Metodologia
privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiilor de
director şi director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar - aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice nr. 5080/2016
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Metodologia privind
organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiilor de director
şi director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar, denumită în
continuare metodologie, reglementează:
a)condiţiile
de ocupare a funcţiilor de director şi director adjunct din unităţile de
învăţământ preuniversitar;
b)organizarea
şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi director
adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar;
c)numirea
şi eliberarea din funcţie a directorilor şi directorilor adjuncţi din unităţile
de învăţământ preuniversitar.
(2)Prezenta metodologie se
aplică:
a)unităţilor
de învăţământ preuniversitar de stat, centrelor judeţene de resurse şi
asistenţă educaţională/Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă
Educaţională, denumite în continuare CjRAE/CMBRAE, unităţilor de învăţământ
special, centrelor şcolare pentru educaţie incluzivă, centrelor şcolare,
centrelor de excelenţă, palatelor şi cluburilor copiilor, cluburilor sportive
şcolare, toate acestea denumite în continuare unităţi de învăţământ de stat;
c)unităţilor
de învăţământ preuniversitar particular autorizate/acreditate, denumite în
continuare unităţi de învăţământ particular.
Art. 2
(1)Concursul
pentru ocuparea funcţiilor de director şi de director adjunct din unităţile de
învăţământ de stat, din CJRAE/CMBRAE, din unităţile de învăţământ special, din
centrele şcolare pentru educaţie incluzivă şi centrele şcolare, din centrele de
excelenţă se organizează, în conformitate cu prevederile art. 257 alin. (2) din
Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, de către
inspectoratul şcolar judeţean/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti,
denumit în continuare inspectorat şcolar.
(2)Concursul
pentru ocuparea funcţiilor de director şi de director adjunct din Palatul
Naţional al Copiilor se organizează de către Ministerul Educaţiei Naţionale şi
Cercetării Ştiinţifice, prin direcţiile generale care coordonează activitatea
în învăţământul preuniversitar.
(3)Concursul
pentru ocuparea funcţiilor de director şi de director adjunct din unităţile de
învăţământ particular autorizate/acreditate se organizează de către consiliul
de administraţie al fiecărei unităţi de învăţământ.
Art. 3
(1)La concursul pentru ocuparea
funcţiei de director sau de director adjunct din unităţile de învăţământ de
stat şi particular, precum şi din Palatul Naţional al Copiilor pot candida
persoanele care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:
a)au
absolvit cu diplomă de licenţă/absolvire studii universitare, respectiv, în
cazul concursului de ocupare a funcţiei de director în grădiniţe sau de
director adjunct din unităţi de învăţământ, studii universitare pedagogice/de
institutori ori au absolvit cu diplomă de licenţă/absolvire studii
universitare;
b)sunt
membre ale corpului naţional de experţi în management educaţional, conform
prevederilor art. 246 alin. (3) şi art. 257 alin. (1) din Legea educaţiei
naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
c)sunt
titulare în învăţământul preuniversitar, având încheiat contract de muncă pe
perioadă nedeterminată, au cel puţin gradul didactic II sau titlul ştiinţific
de doctor în domeniul în care îşi desfăşoară activitatea;
d)dovedesc
calităţi profesionale, manageriale şi morale, reflectate prin calificativele
"Foarte bine" primite în ultimii 4 ani şcolari lucraţi efectiv la
catedră în funcţii didactice sau în funcţii de conducere din unităţi de
învăţământ/inspectorate şcolare/casele corpului didactic/Palatul Naţional al
Copiilor/Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice ori în funcţii
de îndrumare şi control din inspectorate şcolare/funcţii de specialitate
specifice Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice,
indiferent de perioada în care şi-au desfăşurat activitatea;
e)nu
au fost sancţionate disciplinar în ultimii 4 ani şcolari anteriori anului
desfăşurării concursului, lucraţi efectiv la catedră, în funcţii didactice sau
în funcţii de conducere din unităţi de învăţământ/inspectorate şcolare/casele
corpului didactic/Palatul Naţional al Copiilor/Ministerul Educaţiei Naţionale
şi Cercetării Ştiinţifice ori în funcţii de îndrumare şi control din
inspectorate şcolare/funcţii de specialitate specifice în Ministerul Educaţiei
Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, indiferent de perioada în care şi-au
desfăşurat activitatea;
f)nu
au fost lipsite de dreptul de a ocupa o funcţie de conducere în învăţământ prin
hotărâre judecătorească definitivă de condamnare penală;
g)sunt
apte din punct de vedere medical pentru îndeplinirea funcţiei, conform
prevederilor art. 234 alin. (1) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi
completările ulterioare;
(2)Cadrele
didactice care au ocupat şi funcţii de conducere din unităţi de
învăţământ/inspectorate şcolare/casele corpului didactic/Palatul Naţional al
Copiilor/Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice ori funcţii
de îndrumare şi control din inspectorate şcolare/funcţii de specialitate
specifice în Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice prezintă
calificativele prevăzute la alin. (1) lit. d) obţinute în urma evaluării
activităţii desfăşurate în această calitate.
