfăşurare a evaluării dezvoltării psihosomatice, precum şi adresele
unităţilor/instituţiilor la care se desfăşoară evaluarea sunt stabilite de comisia
judeţeană/a municipiului Bucureşti şi sunt afişate la toate unităţile de
învăţământ şi pe site-ul ISJ/ISMB. Activitatea de evaluare a dezvoltării
psihosomatice va fi planificată în intervalul orar 10,00 - 18,00, astfel încât
programul de desfăşurare să sprijine accesul părinţilor la serviciile de
evaluare.
(6)La
încheierea evaluării dezvoltării psihosomatice a fiecărui copil, rezultatul
evaluării este comunicat, în scris, părintelui care a solicitat evaluarea.
Rezultatul evaluării nu poate fi contestat.
(7)Rezultatul
evaluărilor dezvoltării psihosomatice a copiilor din judeţ/municipiul Bucureşti
este înscris într-un proces-verbal, semnat de specialiştii care au efectuat
evaluarea. CJRAE/CMBRAE transmite procesul-verbal comisiei judeţene/a
municipiului Bucureşti, care asigură păstrarea sa la dosarul comisiei.
Art. 8
În
clasa pregătitoare din învăţământul special sunt înscrişi copii cu cerinţe
educaţionale speciale, care împlinesc vârsta de 8 ani până la data începerii
anului şcolar. La solicitarea scrisă a părinţilor, pot fi înscrişi în clasa
pregătitoare şi copii cu cerinţe educaţionale speciale cu vârste cuprinse între
6 şi 8 ani la data începerii anului şcolar.
CAPITOLUL III: Alegerea unităţii
de învăţământ la care va fi înscris copilul
Art. 9
(1)Toţi
copiii ai căror părinţi solicită înscrierea în clasa pregătitoare la şcoala de
circumscripţie vor fi înmatriculaţi la unitatea de învăţământ solicitată.
(2)Pe
locurile libere se înscriu şi, ulterior, se înmatriculează copiii care provin
din alte circumscripţii şcolare, inclusiv din alte localităţi, în conformitate
cu solicitările părinţilor şi cu prevederile prezentei metodologii.
(3)În
sensul prezentei metodologii, numărul locurilor libere la clasa pregătitoare
este stabilit ca diferenţă între numărul de locuri alocate pentru clasa
pregătitoare şi numărul de copii din circumscripţie care trebuie înscrişi la
acel nivel de clasă. De exemplu, dacă în circumscripţia şcolară a unei unităţi
de învăţământ există 40 de copii care trebuie înscrişi la clasa pregătitoare,
iar şcoala a primit prin planul de şcolarizare 50 de locuri la clasa
pregătitoare, numărul de locuri libere este de 10 (50-40).
Art. 10
(1)În
situaţia în care într-o unitate de învăţământ numărul cererilor de înscriere
primite de la părinţi al căror domiciliu se află în afara circumscripţiei
şcolare este mai mare decât numărul de locuri libere definit conform art. 9,
vor fi aplicate criterii de departajare generale şi specifice, stabilite în
conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(2)Criteriile generale de
departajare care se aplică în situaţia prevăzută la alin. (1) sunt următoarele:
b)existenţa unui document care dovedeşte
că este orfan de ambii părinţi. Situaţia copilului care provine de la o casă de
copii/un centru de plasament/plasament familial se asimilează situaţiei
copilului orfan de ambii părinţi;
d)existenţa unui frate/a unei surori
înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învăţământ respectivă.
(3)În
cazul în care numărul cererilor de înscriere primite de la părinţi din afara
circumscripţiei şcolare este mai mare decât numărul de locuri libere,
repartizarea copiilor se face în ordinea descrescătoare a numărului de criterii
generale de departajare cumulate de către fiecare copil: se repartizează la
început copiii care îndeplinesc 3 dintre criteriile menţionate la alin. (2),
apoi copiii care îndeplinesc două dintre criterii şi, în final, copiii care
îndeplinesc doar unul dintre criteriile menţionate la alin. (2). La stabilirea
numărului maxim de criterii generale de departajare pe care le poate îndeplini
un copil s-a ţinut seama de faptul că un copil poate îndeplini cel mult 3
criterii generale, întrucât criteriul menţionat la alin. (2) lit. b) nu poate fi
îndeplinit simultan cu criteriul menţionat la alin. (2) lit. c).
(4)În
caz de egalitate pe ultimele locuri, pentru copiii care îndeplinesc acelaşi număr
de criterii generale de departajare, ordinea de prioritate a criteriilor este
cea menţionată la alin. (2).
(5)Criteriile
specifice de departajare sunt elaborate de fiecare unitate de învăţământ şi se
aplică în situaţia prevăzută la alin. (1), după aplicarea criteriilor generale
menţionate la alin. (2). Pentru criteriile specifice stabilite, unitatea de
învăţământ va indica documentele doveditoare pe care părintele trebuie să le
depună în momentul completării/validării cererii-tip de înscriere.
(6)Criteriile
specifice de departajare menţionate la alin. (5) nu pot fi discriminatorii, în
conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de
discriminare, republicată, şi trebuie să ţină cont de faptul că toţi copiii au
drepturi egale de acces la educaţie, indiferent de condiţia socială şi
materială, de sex, rasă, naţionalitate şi confesiune.
(7)Criteriile
specifice menţionate la alin. (5) nu pot include existenţa unor liste de
preînscrieri, organizate în afara calendarului înscrierii, sau orice alte
proceduri care nu respectă spiritul şi litera prezentei metodologii.
(8)În
cazul în care la o unitate de învăţământ, pe ultimul loc liber este
înmatriculat un copil din altă circumscripţie şcolară, fratele său geamăn/sora
sa geamănă va fi admis/admisă la aceeaşi unitate de învăţământ, peste numărul
de locuri alocat.
Art. 11
(1)Criteriile
specifice de departajare menţionate la art. 10 alin. (5) sunt elaborate în urma
consultării cadrelor didactice şi a partenerilor sociali - sindicate, consiliu
reprezentativ al părinţilor.
(2)Criteriile
specifice de departajare menţionate la art. 10 alin. (5) sunt aprobate de
consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ, după acordarea avizului
de legalitate de către consilierul juridic.
(3)Criteriile
specifice de departajare aprobate se anunţă public, la data menţionată în
calendarul înscrierii, prin afişare la sediul unităţii de învăţământ.
(4)După
această dată, modificarea criteriilor specifice de departajare ori adăugarea
altor criterii este interzisă.
CAPITOLUL IV: Informarea
publicului privind procedura de înscriere
Art. 12
(1)Comisiile
judeţene/Comisia municipiului Bucureşti asigură instituirea şi funcţionarea
unui telverde, care va funcţiona pe perioada 22 februarie - 22 aprilie 2016, la
care părinţii şi alte persoane interesate pot obţine, gratuit, informaţii
referitoare la înscrierea copiilor în învăţământul primar.
(2)Numărul
telverde menţionat la alin. (1) este 0 800 816 xyz, unde xyz este indicativul
judeţului. De exemplu, pentru Arad indicativul este 257, pentru Brăila
indicativul este 239, pentru Bucureşti indicativul este 021.
(3)Comisiile
judeţene şi a municipiului Bucureşti au obligaţia să asigure afişarea tuturor
informaţiilor referitoare la înscrierea în învăţământul primar, inclusiv
circumscripţiile şcolare şi planul de şcolarizare, la fiecare unitate de
învăţământ din judeţ, precum şi pe site-ul ISJ/ISMB.
