Cadrul legal referitor la acordarea premiului lunar din fondul constituit prin aplicarea unei cote de 2% asupra fondului de salarii:
A) Hotărârea Guvernului nr. 281/1993 cu privire la salarizarea personalului din unităţile bugetare
Art. 13 -Unitatile bugetare pot constitui un fond de premiere lunar prin aplicarea unei cote de pina la 2% asupra fondului de salarii prevazut in bugetul de venituri si cheltuieli al acestora. Din acest fond consiliul de administratie sau alte organe similare de conducere ale unitatilor pot acorda premii in cursul anului salariatilor care au realizat sau au participat direct la obtinerea unor rezultate in activitate, apreciate ca valoroase. Sumele neconsumate din acest fond pot fi utilizate in lunile urmatoare, in cadrul aceluiasi an bugetar.
B) Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Ramură Învăţământ
Art. 37 - Părţile contractante convin ca personalul din învăţământ să beneficieze de următoarele premii:
.......................................................................
.......................................................................
b) un premiu lunar din suma de 2% din fondul de salarii; acest fond de premiere se utilizează lunar, sumele nefolosite putând fi utilizate în lunile următoare, în cadrul aceluiaşi an calendaristic şi în acelaşi scop;
C) Legea nr. 84/1995
Art. 145(1) - Unitatea de învăţământ preuniversitar este condusă de consiliul de administraţie.
Art. 145(1) - Unitatea de învăţământ preuniversitar este condusă de consiliul de administraţie.
D) Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar
Art.31 - Atribuţiile consiliului de administraţie sunt:
...........................................................................
h) stabileşte acordarea premiilor lunare pentru personalul unităţii de învăţământ;
Comentarii:
1. Acordarea premiului lunar se face pe baza unor criterii stabilite de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ, cu consultarea salariaţilor. În cadrul acestei consultări, consiliul profesoral trebuie să aibă un rol determinant, dar nu trebuie ignorate nici celelalte categorii de salariaţi - personalul didactic auxiliar, personalul nedidactic.
Aceste criterii, odată stabilite, se aduc la cunoştinţa tuturor salariaţilor (cel mai simplu, prin afişare).
Criteriile trebuie să aibă la bază principiul rezultatelor in activitate, apreciate ca valoroase pentru unitatea de învăţământ. Itemi precum munca prestată în plus peste orele de program nu ar trebui să aibă relevanţă în aceste situaţii, întrucât legea reglementează foarte clar modul în care munca suplimentară este compensată (zile libere plătite sau spor la salariul de bază).
2. Numai consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ este cel care hotărăşte cine primeşte premiul şi în ce cuantum. Aşadar, nu directorul unităţii de învăţământ împarte premiile lunare. O asemenea practică este nelegală.
3. Directorul unităţii de învăţământ nu primeşte, din oficiu, acest premiu. Aceasta este o practică imorală, abuzivă şi ilegală, întâlnită în foarte multe unităţi de învăţământ - impusă de către directori, cu complicitatea consiliilor de administraţie şi a inspectoratelor şcolare; în cazul directorilor nu are relevanţă muncă prestată peste programul de lucru, întrucât, pentru această, precum şi pentru răspunderile şi responsabilităţile funcţiei, se acordă deja indemnizaţia de conducere.
4. Salariaţii, indiferent de categoria din care fac parte, personal didactic sau nedidactic, au acces egal la această premiere. Stabilirea unor cuantumuri diferite ale premiului lunar, având la bază doar apartenenţa la o categoria sau alta de personal este imorală, discriminatorie şi abuzivă.
5. Premiul nu se acordă automat, obligatoriu în fiecare lună - este posibil ca, în anumite perioade, niciun salariat să nu îndeplinească criteriile de acordare. În această situaţie, sumele nefolosite pot fi utilizate în lunile următoare, în cadrul aceluiaşi an calendaristic/bugetar şi în acelaşi scop.
6. Acordarea premierii prin rotaţie, fără a se ţine cont de performanţele concrete, reale ale fiecărui salariat, este de asemenea o practică nelegală, des întâlnită.
7. Stabilirea unor cuantumuri foarte mari pentru premiile acordate directorilor sau membrilor consiliilor de administraţie, vădit disproporţionate faţă de cuantumul sumelor acordate pentru ceilalţi salariaţii, uneori derizorii prin comparaţie, reprezintă încă o încălcare a legii. Încă o cutumă care trebuie eradicată.
Notă: având în vedere practica multor directori de a numi unii membri ai consiliului de administraţie, atragem atenţia tuturor celor interesaţi că, potrivit legii, reprezentanţii cadrelor didactice în consiliul de administraţie trebuie aleşi de către consiliul profesoral (de preferat prin vot secret).