(3)La
concursul pentru ocuparea funcţiei de director al CJRAE/CMBRAE pot candida
persoanele care îndeplinesc, cumulativ, condiţiile prevăzute la alin. (1) şi îndeplinesc
condiţiile de studii pentru ocuparea unui post de profesor în centre şi
cabinete de asistenţă psihopedagogică sau de profesor logoped, în concordanţă
cu Centralizatorul privind disciplinele de învăţământ, domeniile şi
specializările, probele de concurs valabile pentru încadrarea personalului
didactic din învăţământul preuniversitar, precum şi disciplinele pentru
examenul naţional de definitivare în învăţământ în vigoare, denumit în
continuare Centralizator.
(4)La
concursul pentru ocuparea funcţiei de director/director adjunct al unei unităţi
de învăţământ special sau al centrului şcolar/centrului şcolar pentru educaţie
incluzivă pot candida persoanele care îndeplinesc, cumulativ, condiţiile
prevăzute la alin. (1) şi au specializarea necesară pentru ocuparea unei
funcţii didactice în învăţământul special în concordanţă cu Centralizatorul în
vigoare.
(5)La
unităţile de învăţământ în care există şi nivelul preşcolar/primar, funcţia de
director adjunct poate fi ocupată şi de educatoare/învăţători sau institutori/profesori
pentru învăţământul preşcolar/primar, precum şi de cadre didactice care au fost
încadrate pe un post de educatoare/învăţător/institutor/profesor pentru
învăţământ preşcolar/profesor pentru învăţământ primar, care îndeplinesc
condiţiile prevăzute la alin. (1) lit. b)-h) şi condiţiile necesare pentru
ocuparea funcţiei didactice de profesor pentru învăţământ preşcolar, respectiv
profesor pentru învăţământ primar, în conformitate cu prevederile art. 248
alin. (1) lit. d), respectiv art. 248 alin. (1) lit. e) din Legea educaţiei
naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
(6)În
cazul unităţilor de învăţământ cu predare integrală în limbile minorităţilor
naţionale, directorul are obligaţia cunoaşterii limbii respective dovedite cu
documente justificative. În cazul unităţilor de învăţământ cu secţii de predare
în limbile minorităţilor naţionale, unul dintre directori are obligaţia
cunoaşterii limbii respective dovedite cu documente justificative.
(7)Participarea
la concursul pentru ocuparea funcţiilor de director şi de director adjunct în
cazul unităţilor de învăţământ cu predare în limbile minorităţilor naţionale şi
al celor cu secţii de predare în limbile minorităţilor naţionale este
condiţionată de prezentarea de către candidat a unui document scris care să
ateste consultarea organizaţiei care reprezintă în Parlament minoritatea
respectivă sau, dacă minoritatea nu are reprezentare parlamentară, consultarea
grupului parlamentar al minorităţilor naţionale.
