Legea nr. 6/2016
pentru completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011
Articol unic
Legea
educaţiei naţionale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările şi
completările ulterioare, se completează după cum urmează:
1.La articolul 12, după alineatul
(1) se introduc două noi alineate, alineatele (11) şi (12), cu următorul
cuprins:
"(11)
Educaţia persoanelor cu tulburări de învăţare (dislexia, disgrafia,
discalculia) este asigurată prin metode psihopedagogice consacrate şi prin
abordare adecvată, potrivit legii.
2.La titlul II capitolul II, după
secţiunea a 12-a se introduce o nouă secţiune, secţiunea a 121-a, cuprinzând
articolele 471-477, cu următorul cuprins:
Art.
471
Pentru
persoanele cu tulburări de învăţare se aplică în toate ciclurile de învăţământ
preuniversitar curriculumul naţional.
În
învăţământul primar, cu precădere pentru clasa pregătitoare şi pentru clasa I,
se vor efectua, în mod obligatoriu, teste de evaluare a capacităţii de învăţare
în vederea depistării precoce a tulburărilor de învăţare, stabilirii
eventualelor metode specifice de educaţie şi a asigurării terapiilor specifice.
Pe parcursul ciclului de învăţământ primar se efectuează evaluări anuale.
Ministerul
Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice elaborează, în termen de 90 de
zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, metodologia pentru asigurarea
suportului necesar elevilor cu tulburări de învăţare.
Metodologia
va cuprinde procedurile de evaluare pentru depistarea tulburărilor de învăţare,
precum şi cadrul general de asigurare a cadrelor didactice cu pregătire
adecvată şi a terapiilor specifice.
Cu
acordul prealabil al consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ şi
la recomandarea specialistului, pentru fiecare caz în parte, elevii cu
deficienţe de învăţare pot folosi materiale sau instrumente compensatorii,
inclusiv tehnologie informatică, şi vor beneficia de evaluare adaptată pe
parcursul semestrelor.
La
nivelul centrelor judeţene de resurse şi de asistenţă educaţională/Centrului
Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională se organizează
compartimente de consiliere parentală pentru părinţii care au copii cu
tulburări de învăţare, pentru a se asigura comunicarea şi colaborarea între
şcoală, familie şi specialişti pentru diagnosticarea şi reabilitarea pe tot
parcursul şcolarizării elevilor.
În
cadrul programelor de formare continuă a personalului didactic se vor introduce
sesiuni de informare/cursuri de perfecţionare asupra problemelor legate de
tulburările de învăţare, în vederea dobândirii de competenţe în identificarea
acestora şi a capacităţii de aplicare a unor strategii didactice
potrivite."
Această lege
a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi
ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 41 din data de 19 ianuarie 2016