(4)Toate
unităţile de învăţământ în care se va desfăşura activitatea clasei pregătitoare
în anul şcolar 2016 - 2017 vor organiza "Ziua porţilor deschise", în
perioada prevăzută de calendarul înscrierii, zi în care părinţii, copiii şi
alte persoane interesate pot vizita spaţiile dedicate activităţilor claselor
pregătitoare şi pot purta discuţii cu personalul unităţii de învăţământ
implicat în această activitate. Pentru a facilita comunicarea dintre părinţi şi
personalul didactic şi informarea familiilor privind oferta educaţională, la
această activitate vor participa directorul/directorul adjunct al unităţii de
învăţământ, cadre didactice care predau la clasa pregătitoare, reprezentanţi ai
părinţilor elevilor care frecventează clasa pregătitoare în anul şcolar 2015 -
2016, precum şi alte persoane desemnate de conducerea unităţii de învăţământ.
(5)Inspectoratele şcolare
judeţene şi inspectoratul şcolar al municipiului Bucureşti vor posta pe site-ul
instituţiei, pe prima pagină, la rubrica "Înscrierea în învăţământul primar
2016", următoarele date:
a)informaţii
cu privire la circumscripţiile şcolare, pentru fiecare unitate de învăţământ:
denumirea şi adresa unităţii de învăţământ, străzile/adresele arondate unităţii
de învăţământ, numărul de clase pregătitoare alocate, adresa site-ului unităţii
de învăţământ (pentru unităţile care au site), în format standard;
b)informaţii
cu privire la telverde instituit la nivelul inspectoratului şcolar: numărul de
telefon telverde, data de la care acesta va fi funcţional, programul de
funcţionare etc.;
c)Metodologia
de înscriere a copiilor în învăţământul primar pentru anul şcolar 2016 - 2017
şi calendarul înscrierii.
(6)Comisiile
judeţene/Comisia municipiului Bucureşti coordonează organizarea şedinţelor de
informare şi consiliere a părinţilor copiilor înscrişi la grădiniţă şi care
urmează să înceapă învăţământul primar în anul şcolar 2016 - 2017.
(7)Toate
unităţile de învăţământ au obligaţia de a oferi informaţii referitoare la
procedura de înscriere a copiilor în învăţământul primar. Părinţii se pot
adresa celei mai apropiate unităţi de învăţământ, care îi va îndruma în
privinţa paşilor pe care trebuie să îi parcurgă, în conformitate cu prevederile
prezentei metodologii.
(8)Fiecare
unitate de învăţământ va încărca pe site-ul propriu, pe lângă denumirea şi
adresa unităţii de învăţământ, străzile/adresele arondate unităţii de
învăţământ, numărul de clase pregătitoare alocate şi alte informaţii care să
permită părinţilor să cunoască activitatea specifică clasei pregătitoare din
cadrul unităţii, cum ar fi: posibilitatea organizării procesului de învăţământ
în cadrul unei grădiniţe aflate în structura şcolii sau în consorţiu cu şcoala,
posibilitatea organizării programului "Şcoala după şcoală",
fotografii ale spaţiului în care se desfăşoară activitatea la clasa
pregătitoare. Pentru asigurarea protecţiei datelor personale, în fotografiile
care vor fi postate pe site nu trebuie să apară persoane (copii sau cadre
didactice).
(9)În
situaţia în care unităţile de învăţământ nu au site propriu, informaţiile
menţionate la alin. (8) vor fi încărcate pe site-ul inspectoratului şcolar.
(10)Comisiile
judeţene şi Comisia municipiului Bucureşti iau toate măsurile pentru comunicarea,
către mijloacele de comunicare în masă, a informaţiilor legate de înscrierea în
învăţământul primar, inclusiv posibilitatea de informare la telverde şi numărul
acestuia.
CAPITOLUL V: Procedura de
înscriere în clasa pregătitoare
Art. 13
(1)Cererea-tip
de înscriere în clasa pregătitoare se poate completa online sau la
secretariatul unităţii de învăţământ la care părintele doreşte înscrierea
copilului.
(2)Completarea
cererii-tip de înscriere se face în perioada prevăzută de calendarul
înscrierii, prin introducerea în aplicaţia informatică a datelor furnizate de
părinte.
(3)Validarea
cererii-tip de înscriere este obligatorie şi se face la unitatea de învăţământ
la care părintele doreşte înscrierea, în prezenţa părintelui şi a cel puţin
unui membru din comisia de înscriere, conform programării realizate de către
unitatea de învăţământ, zilnic, în intervalul orar 8,00 - 18,00 (luni-vineri),
respectiv 9,00 - 13,00 (sâmbăta).
(4)Validarea
cererii-tip de înscriere constă în compararea datelor introduse în aplicaţia
informatică cu documentele depuse de către părinte, tipărirea, verificarea şi
semnarea de către părinte a fişei tipărite.
(5)În
perioada prevăzută de calendarul înscrierii, conducerile unităţilor de
învăţământ vor asigura prezenţa unui număr suficient de persoane din comisia de
înscriere şi vor stabili programul de lucru al comisiei în ture, atât în
program de dimineaţă, cât şi de după amiază, în intervalul orar 8,00 - 18,00
(luni-vineri), respectiv 9,00 - 13,00 (sâmbăta), pentru a sprijini participarea
părinţilor la procedurile de completare/validare a cererilor-tip de înscriere.
(6)Conducerile
unităţilor de învăţământ şi inspectoratele şcolare se vor asigura că programul
de completare/validare a cererilor-tip de înscriere în învăţământul primar este
adaptat solicitărilor părinţilor, permite procesarea tuturor solicitărilor şi
asigură fluenţa procedurilor, evitând aglomeraţia.
(7)În
vederea asigurării fluenţei procedurilor şi a evitării aglomeraţiei, unităţile
de învăţământ vor asigura inclusiv posibilitatea de programare telefonică a
părinţilor pentru completarea şi/sau validarea cererilor-tip de înscriere.
Numărul de telefon la care părinţii pot apela este afişat la avizierul unităţii
de învăţământ, pe site-ul acesteia, dacă existe, şi pe site-ul inspectoratului
şcolar.
(8)Unităţile
de învăţământ vor informa părinţii că ordinea în care se programează telefonic
pentru completarea şi/sau validarea cererilor-tip de înscriere sau în care se
prezintă pentru completarea şi/sau validarea cererilor-tip de înscriere nu
presupune crearea unei liste de preînscriere şi/sau acordarea unei priorităţi
la înscriere. Informaţia va fi afişată la secretariatul unităţii de învăţământ,
la avizierul acesteia şi pe site-ul şcolii, dacă acesta există, şi va fi
comunicată direct părinţilor la momentul programării telefonice sau al
prezentării pentru completarea/validarea cererii-tip de înscriere.
Art. 14
(1)În
situaţia în care cererea-tip de înscriere se completează la sediul unităţii de
învăţământ la care se doreşte înmatricularea copilului, completarea datelor în
aplicaţia informatică se face în prezenţa părintelui, de către un membru al
comisiei de înscriere din şcoală. În acest caz, imediat după completarea
cererii-tip de înscriere, se realizează validarea acesteia. Comisiile de
înscriere din fiecare unitate de învăţământ vor asigura imprimarea unui număr
de cereri-tip de înscriere, care să fie completate de mână de către părinţi, în
situaţia în care completarea cererilor-tip de înscriere nu se poate face direct
în aplicaţia informatică, din motive obiective, cum ar fi întreruperea
alimentării cu energie electrică, imposibilitatea temporară a conectării la
internet etc. În aceste cazuri, comisiile vor informa părinţii care se prezintă
pentru înscriere despre situaţia apărută şi vor solicita acestora să completeze
manual cererea-tip de înscriere şi să o semneze. Părinţii vor fi informaţi că,
după remedierea situaţiei speciale, vor fi invitaţi din nou la unitatea de
învăţământ pentru a verifica datele introduse în aplicaţia informatică, pe baza
cererii scrise depuse anterior, prin semnarea exemplarului de cerere-tip
tipărit din calculator.