(8)Participarea
la concursul pentru ocuparea funcţiei de director şi de director adjunct din
liceele şi seminariile teologice este condiţionată de obţinerea de către
candidat a avizului scris (binecuvântării) din partea cultului respectiv.
(9)Nu pot ocupa funcţiile de
director sau de director adjunct persoanele care desfăşoară activităţi
incompatibile cu demnitatea funcţiei didactice, cum sunt:
a)prestarea
de către cadrul didactic a oricărei activităţi comerciale în incinta unităţii
de învăţământ sau în zona limitrofă, pe o rază de 500 m de imobilul/imobilele
în care îşi desfăşoară activitatea unitatea de învăţământ pentru care
candidează;
c)practicarea,
în public, a unor activităţi cu componenţă lubrică sau a altora care implică
exhibarea, în manieră obscenă, a corpului.
Art. 4
Ocuparea
funcţiilor de director şi de director adjunct din unităţile de învăţământ
preuniversitar se realizează şi cu respectarea prevederilor Legii nr. 161/2003
privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea
demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea
şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
actelor normative în vigoare care reglementează conflictul de interese.
Art. 5
Directorul
şi directorul adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar nu pot avea,
pe perioada exercitării mandatului, funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte în
cadrul unui partid politic, la nivel local, judeţean sau naţional, conform
prevederilor art. 257 alin. (4) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi
completările ulterioare.
CAPITOLUL II: Organizarea şi
desfăşurarea concursului
Art. 6
Concursul
pentru ocuparea funcţiilor de director şi de director adjunct se organizează în
perioada stabilită de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice.
Art. 7
Inspectoratul
şcolar publică în presa locală şi centrală, precum şi pe site-ul propriu, cu
cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de prima zi a sesiunii de concurs,
funcţiile de director şi de director adjunct vacante pentru concurs din
unităţile de învăţământ, conform precizărilor Ministerului Educaţiei Naţionale
şi Cercetării Ştiinţifice.
Art. 8
(1)Instituţia
care organizează concursul, inspectoratul şcolar/Ministerul Educaţiei Naţionale
şi Cercetării Ştiinţifice/unitatea de învăţământ particular are obligaţia de a
anunţa, în presa locală şi centrală, organizarea concursului, cu cel puţin 30
de zile calendaristice înainte de prima zi a sesiunii de concurs, şi de a afişa
la sediul şi pe site-ul inspectoratului şcolar lista funcţiilor de conducere
pentru care se organizează concurs, precum şi informaţiile referitoare la
înscrierea şi participarea la concurs a candidaţilor.
(2)Ministerul
Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, prin Direcţia generală management
şi resurse umane, anunţă, în presa centrală, organizarea concursului pentru
ocuparea funcţiilor de director sau de director adjunct din cadrul Palatului
Naţional al Copiilor, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de prima
zi a sesiunii de concurs, şi afişează la sediul şi pe site-ul propriu lista
funcţiilor de conducere pentru care se organizează concurs, precum şi
informaţiile referitoare la înscrierea şi participarea la concurs a
candidaţilor.
(3)Inspectoratul
şcolar, în baza fişei-cadru a postului aprobate de Ministerul Educaţiei
Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, elaborează fişele posturilor pentru
director şi director adjunct pentru fiecare unitate de învăţământ. Acestea,
împreună cu perioada de înscriere, metodologia de concurs, bibliografia-cadru
pentru concurs, prevăzută în anexa nr. 10, şi lista documentelor necesare
înscrierii la concurs, se afişează la sediul şi pe site-ul inspectoratului
şcolar.
(4)Ministerul
Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, prin direcţiile generale care
coordonează activitatea învăţământului preuniversitar, elaborează fişele
posturilor pentru funcţiile de director şi director adjunct din cadrul
Palatului Naţional al Copiilor. Acestea, împreună cu perioada de înscriere, metodologia
de concurs, bibliografia-cadru pentru concurs şi lista documentelor necesare
înscrierii la concurs, se afişează la sediul şi pe site-ul Ministerului
Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice.
