Având în vedere modul în care este formulat textul de lege, care conferă doar posibilitatea acordării unor tichete de vacanţă şi doar în condiţiile existenţei unor alocări bugetare clare în acest sens, pentru majoritatea salariaţilor din sistemul bugetar, vacanţele pe banii angajatorului vor rămâne, probabil, o Fata Morgana.
Legea nr. 94/2014 pentru aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009
privind acordarea tichetelor de vacanţă
Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 8 din 18 februarie 2009
privind acordarea tichetelor de vacanţă, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 110 din 24 februarie 2009, cu următoarele modificări şi
completări:
(1) Începând cu data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru recuperarea şi întreţinerea
capacităţii de muncă a personalului salarial, angajatorii care încadrează
personal prin încheierea unui contract individual de muncă pot acorda, în condiţiile legii, bonuri de valoare, denumite în
continuare vouchere de vacanţă.
(2) Instituţiile publice definite
conform Legii nr. 500/2002
privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi
instituţiile publice locale definite conform Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi
completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi subordonare,
inclusiv cele care se finanţează integral din venituri proprii, regiile
autonome, societăţile reglementate de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, la care statul este acţionar unic sau acţionar majoritar,
societăţile şi companiile naţionale care încadrează personal prin încheierea
unui contract individual de muncă, acordă,
în condiţiile legii, vouchere de vacanţă.
(3) Voucherele de vacanţă se acordă în limitele sumelor prevăzute cu
această destinaţie în bugetul de stat sau, după caz, în bugetele locale, pentru
unităţile din domeniul bugetar, şi în limitele sumelor prevăzute cu această
destinaţie în bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat, potrivit legii, pentru
celelalte categorii de angajatori.
(4) Nivelul maxim al sumelor care
pot fi acordate salariaţilor sub formă de vouchere de vacanţă reprezintă
contravaloarea a 6 salarii de bază minime brute pe ţară garantate în plată,
pentru un salariat, în decursul unui an fiscal.
"(7) Conţinutul minim al
pachetului de servicii care se poate achiziţiona prin intermediul voucherelor
de vacanţă va fi stabilit prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de
urgenţă, care vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului.
(8) Prestarea serviciilor
achiziţionate prin intermediul voucherelor de vacanţă se face în unităţi
turistice, autorizate de Autoritatea Naţională pentru Turism.
(9) Angajatul care beneficiază de
vouchere de vacanţă nu mai beneficiază de prima de vacanţă în cursul anului
fiscal sau de bilete de odihnă, acordate potrivit Legii nr. 263/2010
privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările
ulterioare."
Societăţile naţionale, companiile
naţionale şi societăţile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
la care statul este acţionar unic sau acţionar majoritar, precum şi regiile
autonome, indiferent de forma de coordonare/subordonare, pot acorda angajaţilor
proprii prime, cu ocazia plecării în concediul de odihnă, numai sub forma voucherelor
de vacanţă, în conformitate cu prevederile art. 1."
d) numele, prenumele şi codul
numeric personal ale angajatului care este în drept să utilizeze voucherul de
vacanţă;
e) spaţiul destinat înscrierii
perioadei în care a fost utilizat şi aplicării ştampilei unităţii afiliate;
f) interdicţia unităţii afiliate de
a plăti diferenţa în bani dintre valoarea voucherului de vacanţă şi valoarea
pachetului de servicii către utilizatorii voucherelor de vacanţă;
(3) Autoritatea Naţională pentru
Turism are obligaţia de a asigura circulaţia voucherelor de vacanţă în condiţii
de siguranţă.
(4) Voucherul de vacanţă are
perioadă de valabilitate până la data de 31 decembrie a anului în care a fost
emis."
"(3) Sumele corespunzătoare
voucherelor de vacanţă acordate de către angajator sunt deductibile la calculul
impozitului pe profit, în limita a 6 salarii de bază minime brute pe ţară garantate în plată pentru fiecare angajat, pe un an
calendaristic. Salariul de bază minim brut pe ţară
garantat în plată este cel stabilit prin hotărâre a Guvernului."
(1) Operatorii economici cu
activitate de turism din România, autorizaţi de Autoritatea Naţională pentru
Turism, conform Ordonanţei Guvernului nr. 58/1998
privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de turism în România, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 755/2001, cu modificările ulterioare, care deţin structuri de
primire turistice clasificate şi/sau agenţii de turism licenţiate şi care
acceptă vouchere de vacanţă ca modalitate de plată, se denumesc, în mod
convenţional şi în înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, unităţi afiliate.
(2) Comisionul maxim perceput de agenţiile
de turism, în calitate de unităţi afiliate, nu poate depăşi 10% din valoarea
pachetului de servicii oferit utilizatorilor voucherelor de vacanţă."
(3) Autoritatea Naţională pentru Turism
va plăti unităţilor afiliate cu care a încheiat contracte pentru decontarea
voucherelor de vacanţă contravaloarea acestora după prestarea serviciilor de
turism."
(2) Contravaloarea serviciilor
turistice prestate de către unităţile afiliate peste valoarea voucherelor de
vacanţă se suportă de către salariat."
(1) Constituie contravenţie şi se
sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei acceptarea de către
unitatea afiliată spre comercializare a voucherelor de vacanţă de către alte
persoane decât titularul voucherului de vacanţă.
(2) Constituie contravenţie şi se
sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 10.000 lei şi retragerea
certificatului de clasificare, respectiv a licenţei de turism acceptarea de
către unităţile afiliate de vouchere de vacanţă pentru achiziţionarea de
servicii care nu îndeplinesc condiţiile pachetului minim de servicii prevăzut
la art. 1 alin. (7).
(3) Constituie contravenţie şi se
sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei fapta unităţii afiliate de
a da rest în bani la voucherul de vacanţă.
(4) Constituie contravenţie şi se
sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei şi retragerea licenţei de
turism agenţiei de turism, în calitate de unitate afiliată, fapta prin care
pachetul de servicii turistice oferit pentru voucherul de vacanţă diferă de
pachetul similar de servicii oferit de structura de primire turistică pentru
alte categorii de beneficiari.
(5) Constatarea contravenţiilor şi
aplicarea sancţiunilor se fac de către personalul cu atribuţii de control din
cadrul Autorităţii Naţionale pentru Turism.
(6) Contravenţiilor prevăzute la
alin. (1)-(4) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările şi completările ulterioare."
În termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, Autoritatea Naţională pentru Turism şi
Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice vor
elabora şi vor supune spre aprobare Guvernului modificarea şi completarea
Hotărârii Guvernului nr. 215/2009
pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea tichetelor de vacanţă,
în mod corespunzător modificărilor şi completărilor aduse prin prezenta lege.
În cuprinsul actelor normative în
vigoare, sintagma "tichet de vacanţă" se înlocuieşte cu sintagma
"voucher de vacanţă".
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia
României, republicată.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 496
din data de 3 iulie 2014