(2)Părintele
depune, în momentul completării cererii-tip de înscriere la unitatea de
învăţământ sau, după caz, în momentul validării acesteia, o fotocopie a actului
de identitate propriu şi o fotocopie a certificatului de naştere al copilului.
Copiile vor fi certificate conform cu originalul de către secretariatul
unităţii de învăţământ, pe baza documentelor originale.
(3)În
cazul în care cererea-tip de înscriere este completată pentru un copil care
împlineşte vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie - 31 decembrie 2016
inclusiv, alături de documentele menţionate la alin. (2) părintele depune şi o
copie a documentului prin care CJRAE/CMBRAE comunică rezultatul pozitiv al
evaluării dezvoltării psihosomatice a copilului.
(4)În
cazul în care solicită înscrierea la altă unitate de învăţământ decât şcoala de
circumscripţie, pe lângă documentele menţionate la alin. (2) şi, după caz, la
alin. (3), părinţii depun şi documente care dovedesc îndeplinirea criteriilor
de departajare, stabilite în conformitate cu art. 10.
(5)În
cazul în care solicită înscrierea la altă unitate de învăţământ decât şcoala de
circumscripţie, părintele va menţiona, prin bifarea acestei opţiuni în
cererea-tip de înscriere, dacă este de acord cu înscrierea copilului la şcoala
de circumscripţie, în situaţia în care acesta nu va fi admis la şcoala
solicitată, din lipsă de locuri libere.
Art. 15
(1)În
momentul prezentării la unitatea de învăţământ pentru completarea cererii-tip
de înscriere, părinţii vor fi informaţi că aplicaţia informatică nu permite
înscrierea copilului la mai multe unităţi de învăţământ.
(2)În
cazul în care aplicaţia informatică semnalează că pentru copilul respectiv a
mai fost depusă o cerere de înscriere la altă unitate de învăţământ, înscrisă
în baza de date, întrucât a fost validată, dosarul de înscriere nu va mai fi
acceptat şi rămâne valabilă opţiunea deja asumată pentru altă unitate de
învăţământ.
(3)În
momentul prezentării la unitatea de învăţământ pentru completarea sau validarea
cererii-tip de înscriere, părinţii sunt informaţi cu privire la prevederile
prezentei metodologii, la modalitatea de definire a numărului de locuri libere
şi la criteriile de departajare generale şi specifice care vor fi utilizate în
cazul în care numărul de opţiuni pentru respectiva unitate de învăţământ este
mai mare decât numărul de locuri libere. Unităţile de învăţământ pun la
dispoziţia părinţilor aceste informaţii şi prin afişare.
(4)Pentru
validarea cererii-tip de înscriere, un membru al comisiei de înscriere din
unitatea de învăţământ tipăreşte fişa completată în aplicaţia informatică, în
prezenţa părintelui.
(6)În
cazul existenţei unei erori în transcrierea datelor, părinţii o semnalează pe
loc, iar membrul comisiei de înscriere din unitatea de învăţământ procedează la
corectarea greşelii în baza de date computerizată şi retipăreşte cererea-tip de
înscriere corectată din calculator, în vederea semnării de către părinte.
Art. 16
(1)După încheierea perioadei de
completare şi validarea cererilor-tip de înscriere, cuprinderea copiilor în
clasa pregătitoare se face în două etape succesive, după cum urmează:
a)prima
etapă, în care repartizarea copiilor se face pe baza informaţiilor din
cererile-tip de înscriere şi din documentele depuse de părinţi, folosind
aplicaţia informatică şi pe baza deciziilor consiliilor de administraţie ale
unităţilor de învăţământ, luate în urma aplicării criteriilor de departajare
pentru copiii din alte circumscripţii şcolare;
b)a
doua etapă, în care este asigurată înscrierea, pe locurile libere, a copiilor
care nu au participat la prima etapă sau nu au fost distribuiţi, din diferite
motive.
(2)În
situaţii excepţionale, înainte de desfăşurarea primei etape de înscriere,
consiliile de administraţie ale inspectoratelor şcolare pot ajusta planul de
şcolarizare pentru a asigura accesul la educaţie al tuturor copiilor care
trebuie să îşi facă debutul şcolar în anul 2016 - 2017.
(3)ISJ/ISMB
informează Direcţia generală management şi reţea şcolară şi Direcţia generală
învăţământ preuniversitar din Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării
Ştiinţifice (MENCS) despre aceste situaţii şi despre deciziile luate pentru
soluţionarea lor, până la data de 18 martie 2016, ora 23,00.
CAPITOLUL VI: Prima etapă de
înscriere în clasa pregătitoare
Art. 17
(1)În
prima etapă, procesarea cererilor-tip de înscriere se desfăşoară la Comisia
naţională de înscriere a copiilor în învăţământul primar, denumită în
continuare Comisia naţională, cu ajutorul aplicaţiei informatice şi la nivelul
unităţilor de învăţământ, pe baza informaţiilor din cererile-tip de înscriere
şi din documentele depuse de părinţi.
(2)Procesarea cererilor-tip de
înscriere se face în ordine, respectând următoarele priorităţi:
a)în
prima fază sunt admişi la şcoala de circumscripţie copiii ai căror părinţi au
solicitat acest lucru în cererea-tip de înscriere. Repartizarea acestora
conform solicitării din cererea-tip de înscriere se realizează cu ajutorul
aplicaţiei informatice;
b)în
a doua fază se procesează cererile părinţilor care solicită înscrierea la o
altă unitate de învăţământ decât şcoala de circumscripţie, pe locurile rămase
libere. Admiterea sau respingerea cererilor acestora se realizează la nivelul
comisiei de înscriere din unităţile de învăţământ, prin aplicarea criteriilor
generale şi specifice de departajare, iar listele finale sunt validate de către
consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ;
c)în
a treia fază sunt admişi la şcoala de circumscripţie copiii ai căror părinţi au
solicitat înscrierea la o altă unitate de învăţământ decât şcoala de
circumscripţie, dar nu au fost înmatriculaţi, din lipsă de locuri. Repartizarea
acestora se realizează cu ajutorul aplicaţiei informatice, dacă în cererea-tip
de înscriere a fost bifată opţiunea de înscriere la şcoala de circumscripţie,
în cazul neadmiterii la şcoala solicitată.
Art. 18
(1)În
prima fază, cu ajutorul aplicaţiei informatice, toţi copiii ai căror părinţi au
solicitat înscrierea la şcoala de circumscripţie vor fi înmatriculaţi conform
opţiunii.
(2)După
încheierea primei faze, Comisia naţională comunică comisiilor de înscriere din
unităţile de învăţământ locurile rămase libere, stabilite în conformitate cu
prevederile art. 9 alin. (3).
Art. 19
(1)În
a doua fază de înscriere, în conformitate cu calendarul înscrierii şi cu
programul afişat, la fiecare unitate de învăţământ la care au rămas locuri
libere, comisia de înscriere din unitatea de învăţământ analizează cererile-tip
de înscriere şi documentele depuse de părinţii copiilor care au domiciliul în
afara circumscripţiei şcolare.