(5)Înscrierea
la concurs se încheie cu 10 zile calendaristice înainte de prima zi a sesiunii
de concurs. La solicitarea oricărui candidat, unitatea de învăţământ are
obligaţia de a-i pune la dispoziţie proiectul de dezvoltare instituţională al
acesteia şi/sau orice informaţii publice necesare pentru elaborarea ofertei
manageriale.
(6)Desfăşurarea
probelor de concurs la care participă candidaţii se înregistrează audiovideo.
Fişierele rezultate se înregistrează pe suport DVD şi se arhivează alături de
celelalte documente de concurs.
(7)Presa
poate realiza înregistrări/fotografii/preluări de imagine în timpul
desfăşurării probei de interviu doar cu acordul persoanelor implicate în
desfăşurarea probei.
Art. 9
(1)Dosarul de înscriere la
concurs se încarcă electronic pe platforma informatică dedicată şi trebuie să
conţină obligatoriu următoarele documente:
a)cerere/cereri
de înscriere completată/completate electronic potrivit modelului prevăzut în
anexa nr. 1;
d)hotărârile
judecătoreşti/alte documente pentru persoana care şi-a schimbat numele din
diferite motive, dacă este cazul;
e)actele
de studii: diplomă de bacalaureat/certificat de competenţe, în situaţia
candidaţilor absolvenţi ai liceelor pedagogice cu specializarea
educatoare/învăţător, diplomă de absolvire/certificat de competenţe, în
situaţia candidaţilor absolvenţi ai şcolilor postliceale pedagogice cu
specializarea educatoare/învăţător sau ai colegiilor universitare pedagogice de
institutori, diplomă de licenţă/absolvire a studiilor universitare, foi
matricole/suplimente de diplomă;
f)documentul
care atestă calitatea de membru al corpului naţional de experţi în managementul
educaţional;
h)certificatul
ultimului grad didactic obţinut sau diploma de doctor/adeverinţa care atestă
obţinerea titlului de doctor, după caz;
j)adeverinţă/adeverinţe
care atestă obţinerea calificativelor "Foarte bine" în ultimii 4 ani
şcolari anteriori anului şcolar în care se desfăşoară concursul, lucraţi
efectiv la catedră în funcţii didactice sau în funcţii de conducere din unităţi
de învăţământ/inspectorate şcolare/casele corpului didactic/Palatul Naţional al
Copiilor/Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice ori în
funcţii de îndrumare şi control din inspectorate şcolare/funcţii de
specialitate specifice în Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării
Ştiinţifice, indiferent de perioada în care candidatul şi-a desfăşurat
activitatea, corespunzătoare funcţiilor îndeplinite în perioada respectivă;
k)adeverinţă/adeverinţe
care atestă că nu a fost sancţionat disciplinar în ultimii 4 ani şcolari anteriori
anului şcolar în care se desfăşoară concursul, lucraţi efectiv la catedră în
funcţii didactice sau în funcţii de conducere din unităţi de
învăţământ/inspectorate şcolare/casele corpului didactic/Palatul Naţional ai
Copiilor/Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice ori în
funcţii de îndrumare şi control din inspectorate şcolare/funcţii de
specialitate specifice în Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării
Ştiinţifice, indiferent de perioada în care şi-a desfăşurat activitatea;
m)certificat
medical eliberat în temeiul prevederilor art. 234 alin. (1) din Legea educaţiei
naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
conform Ordinului ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice şi al
ministrului sănătăţii nr. 3.177/147/2015 privind aprobarea
formularului specific al certificatului medical necesar pentru încadrarea şi
menţinerea într-o funcţie de conducere sau de îndrumare şi de control din
învăţământul preuniversitar;
n)declaraţiile
pe propria răspundere care să ateste că nu a avut statutul de "lucrător al
Securităţii" sau "colaborator al Securităţii" şi că nu se află
în una dintre situaţiile de incompatibilitate prevăzute la art. 3 alin. (9),
art. 4 sau 5;
o)binecuvântarea
cultului emisă în vederea ocupării prin concurs a funcţiei de director sau de
director adjunct, în cazul liceelor şi seminariilor teologice, respectiv
documentul scris care atestă consultarea organizaţiei care reprezintă
minoritatea respectivă în Parlamentul României sau, dacă minoritatea nu are
reprezentare parlamentară, documentul scris care atestă consultarea grupului
parlamentar al minorităţilor naţionale, în cazul unităţilor de învăţământ cu
predare într-o limbă a unei minorităţi naţionale;
p)curriculum
vitae Europass, conform modelului elaborat prin Decizia nr. 2.241/2004/CE
a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 decembrie 2004 de instituire a
unui cadru comunitar unic pentru transparenţa calificărilor şi competenţelor
(Europass), potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2, la care se anexează
documente doveditoare care să susţină declaraţiile din curriculum vitae;
q)scrisoarea
de intenţie în care candidatul prezintă cum apreciază că răspunde criteriilor de
competenţă, expertiză, profil personal şi atribuţiilor funcţiei de
director/director adjunct la unitatea de învăţământ pentru care candidează;
r)oferta
managerială/ofertele manageriale pentru unitatea/unităţile de învăţământ pentru
care candidează;
s)declaraţie
pe propria răspundere privind veridicitatea conţinutului documentelor din
dosarul de înscriere la concurs, conform modelului prevăzut în anexa nr. 9.
(2)După
încheierea perioadei de înscriere la concurs nu se mai admite încărcarea altor
documente pe platforma informatică dedicată în vederea completării dosarului de
concurs. În situaţia în care, după încheierea perioadei de înscriere, se
constată că un candidat nu a încărcat pe platforma informatică dedicată toate
documentele obligatorii solicitate, candidatul respectiv este declarat respins
şi pierde dreptul de a participa la probele de concurs.
(3)Dacă
o persoană doreşte să candideze pentru funcţia de director sau de director
adjunct la mai multe unităţi de învăţământ, aceasta trebuie să depună cereri
distinct pentru fiecare funcţie şi, respectiv, pentru fiecare unitate de
învăţământ pentru care candidează.
Art. 10
(1)La
nivelul inspectoratului şcolar se constituie, prin decizia inspectorului şcolar
general, o comisie de verificare a dosarelor încărcate electronic de către
candidaţi pe platforma informatică dedicată, pentru înscrierea la concursul de
ocupare a funcţiilor de director şi de director adjunct din unităţile de
învăţământ de stat şi particular prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi c),
alcătuită din 3-5 membri, din care fac parte obligatoriu consilierul juridic al
inspectoratului şcolar şi inspectorul şcolar pentru management instituţional.
(2)La
nivelul Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice se
constituie, prin ordin de serviciu aprobat de secretarul de stat care
coordonează învăţământul preuniversitar, o comisie de verificare a dosarelor
încărcate electronic, pe platforma informatică dedicată, de către candidaţii la
concursul pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct din
Palatul Naţional al Copiilor, alcătuită din 3 membri: un consilier juridic şi 2
inspectori generali/consilieri/inspectori/experţi din cadrul direcţiilor
generale care coordonează activitatea învăţământului preuniversitar.
(3)În
cazurile în care se constată neîndeplinirea condiţiilor de înscriere la concurs
sau lipsa documentelor obligatorii prevăzute la art. 9, dosarul se respinge şi
se afişează motivele respingerii. Comunicarea către candidat a motivelor
respingerii se realizează prin adresă scrisă de către inspectoratul
şcolar/Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice/unitatea de
învăţământ particular.
Art. 11
(1)Inspectorul
şcolar general emite, cu 10 zile lucrătoare înainte de prima zi a sesiunii de
concurs, deciziile de constituire a comisiilor de concurs pentru unităţile de
învăţământ de stat prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a).