(2)În
cazul în care numărul solicitărilor este mai mic decât sau egal cu numărul
locurilor libere, comisia de înscriere validează înscrierea copiilor respectivi
în unitatea de învăţământ, fără nicio restricţie.
(3)În
cazul în care numărul solicitărilor este mai mare decât numărul locurilor
libere, comisia de înscriere din unitatea de învăţământ aplică criteriile de
departajare generale şi apoi, dacă este necesar, pe cele specifice, în vederea
stabilirii candidaţilor care vor fi admişi.
Art. 20
(1)Până
la data precizată în calendarul înscrierii, comisia de înscriere din fiecare
unitate de învăţământ la care au rămas locuri libere după prima fază procesează
cererile părinţilor copiilor proveniţi din alte circumscripţii şcolare şi
stabileşte lista copiilor care vor fi înmatriculaţi la unitatea de învăţământ,
în clasa pregătitoare. Decizia se ia în funcţie de numărul de locuri libere, de
numărul de cereri şi pe baza criteriilor de departajare.
(2)În
conformitate cu prevederile art. 63 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi
completările ulterioare, la solicitarea unităţilor de învăţământ, consiliile de
administraţie ale inspectoratelor şcolare pot aproba, în situaţii excepţionale,
depăşirea efectivelor maxime stabilite de lege pentru clasele pregătitoare la
care numărul solicitărilor de înscriere ale părinţilor proveniţi din alte
circumscripţii şcolare este mare.
(3)Aplicarea
criteriilor şi stabilirea listei copiilor declaraţi admişi în unitatea de
învăţământ respectivă, respectiv a listei cererilor respinse, din lipsă de
locuri, se face în plenul comisiei şi se consemnează într-un proces-verbal,
care rămâne la dosarul comisiei.
(4)Rezultatele
analizei şi decizia comisiei de înscriere din unitatea de învăţământ sunt
transmise comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti şi Comisiei naţionale,
până la data prevăzută de calendar.
Art. 21
(1)În
a treia fază a primei etape de înscriere, cu ajutorul aplicaţiei informatice,
se procesează cererile părinţilor care iniţial au solicitat înscrierea la altă
unitate de învăţământ decât şcoala de circumscripţie, dar nu au fost admişi,
din lipsă de locuri, şi care au optat, în cererea-tip de înscriere, pentru
întoarcerea la şcoala de circumscripţie.
(2)Având
în vedere că locurile copiilor menţionaţi la alin. (1) au fost rezervate la
şcoala de circumscripţie până la această fază, toţi copiii din circumscripţia
şcolară ai căror părinţi au optat în cererea-tip de înscriere pentru
întoarcerea la şcoala de circumscripţie, în cazul în care nu au fost admişi la
şcoala solicitată iniţial, vor fi înmatriculaţi la şcoala de circumscripţie.
Art. 22
(1)La
încheierea primei etape de înscriere, aplicaţia informatică stabileşte numărul
de locuri disponibile de la fiecare unitate de învăţământ.
(2)La
încheierea primei etape de înscriere se consideră locuri disponibile, pe lângă
locurile rămase neocupate după a doua fază de repartizare, şi locurile copiilor
din circumscripţia şcolară respectivă care au fost înmatriculaţi la o altă
şcoală, în faza a doua de înscriere, sau care nu s-au înscris în nicio unitate
de învăţământ în această etapă. De exemplu, dacă la unitatea de învăţământ
menţionată la art. 9 alin. (3) au rămas neocupate după a doua fază de
repartizare din cadrul primei etape de înscriere 5 din cele 10 locuri libere,
iar din cei 40 de copii din circumscripţia şcolară care trebuiau înscrişi în
clasa pregătitoare 36 au fost înscrişi, 34 la unitatea respectivă şi 2 la alte
unităţi de învăţământ, atunci la această unitate de învăţământ există în total
11 locuri disponibile pentru a doua etapă de înscriere. Cele 11 locuri se
compun din cele 5 locuri rămase libere, 4 locuri neocupate de copiii din
circumscripţie încă nedistribuiţi şi din cele 2 locuri lăsate neocupate de
copiii din circumscripţie care sunt înscrişi la alte unităţi de învăţământ.
Art. 23
(1)Lista
candidaţilor înmatriculaţi după prima etapă se afişează la fiecare unitate de învăţământ
şi pe site-ul ISJ/ISMB, conform calendarului înscrierii.
(2)Locurile
disponibile de la toate unităţile de învăţământ din judeţ/municipiul Bucureşti,
stabilite în conformitate cu prevederile art. 22 alin. (2), vor fi afişate la
fiecare unitate de învăţământ care şcolarizează clasa pregătitoare şi pe
site-ul ISJ/ISMB, pentru informarea părinţilor.
(3)Comisiile
judeţene/Comisia municipiului Bucureşti afişează situaţia completării locurilor
la fiecare unitate de învăţământ, numărul de locuri disponibile în sensul art.
22 şi numărul copiilor neînscrişi după prima etapă.
(4)Informaţiile
menţionate la alin. (3) se afişează pe site-ul ISJ/ISMB, precum şi la fiecare
unitate de învăţământ.
CAPITOLUL VII: A doua etapă de
înscriere în clasa pregătitoare
Art. 24
(1)Părinţii
copiilor care nu au fost cuprinşi într-o unitate de învăţământ în prima etapă
de înscriere sau care nu au participat la aceasta etapă completează o nouă
cerere-tip de înscriere în cea de-a doua etapă, pentru locurile disponibile.
(2)Cererile-tip
de înscriere pot fi completate doar pentru unităţile de învăţământ la care
există locuri disponibile, afişate conform prevederilor art. 23. Unităţile de
învăţământ care nu mai au locuri disponibile nu pot primi cereri-tip de
înscriere în învăţământul primar în etapa a doua, iar opţiunile online pentru
aceste unităţi de învăţământ vor fi respinse de aplicaţia informatică.
(3)În
cererea-tip de înscriere pentru etapa a doua, părinţii vor completa, în ordinea
descrescătoare a preferinţelor, maximum 3 opţiuni pentru unităţi de învăţământ
la care mai există locuri disponibile.
Art. 25
(1)Părinţii
copiilor menţionaţi la art. 24 depun cererea-tip de înscriere în învăţământul
primar online sau la secretariatul şcolii aflate pe prima poziţie din cele 3
opţiuni exprimate pentru etapa a doua.
(2)Completarea
cererii-tip de înscriere se face, în perioada prevăzută de calendarul
înscrierii pentru etapa a doua, prin introducerea în aplicaţia informatică a
datelor furnizate de părinte.
(3)Validarea
cererii-tip de înscriere se face la unitatea de învăţământ aflată pe prima
poziţie din cele 3 opţiuni exprimate pentru etapa a doua, în prezenţa
părintelui şi a cel puţin unui membru din comisia de înscriere, după procedura
menţionată în prezenta metodologie.
Art. 26
(1)După
încheierea perioadei de completare şi validare a cererilor-tip de înscriere depuse
pentru a doua etapă de înscriere, unităţile de învăţământ analizează şi
soluţionează cererile părinţilor, aplicând o procedură specifică elaborată de
inspectoratul şcolar, pe baza criteriilor generale şi a celor specifice de
departajare, în limita locurilor disponibile.
(2)Procedura
specifică menţionată la alin. (1) este comunicată prin afişare la unităţile de
învăţământ şi pe site-ul inspectoratului, conform calendarului înscrierii.
(3)Comisia
judeţeană/a municipiului Bucureşti are obligaţia de a informa MENCS cu privire
la procedura menţionată la alin. (1).
Art. 27
La
încheierea operaţiilor menţionate la art. 26, conform calendarului înscrierii,
se afişează lista candidaţilor înmatriculaţi la fiecare unitate de învăţământ.
Art. 28
(1)În
situaţia în care mai există copii care nu au fost încă înscrişi la nicio
unitate de învăţământ, inspectoratul şcolar centralizează şi soluţionează
cererile părinţilor acestor copii.
(2)Comisia
judeţeană/a municipiului Bucureşti asigură cuprinderea în clasa pregătitoare a
copiilor care nu au fost încă înscrişi la nicio unitate de învăţământ, în
conformitate cu prevederile prezentei metodologii, în funcţie de opţiunile
părinţilor, de numărul de locuri disponibile şi de criteriile de departajare
anunţate conform prezentei metodologii.
(3)Pentru
rezolvarea situaţiilor menţionate la alin. (1), comisia judeţeană/a
municipiului Bucureşti utilizează locurile disponibile, stabilite conform art.
22.
(4)Ocuparea
locurilor disponibile se face în ordinea stabilită prin aplicarea criteriilor
de departajare generale şi specifice prevăzute în prezenta metodologie.
(5)În
situaţii excepţionale, comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti poate decide
repartizarea copiilor în clase, cu depăşirea numărului maxim de elevi prevăzut
de lege, în conformitate cu prevederile art. 63 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi
completările ulterioare.
(6)Comisia
judeţeană/a municipiului Bucureşti asigură informarea publicului interesat
referitor la procedurile ce trebuie aplicate şi la calendarul depunerii şi
soluţionării cererilor de înscriere ale părinţilor menţionaţi la alin. (1).
Art. 29
Comisiile
judeţene/Comisia municipiului Bucureşti rezolvă, în a doua etapă de înscriere,
precum şi ulterior prevederilor calendarului, orice altă situaţie referitoare
la înscrierea în învăţământul primar, având în vedere, cu prioritate, interesul
educaţional al copilului.
CAPITOLUL VIII: Procedura de
înscriere în clasa pregătitoare în unităţile cu predare în limbile
minorităţilor naţionale
Art. 30
Înscrierea
copiilor în clasa pregătitoare, în unităţile cu predare în limba unei
minorităţi naţionale, se face în conformitate cu prevederile prezentei
metodologii şi cu calendarul aprobat.
Art. 31
(1)La
stabilirea planurilor de şcolarizare, ISJ şi ISMB vor lua toate măsurile pentru
a asigura dreptul la educaţie în limba maternă al tuturor copiilor, alocând
unităţilor de învăţământ/secţiilor cu predare în limba respectivă un număr de
clase suficient pentru a permite cuprinderea tuturor copiilor care doresc să
studieze în limba maternă respectivă.
(2)Prevederile
alin. (1) se aplică pentru asigurarea dreptului copiilor aparţinând
minorităţilor naţionale de a studia în limba maternă, respectiv dreptul de a
studia limba maternă, conform legii.
(3)Prevederile
alin. (1) se aplică, în egală măsură, pentru asigurarea dreptului copiilor de a
studia în limba română. În zonele în care majoritatea unităţilor de învăţământ
sunt cu predare în altă limbă.
(4)Prin
excepţie de la prevederile art. 10 alin. (5), referitoare la ordinea de
aplicare a criteriilor generale, respectiv a criteriilor specifice de departajare,
în cazul în care unităţile de învăţământ cu predare în limba unei minorităţi
naţionale au stabilit printre criteriile specifice de departajare criteriul de
cunoaştere a limbii de predare, acesta poate fi aplicat înaintea criteriilor
generale de departajare.
CAPITOLUL IX: Asigurarea
dreptului la educaţie al tuturor copiilor care trebuie să îşi facă debutul
şcolar în anul 2016 - 2017
Art. 32
(1)După
încheierea celei de-a doua etape, comisiile judeţene/Comisia municipiului
Bucureşti analizează rezultatele cuprinderii copiilor în clasa pregătitoare, le
compară cu rezultatele recensământului şi se asigură că toţi copiii recenzaţi
sunt înmatriculaţi la o unitate de învăţământ.
(2)Dacă
analiza menţionată la alin. (1) demonstrează că există copii recenzaţi neînscrişi
în nicio unitate de învăţământ, ISJ/ISMB şi unităţile de învăţământ, împreună
cu autorităţile administraţiei publice locale, fac demersurile legale pentru
asigurarea dreptului la educaţie al copiilor care trebuie să îşi facă debutul
şcolar în anul şcolar 2016 - 2017.
Art. 33
(1)Copiii
care trebuie să îşi facă debutul şcolar în anul 2016 - 2017, dar care nu au
fost înmatriculaţi sau nu au participat la etapele anterioare de înscriere, vor
fi distribuiţi de comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti, cu respectarea
interesului educaţional al copilului, a prevederilor prezentei metodologii şi
ţinând cont de solicitările părinţilor.
(2)Distribuirea
acestora se face la şcoala de circumscripţie sau la altă unitate de învăţământ
pentru care optează părintele, pe locurile disponibile.
(3)În
cazul în care pentru o unitate de învăţământ există mai multe cereri decât
locuri libere, departajarea se face în funcţie de criteriile menţionate la art.
10, conform prevederilor prezentei metodologii.
(4)CJRAE/CMBRAE
vor continua să asigure, la solicitarea părinţilor, serviciile de evaluare a
dezvoltării psihosomatice a copiilor, inclusiv după încheierea perioadei de
evaluare prevăzute în calendarul înscrierii. Având în vedere faptul că, din
punct de vedere psihosomatic, schimbările care intervin la vârsta de 5-6 ani
sunt continue şi, în unele situaţii, alerte, la solicitarea scrisă a părinţilor
copiilor care au primit aviz negativ de înscriere în clasa pregătitoare,
respectivii copii pot fi reevaluaţi de către CJRAE/CMBRAE, după un interval de
timp de aproximativ 6 luni.
Art. 34
(1)În
localităţile în care majoritatea unităţilor de învăţământ sunt cu predare în
limba română şi există unităţi de învăţământ/secţii cu predare în limba unei
minorităţi naţionale, comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti vor lua
toate măsurile pentru a asigura accesul oricărui copil din localitate la
studiul în limba maternă, prin stabilirea de circumscripţii şcolare specifice
pentru copiii care au ca limbă maternă limba respectivă.
(2)Dacă
în localităţile menţionate la alin. (1) există un număr mic de unităţi de învăţământ
cu predare în limba unei minorităţi, atunci inspectoratele şcolare respective
pot decide să nu aloce circumscripţii şcolare pentru aceste unităţi de
învăţământ. În acest caz, părinţii copiilor care au ca limbă maternă limba
minorităţii respective pot solicita înscrierea la oricare dintre unităţile de
învăţământ cu predare în limba respectivă.
(3)Pentru
unităţile de învăţământ cu predare în limba unei minorităţi naţionale din
localităţile menţionate la alin. (2), înscrierea copiilor aparţinând
minorităţii naţionale respective se face în prima etapă de înscriere, aplicând
criteriile generale şi criteriile specifice de departajare elaborate de fiecare
unitate de învăţământ, conform prevederilor art. 31.
(4)Prevederile
alin. (1), (2) şi (3) se aplică în mod similar pentru unităţile de învăţământ
cu predare în limba română din localităţile în care majoritatea unităţilor de
învăţământ sunt cu predare într-o limbă a minorităţilor naţionale.