(2)Cu
cel mult 3 zile calendaristice înainte de data-limită la care inspectoratul
şcolar emite decizia de constituire a comisiilor de concurs, consiliile de
administraţie ale unităţilor de învăţământ pentru care se organizează concurs
transmit inspectoratului şcolar listele cuprinzând cadrele didactice propuse a
face parte din comisia de concurs, precum şi reprezentanţii autorităţilor
publice locale nominalizaţi în acelaşi scop, cu precizarea datelor de contact:
telefon, e-mail, adresa de corespondenţă poştală etc.
(3)În vederea constituirii
comisiilor de concurs pentru unităţile de învăţământ de stat, imediat după
publicarea anunţului în presă privind organizarea concursului, consiliile de
administraţie ale unităţilor de învăţământ pentru care se organizează concurs
se adresează în scris:
a)autorităţilor
administraţiei publice locale/judeţene, după caz, pentru desemnarea a 2
reprezentanţi care să facă parte din comisiile de concurs;
b)consiliului
reprezentativ al părinţilor din unitatea de învăţământ, pentru desemnarea unui
reprezentant care să participe la concurs în calitate de observator;
c)dacă
este cazul, consiliului şcolar al elevilor din unitatea de învăţământ, pentru
desemnarea unui reprezentant care să participe la concurs în calitate de
observator.
Art. 12
(1)Comisia de concurs pentru
ocuparea funcţiei de director/director adjunct la unităţile de învăţământ de
stat prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a), cu excepţia centrelor de excelenţă,
se constituie, prin decizie a inspectorului şcolar general, în următoarea
componenţă:
b)4
membri propuşi de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ pentru
care se organizează concurs: 2 cadre didactice titulare care au cel puţin
gradul didactic II, de regulă membre ale corpului naţional de experţi în
management educaţional, şi 2 reprezentanţi ai autorităţilor publice locale care
au cel puţin acelaşi nivel de studii cu al candidaţilor, în funcţie de modul de
finanţare a unităţii;
(2)În
situaţii excepţionale reprezentanţii autorităţilor publice locale pot avea şi
un nivel de studii inferior cu cel al candidaţilor.
(3)În
cazul unităţilor de învăţământ preuniversitar din sistemul de apărare, ordine
publică şi siguranţă naţională, în comisia de concurs pentru ocuparea funcţiei
de director adjunct sunt incluşi, în calitate de membri, în locul
reprezentanţilor autorităţilor publice locale, 2 delegaţi ai ministerului de
resort. În cazul palatelor, cluburilor copiilor şi cluburilor sportive şcolare,
unul dintre reprezentanţii autorităţilor publice locale este înlocuit de un
reprezentant al Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice.
(4)În
cazul liceelor, seminariilor teologice şi unităţilor de învăţământ confesional,
delegatul desemnat de cultul respectiv are calitate de observator.
(5)Comisia de concurs pentru
ocuparea funcţiei de director/director adjunct din Palatul Naţional al
Copiilor, numită prin ordin al ministrului educaţiei naţionale şi cercetării
ştiinţifice, este constituită astfel:
a)coordonator
- director general/director din cadrul direcţiilor generale care coordonează
activitatea învăţământului preuniversitar;
b)4 membri, din care:
(i)un
inspector general/consilier/inspector/expert din cadrul direcţiei generale din
Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice care coordonează
activitatea educativă extraşcolară;
(ii)un
inspector general/consilier/inspector/expert din cadrul Direcţiei generale
management şi resurse umane din Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării
Ştiinţifice;
(iii)un
cadru didactic titular la Palatul Naţional al Copiilor, cu gradul didactic I şi
cu activitate reprezentativă în domeniu, de regulă membru al corpului naţional
de experţi în management educaţional, desemnat de Consiliul de administraţie al
Palatului Naţional al Copiilor;
(iv)un
cadru didactic titular într-un palat al copiilor dintr-un judeţ, cu gradul
didactic I şi cu activitate reprezentativă în domeniu, de regulă membru al
corpului naţional de experţi în management educaţional, desemnat de consiliul
de administraţie al respectivului palat al copiilor;
c)secretar
- inspector general/consilier/inspector/expert din cadrul Ministerului
Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice.