CAPITOLUL X: Înscrierea în
învăţământul special
Art. 35
(1)Copiii
cu cerinţe educaţionale speciale pot fi înscrişi în şcolile de masă, în
conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(2)În
situaţiile în care orientarea şcolară impune înscrierea în învăţământul
special, părinţii se adresează şcolii de circumscripţie sau CJRAE/CMBRAE, de la
care vor primi informaţiile necesare pentru înscrierea în învăţământul special.
Art. 36
(1)Înscrierea
copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în învăţământul special se face
direct la unitatea de învăţământ specială, cu documentele prevăzute de prezenta
metodologie, la care se adaugă documentul care atestă orientarea către
învăţământul special.
(2)Comisiile
de înscriere din unităţile de învăţământ special completează cererile-tip de
înscriere direct în aplicaţia informatică.
(4)Toţi
copiii care au orientarea şcolară pentru învăţământul special vor fi
înmatriculaţi conform solicitării.
CAPITOLUL XI: Înscrierea în
învăţământul particular
Art. 37
(1)ISJ
şi ISMB solicită unităţilor de învăţământ particular autorizate sau acreditate
date referitoare la oferta de locuri pentru clasa pregătitoare.
(2)Pentru
a asigura cuprinderea tuturor copiilor care îşi fac debutul şcolar în anul
şcolar 2016 - 2017 într-o unitate de învăţământ, la solicitarea unităţilor de
învăţământ particular autorizate sau acreditate, ISJ şi ISMB includ oferta
unităţilor de învăţământ particular în aplicaţia informatică utilizată pentru
înscrierea copiilor în clasa pregătitoare şi o comunică şcolilor din
învăţământul de stat.
(3)Fiecare
unitate de învăţământ are obligaţia de a oferi, la solicitarea părinţilor,
inclusiv informaţii referitoare la unităţile de învăţământ particular
autorizate sau acreditate care au în oferta educaţională clase pregătitoare.
(4)Unităţile
de învăţământ de stat vor oferi părinţilor informaţii doar despre acele unităţi
de învăţământ particular care au transmis informaţiile necesare către ISJ/ISMB.
Art. 38
(1)Înscrierea
copiilor în unităţile de învăţământ particular care au solicitat includerea
ofertei lor de şcolarizare în aplicaţia informatică utilizată pentru înscrierea
copiilor în clasa pregătitoare se face prin completarea şi validarea
cererii-tip de înscriere şi respectarea procedurilor prevăzute în prezenta
metodologie.
(2)Înscrierea
copiilor în unităţile de învăţământ particular prevăzute la alin. (1) se face
în prima etapă de înscriere.
(3)În
cazul în care, din diferite motive, copilul nu este înmatriculat la unitatea de
învăţământ particular solicitată de părinte, acesta poate fi înscris la şcoala
de circumscripţie, dacă părintele a bifat opţiunea de întoarcere la şcoala de
circumscripţie prevăzută la art. 14 alin. (5) sau, în caz contrar, participă la
a doua etapă de înscriere.
Art. 39
(1)În
cazul în care părintele doreşte înscrierea la o unitate de învăţământ
particular care nu a optat pentru includerea ofertei sale de şcolarizare în
aplicaţia informatică, înscrierea se face de către părinte direct la unitatea
de învăţământ, conform procedurilor stabilite de aceasta.
(2)La
încheierea tuturor etapelor de înscriere, unităţile de învăţământ particular
menţionate la alin. (1) transmit ISJ/ISMB informările referitoare la elevii
înmatriculaţi în clasa pregătitoare.
CAPITOLUL XII: Înscrierea în
unităţile de învăţământ care au în ofertă clase organizate conform
reglementărilor specifice alternativelor educaţionale
Art. 40
(1)Înscrierea
copiilor în clasa pregătitoare la unităţile de învăţământ care au în ofertă
clase organizate conform reglementărilor specifice alternativelor educaţionale,
denumite în continuare unităţi de învăţământ alternativ, se face de către
părinte, în conformitate cu propriile opţiuni, cu numărul de locuri alocat
claselor organizate conform principiilor specifice alternativei educaţionale şi
cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2)Unităţile
de învăţământ alternativ de stat vor fi incluse în aplicaţia informatică pentru
înscrierea în clasa pregătitoare.
(3)Unităţile
de învăţământ alternativ particular autorizate sau acreditate care doresc să
fie incluse în aplicaţia informatică pentru înscrierea în clasa pregătitoare
vor transmite inspectoratelor şcolare toate informaţiile necesare pentru a
participa la procedurile prevăzute de prezenta metodologie.
(4)Unităţile
de învăţământ alternativ de stat, precum şi cele particulare autorizate sau
acreditate care doresc să fie incluse în aplicaţia informatică pentru
înscrierea în clasa pregătitoare vor stabili criteriile specifice de
departajare, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(5)Fiecare
unitate de învăţământ are obligaţia de a oferi, la solicitarea părinţilor,
informaţii referitoare la unităţile de învăţământ alternativ autorizate sau
acreditate din judeţ/municipiul Bucureşti care au în ofertă clase pregătitoare
şi care îndeplinesc condiţiile precizate la alin. (2) şi (3).
Art. 41
(1)În
cazul unităţilor de învăţământ alternativ de stat care au constituită
circumscripţie şcolară, se vor parcurge etapele de înscriere prevăzute de
prezenta metodologie.
(2)În
cazul unităţilor de învăţământ alternativ de stat care nu au constituită
circumscripţie şcolară, părinţii se vor adresa pentru înscriere direct unităţii
de învăţământ dorite. Înscrierea copiilor în clasa pregătitoare la aceste
unităţi de învăţământ se face în prima etapă de înscriere.
(3)În
cazul în care, din diferite motive, copilul nu este înmatriculat la unitatea de
învăţământ alternativ solicitată de părinte, acesta poate fi înscris la şcoala
de circumscripţie, dacă părintele a bifat opţiunea de întoarcere la şcoala de
circumscripţie prevăzută la art. 14 alin. (5) sau, în caz contrar, participă la
a doua etapă de înscriere.
Art. 42
Înscrierea
la unităţile de învăţământ alternativ particulare se face în conformitate cu
prevederile prezentei metodologii, referitoare la înscrierea în învăţământul
particular.
Art. 43
La
încheierea tuturor etapelor de înscriere, inspectoratele şcolare vor colecta de
la unităţile de învăţământ alternativ a căror ofertă nu a fost inclusă în
aplicaţia informatică situaţia înscrierilor în clasa pregătitoare, pentru
fiecare alternativă educaţională.
CAPITOLUL XIII: Coordonarea
procesului de înscriere a copiilor în învăţământul primar
Art. 44
(1)Coordonarea,
la nivel naţional, a procesului de înscriere a copiilor în învăţământul primar
este asigurată de Comisia naţională.
(2)Comisia naţională se compune
din:
(3)Componenţa
nominală a Comisiei naţionale se stabileşte prin ordin al ministrului educaţiei
naţionale şi cercetării ştiinţifice.