(6)Inspectoratul
şcolar solicită, în scris, imediat după publicarea anunţului în presă privind
organizarea concursului, ministerelor de resort/Ministerului Educaţiei
Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice desemnarea reprezentanţilor pentru
comisiile de concurs de la unităţile de învăţământ preuniversitar din sistemul
de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, palatelor, cluburilor
copiilor şi cluburilor sportive şcolare, precum şi transmiterea nominalizării
cu cel mult 3 zile calendaristice înainte de data-limită la care inspectoratul
şcolar emite decizia de constituire a comisiilor de concurs.
Art. 13
(1)Concursul pentru ocuparea
funcţiei de director al centrului de excelenţă este organizat de către
inspectoratul şcolar. Comisia de concurs, numită prin decizie a inspectorului
şcolar general, se constituie din 5 membri, astfel:
(2)Comisia
de concurs pentru concursul de ocupare a funcţiilor de director şi de director
adjunct din cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar particular
autorizate/acreditate se numeşte prin decizie a persoanei juridice fondatoare,
în baza hotărârii consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ. În
componenţa comisiei de concurs este inclus obligatoriu şi un reprezentant al
inspectoratului şcolar.
Art. 14
(1)La desfăşurarea concursului
pentru funcţiile de director şi de director adjunct sunt invitaţi să participe
în calitate de observatori:
a)câte
un reprezentant al organizaţiilor sindicale afiliate la federaţiile sindicale
reprezentative la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar, care
au membri în unitatea de învăţământ; pentru unităţile de învăţământ în care nu
există organizaţie sindicală/există organizaţie sindicală afiliată la o
federaţie reprezentativă la nivel de sector de activitate învăţământ
preuniversitar, participă cu statut de observator un reprezentant al
salariaţilor de la unitatea de învăţământ pentru care se organizează concursul,
ales în consiliul profesoral, prin vot secret, cu majoritate simplă;
b)reprezentantul
consiliului reprezentativ al părinţilor din unitatea de învăţământ pentru care
se organizează concursul;
c)reprezentantul
consiliului şcolar al elevilor din unitatea de învăţământ, care are cel puţin
vârsta de 18 ani la momentul organizării concursului, în cazul unităţilor de
învăţământ de nivel liceal/postliceal;
d)în
cazul liceelor, seminariilor teologice şi unităţilor de învăţământ confesional,
delegatul desemnat de cultul respectiv.
(2)Inspectoratul
şcolar solicită, în scris, cu 30 de zile calendaristice înainte de prima zi a
sesiunii de concurs, federaţiilor sindicale reprezentative la nivel de sector
de activitate învăţământ preuniversitar şi Secretariatului de Stat pentru
Culte, dacă este cazul, desemnarea delegaţilor pentru comisia de concurs, precum
şi transmiterea nominalizării acestora cu cel mult 3 zile calendaristice
înainte de data-limită la care inspectoratul şcolar emite decizia de
constituire a comisiilor de concurs.
(3)Secretarul
comisiei de concurs invită, în scris sau prin email, observatorii să asiste la
desfăşurarea concursului, cu cel puţin 48 de ore înainte de data desfăşurării
acestuia. Participarea observatorilor este confirmată printr-un document de
desemnare/delegare eliberat de structura pe care aceştia o reprezintă.
Neprezentarea observatorilor, invitaţi în scris în termenul de 48 de ore
prevăzut anterior, nu afectează legalitatea desfăşurării concursului.