Art. 45
a)stabileşte
modelul cererii-tip de înscriere şi îl transmite comisiilor judeţene/a
municipiului Bucureşti;
d)elaborează
şi transmite ISJ/ISMB instrucţiuni referitoare la înscrierea copiilor în
învăţământul primar;
e)asigură
transmiterea informaţiilor referitoare la înscrierea copiilor în învăţământul
primar, pentru anul şcolar 2016 - 2017, către mijloacele de comunicare în masă,
pentru a asigura transparenţa şi informarea părinţilor şi a publicului
interesat;
f)controlează
şi îndrumă acţiunile legate de înscrierea copiilor în învăţământul primar în
judeţele ţării, urmărind respectarea prevederilor prezentei metodologii;
g)procesează
cererile-tip de înscriere, cu ajutorul aplicaţiei informatice şi realizează
repartizarea la şcoala de circumscripţie a copiilor ai căror părinţi au
solicitat acest lucru în cererea-tip. Transmite inspectoratelor şcolare şi
unităţilor de învăţământ lista candidaţilor admişi şi a numărului de locuri
disponibile, după repartizarea acestor candidaţi;
h)poate
numi delegaţi ai Comisiei naţionale, care să controleze şi să îndrume
activitatea comisiilor judeţene/a municipiului Bucureşti şi a comisiilor de
înscriere din unităţile de învăţământ;
i)analizează
desfăşurarea procesului de înscriere a copiilor în învăţământul primar la nivel
naţional, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile judeţene/a municipiului
Bucureşti de înscriere, si prezintă concluziile acestei analize conducerii
MENCS;
j)propune
ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice modificări ale
metodologiei de înscriere a copiilor în învăţământul primar.
Art. 46
(1)Coordonarea
la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti a procesului de înscriere a
copiilor în învăţământul primar este asigurată de comisia judeţeană/a
municipiului Bucureşti.
(2)Comisiile
judeţene/Comisia municipiului Bucureşti organizează comisii de înscriere în
unităţile de învăţământ.
Art. 47
(1)Comisia judeţeană/Comisia
municipiului Bucureşti este numită prin decizie a inspectorului şcolar general
şi este compusă din:
(2)În
situaţii bine justificate, numărul de secretari şi de membri ai comisiei
judeţene şi ai Comisiei municipiului Bucureşti poate fi suplimentat, prin
decizie a inspectorului şcolar general. Decizia se comunică Comisiei naţionale.
(3)Inspectorii
şcolari pentru învăţământul primar şi pentru învăţământul preşcolar,
informaticianul inspectoratului şi, după caz, inspectorul de limba şi
literatura maternă/inspectorul pentru minorităţi fac parte din comisia menţionată
la alin. (1).
(4)Comisiile judeţene şi Comisia
municipiului Bucureşti au următoarele atribuţii:
a)organizează, monitorizează şi răspund
de modul de desfăşurare a acţiunilor de înscriere a copiilor în învăţământul
primar, în judeţul respectiv/municipiul Bucureşti, în conformitate cu
prevederile legale şi ale prezentei metodologii;
b)răspund de transmiterea prezentei
metodologii şi a tuturor reglementărilor privitoare la înscrierea copiilor în
clasa pregătitoare în unităţile de învăţământ care şcolarizează nivelul de
învăţământ preşcolar şi primar;
c)răspund de asigurarea cadrului pentru
informarea cadrelor didactice, a părinţilor şi a publicului larg cu privire la
acţiunile de înscriere a copiilor în învăţământul primar;
d)elaborează, împreună cu directorii
unităţilor de învăţământ, un plan de măsuri pentru pregătirea şi organizarea
înscrierii copiilor în învăţământul primar; acest plan cuprinde, în mod
obligatoriu, planificarea perioadei acţiunilor de consiliere şi de orientare a
părinţilor copiilor înscrişi la grădiniţă în grupa mare;
e)contribuie la stabilirea planului de
şcolarizare, în funcţie de rezultatele recensământului copiilor care au
împlinit vârsta pentru debutul şcolar şi de capacitatea de cuprindere a
unităţilor de învăţământ, precum şi în funcţie de numărul cererilor de
înscriere depuse conform prevederilor prezentei metodologii, şi anunţă
unităţilor de învăţământ numărul de locuri alocate pentru clasa pregătitoare;
f)introduc în aplicaţia informatică
numărul de locuri disponibile pentru fiecare unitate de învăţământ, conform
planului de şcolarizare aprobat, respectiv conform datelor furnizate de
unităţile de învăţământ particular;
g)asigură crearea unei baze de date la
nivelul fiecărei unităţi de învăţământ şi la nivel judeţean, care conţine
datele personale ale copiilor ce urmează să fie cuprinşi în clasa pregătitoare,
aşa cum sunt acestea trecute în cererea-tip de înscriere şi coordonează
completarea bazei de date;
h)numesc, prin decizie a inspectorului
şcolar general, în fiecare unitate de învăţământ care va avea clase pregătitoare
o comisie de înscriere formată din directori, profesori, operatori PC,
secretari, care să asigure buna desfăşurare a operaţiunilor legate de crearea
bazei de date pentru repartizarea copiilor în clasa pregătitoare;
j)analizează, în vederea acordării
avizului de legalitate, criteriile specifice de departajare, propuse de
consiliile de administraţie din unităţile de învăţământ;
k)transmit către fiecare unitate de
învăţământ modelul electronic al cererii-tip de înscriere şi îndrumă operaţiile
de completare a acestora, de verificare a cererilor-tip listate din calculator
şi de corectare a eventualelor erori;
l)elaborează procedura specifică de
repartizare a copiilor pe locurile disponibile, în a doua etapă de înscriere în
clasa pregătitoare, pe care o comunică unităţilor de învăţământ şi o afişează
pe site-ul inspectoratului; informează Comisia naţională din cadrul MENCS cu
privire la această procedură;
m)centralizează şi soluţionează cererile
părinţilor copiilor care nu au fost înscrişi la vreo unitate de învăţământ,
după finalizarea celei de-a doua etape de înscriere;
n)asigură, conform prevederilor prezentei
metodologii, instituirea şi funcţionarea unui telverde, la care părinţii şi
alte persoane interesate pot obţine, gratuit, informaţii referitoare la
cuprinderea copiilor în învăţământul primar;
o)numesc reprezentanţi ai comisiei
judeţene/a municipiului Bucureşti care să ţină permanent legătura cu presa,
pentru a oferi informaţii corecte şi actualizate despre înscrierea copiilor în
învăţământul primar, inclusiv posibilitatea de informare la telverde şi numărul
acestuia;
p)la sfârşitul fiecărei etape de
înscriere coordonează afişarea, în fiecare unitate de învăţământ şi pe site-ul
ISJ/ISMB, a listei copiilor înmatriculaţi şi a locurilor rămase disponibile;
q)pot numi delegaţi ai comisiei
judeţene/a municipiului Bucureşti care să controleze şi să îndrume activitatea
comisiilor de înscriere din unităţile de învăţământ;
r)controlează respectarea prevederilor
prezentei metodologii în toate unităţile de învăţământ din judeţ/municipiul
Bucureşti şi sancţionează, în conformitate cu prevederile legale, încălcarea
legislaţiei în vigoare de către membrii comisiilor de înscriere;
s)se asigură că toţi copiii care trebuie
să îşi facă debutul şcolar în anul şcolar 2016 - 2017 sunt înscrişi într-o
unitate de învăţământ în învăţământul primar şi fac demersurile legale pentru a
asigura participarea la educaţie a acestora;
ş)elaborează şi transmit MENCS raportul
cu privire la modul de desfăşurare a procesului de înscriere a copiilor în
învăţământul primar, în termen de 10 zile de la încheierea ultimei etape de
înscriere, şi propun eventuale modificări ale prezentei metodologii.
(5)La
şedinţele comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti participă persoana
responsabilă cu telverde, informând comisia referitor la toate aspectele
semnalate pe această cale.
Art. 48
(1)Comisia de înscriere din
unitatea de învăţământ este alcătuită din:
(2)Comisia de înscriere din
unitatea de învăţământ are următoarele atribuţii:
a)asigură informarea părinţilor referitor
la prevederile legale, la procedurile şi calendarul înscrierii;
b)asigură crearea bazei de date
privitoare la candidaţii pentru înscrierea în clasa pregătitoare; în acest scop
alocă un număr suficient de calculatoare pentru a asigura fluenţa procesului de
înscriere la clasa pregătitoare, precum şi resursa umană necesară şi competentă
pentru operarea pe calculator;
c)verifică documentele depuse la
înscriere, în prezenţa părinţilor, completează în aplicaţia informatică şi/sau
validează cererile-tip de înscriere, cuprinzând datele personale şi, după caz,
informaţia necesară pentru asigurarea departajării candidaţilor proveniţi din
alte circumscripţii;
d)răspunde de transcrierea corectă a
datelor în cererile-tip de înscriere şi verifică, împreună cu părinţii,
corectitudinea informaţiilor introduse în aplicaţia informatică; efectuează
corectarea greşelilor sesizate;
e)stabileşte şi anunţă din timp
criteriile de departajare specifice unităţii de învăţământ, care se aplică în
situaţia în care există mai multe cereri de la părinţi din afara
circumscripţiei şcolare decât locuri rămase libere după înscrierea copiilor din
circumscripţia şcolară;
f)transmite, spre analiză şi în vederea
acordării avizului de legalitate, comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti
criteriile specifice de departajare care se aplică în cazul în care există mai
multe solicitări de înscriere a copiilor din afara circumscripţiei şcolare
decât locuri libere;
g)procesează, pe baza informaţiilor din
cererile-tip de înscriere şi din documentele depuse de părinţi, cererile de
înscriere ale părinţilor care au domiciliul în afara circumscripţiei şcolare şi
solicită înscrierea la respectiva unitate de învăţământ pe locurile rămase
libere; admit sau resping cererile acestora, prin aplicarea criteriilor
generale şi specifice de departajare, şi propune consiliului de administraţie
al unităţii de învăţământ lista candidaţilor admişi, spre validare;
h)asigură marcarea în aplicaţia
informatică a cererilor-tip de înscriere depuse de părinţii copiilor care
provin din altă circumscripţie şcolară, admişi în unitatea de învăţământ;
i)asigură prezenţa permanentă, în perioada
înscrierii, a unor membri ai comisiei de înscriere din unitatea de învăţământ,
care să ofere informaţii şi consiliere persoanelor care se prezintă pentru
completarea ori validarea cererilor-tip de înscriere sau pentru a solicita
informaţii referitoare la cuprinderea copiilor în învăţământul primar;
j)afişează, în termenul stabilit de
prezenta metodologie, listele copiilor înmatriculaţi la clasa pregătitoare;
k)elaborează şi transmite ISJ/ISMB
raportul cu privire la modul de desfăşurare a procesului de înscriere a
copiilor în învăţământul primar, în termen de 5 zile de la încheierea ultimei
etape de înscriere, şi propune eventuale modificări ale prezentei metodologii.
CAPITOLUL XIV: Dispoziţii finale
Art. 49
Prezentarea
de înscrisuri false la înscrierea în clasa pregătitoare se pedepseşte conform
legii şi atrage pierderea locului obţinut prin fraudă.
Art. 50
Persoanele
vinovate de transcrierea eronată a datelor personale ale copiilor sau de
nerespectarea prevederilor prezentei metodologii vor fi sancţionate
disciplinar, administrativ, civil sau penal, după caz.
Art. 51
(1)Se
interzice unităţilor de învăţământ de stat să instituie taxe sau să solicite
părinţilor alte foloase pentru a realiza înscrierea copiilor în clasa
pregătitoare.
(2)Se
interzice colectarea sau favorizarea acţiunii de colectare a unor fonduri
materiale sau băneşti de la părinţii care solicită înscrierea în învăţământul
primar.
(3)Personalul
din învăţământ care, în procesul de înscriere a copiilor în clasa pregătitoare,
săvârşeşte fapte de natură penală sau care manifestă neglijenţă în îndeplinirea
atribuţiilor ce îi revin este sancţionat în conformitate cu prevederile
legislaţiei în vigoare.
Art. 52
(1)Unităţile
de învăţământ cu program integrat de artă şi sportiv care, potrivit
reglementărilor în vigoare, pot organiza programul integrat începând cu
învăţământul primar pot şcolariza elevi în învăţământul de artă şi sportiv
începând cu clasa I.
(2)Înscrierea
copiilor în clasa I cu program integrat de artă şi sportiv se face în
conformitate cu prevederile legii şi ale metodologiilor în vigoare.
(3)În
scopul asigurării continuităţii şcolarizării copiilor într-o unitate de
învăţământ, respectiv formaţiune de studiu, unităţile de învăţământ menţionate
la alin. (1), care au în ofertă clasă pregătitoare, pot organiza testarea
aptitudinilor copiilor care ar putea parcurge, începând cu clasa I, program
integrat de artă sau sportiv, chiar înainte de înscrierea acestora la clasa
pregătitoare.
(4)Înscrierea
în clasa pregătitoare la unităţile de învăţământ menţionate la alin. (3) se
face în prima etapă de înscriere.
(5)Copiii
care nu promovează testele de aptitudini menţionate la alin. (3), dar care
îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezenta metodologie, pot fi înscrişi în
clasa pregătitoare în unitatea de învăţământ respectivă. În acest caz, părinţii
vor fi informaţi că şcolarizarea copiilor în clasa I în cadrul aceloraşi
formaţiuni de studiu este condiţionată de promovarea testelor de aptitudini
după parcurgerea clasei pregătitoare.
Art. 53
(1)Comisiile
judeţene şi Comisia municipiului Bucureşti monitorizează şi controlează
activitatea comisiilor de înscriere din unităţile de învăţământ, verificând
respectarea legalităţii, a transparenţei şi a prevederilor prezentei
metodologii, inclusiv documentele elaborate de comisiile de înscriere din
unităţile de învăţământ sau documentele depuse pentru înscrierea copiilor în
clasa pregătitoare, şi iau măsurile care se impun pentru respectarea
legalităţii şi asigurarea drepturilor egale pentru toţi copiii.
(2)Comisiile
judeţene şi Comisia municipiului Bucureşti pot soluţiona cererile de înscriere
în învăţământul primar sau cererile de amânare a înscrierii în învăţământul
primar a copiilor care nu se încadrează în tranşele de vârstă prevăzute de
prezenta metodologie, după ce părinţii vor fi consiliaţi privind nevoia de a
lua decizii în interesul educaţional al copilului şi după ce îi vor informa că
solicitarea nu poate fi soluţionată decât în situaţia în care evaluarea
dezvoltării psihosomatice, efectuată de CJRAE/CMBRAE, atestă pregătirea
copilului pentru parcurgerea cu succes a clasei/nivelului de învăţământ pentru
care se solicită înscrierea.
Art. 54
Comisiile
judeţene/Comisia municipiului Bucureşti, precum şi comisiile de înscriere din
unităţile de învăţământ pot solicita autorităţilor în drept verificarea
respectării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul,
reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 55
Comisia
naţională verifică, direct sau prin delegaţii săi, respectarea prezentei
metodologii şi ia măsurile care se impun pentru respectarea acesteia.
Art. 56
Comisia
naţională poate solicita ministrului educaţiei naţionale şi cercetării
ştiinţifice, în situaţii justificate, modificări ale calendarului înscrierii.
Art. 57
Publicat în
Monitorul Oficial cu numărul 132 din data de 19 februarie 2016