(4)Secretarul
şi observatorii asistă la activităţile comisiei, dar nu se implică în
examinarea şi evaluarea candidaţilor. Reprezentanţii organizaţiilor sindicale
afiliate la federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de
activitate învăţământ preuniversitar au dreptul de acces la toate documentele
de concurs şi de a-şi consemna observaţiile în procesul-verbal. Dacă în timpul
desfăşurării concursului observatorii sesizează coordonatorului comisiei vicii
de procedură sau de organizare, acesta are obligaţia de a remedia aspectele
sesizate. În cazul în care sunt semnalate erori sau abuzuri referitoare la
evaluarea candidaţilor, consemnate în procesul-verbal, coordonatorul comisiei
analizează situaţia semnalată şi dispune măsurile legale care se impun.
(5)Observatorii
pot face sesizări scrise privind corectitudinea organizării şi desfăşurării
concursului după încheierea acestuia, doar în situaţia în care nu s-a dat curs
sesizării şi/sau nu li s-a permis consemnarea în procesul-verbal.
Art. 15
(1)Concursul pentru ocuparea
funcţiilor de director şi de director adjunct din unităţile de învăţământ
constă în următoarele probe:
a)proba
scrisă, care constă în rezolvarea în maximum 120 de minute a unui test-grilă cu
itemi elaboraţi de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, în
cadrul căreia se evaluează în proporţie de 50% aptitudini cognitive şi în
proporţie de 50% competenţe manageriale ale candidaţilor;
b)analiza
curriculumului vitae realizată de comisia de concurs, în plenul ei, în prezenţa
candidatului, prin acordarea de puncte potrivit criteriilor şi punctajelor
prevăzute în anexa nr. 3, pe baza documentelor din dosarul de înscriere care
dovedesc cele afirmate în curriculum vitae;
c)interviu
în faţa comisiei de concurs, în care se apreciază scrisoarea de intenţie,
calitatea şi susţinerea de către candidaţi a ofertei manageriale şi a unui plan
operaţional pentru un an, cu o durată de maximum 30 de minute, conform
criteriilor şi punctajelor prevăzute în anexa nr. 4.
(2)Competenţele
manageriale care se evaluează în cadrul probei scrise sunt prevăzute în anexa
nr. 6.
(3)Desfăşurarea
probei scrise se realizează conform unei proceduri elaborate de Ministerul
Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice şi comunicate inspectoratelor
şcolare.
(4)Oferta
managerială a candidatului trebuie să conţină o analiză a proiectului de
dezvoltare instituţională a unităţii de învăţământ existent, însoţit de un plan
operaţional pentru o durată de un an, iar în situaţia în care la nivelul
unităţii de învăţământ nu s-a realizat proiectul de dezvoltare instituţională,
o propunere de proiect de dezvoltare instituţională a unităţii de învăţământ,
însoţit de un plan operaţional pentru o durată de un an. În momentul susţinerii
probei de interviu candidaţii vor depune, în format tipărit, la comisia de
concurs, un exemplar al ofertei manageriale şi planului operaţional pentru un
an, identic cu exemplarul depus la înscriere. Acesta se va anexa documentaţiei
rezultate în urma susţinerii probelor de concurs.
(5)Pentru
fiecare probă de concurs de la alin. (1), punctajul maxim este de 50 de puncte,
iar punctajul minim de promovare a probei este de 35 de puncte. Punctajul final
se calculează conform anexei nr. 5. Sunt declaraţi "admişi"
candidaţii care au realizat un punctaj de cel puţin 35 de puncte pentru fiecare
probă şi din cumularea punctajelor celor trei probe de concurs, un punctaj
total de cel puţin 105 puncte.
(7)Punctajul
acordat la fiecare probă pentru fiecare candidat este înscris în formularul-tip
prevăzut în anexa nr. 5.
Art. 16
(1)Este
declarat "promovat" la concurs candidatul "admis" care a
obţinut cel mai mare punctaj total.
(2)În
cazul egalităţii de punctaj, este declarat "promovat" candidatul care
a realizat cel mai mare punctaj la proba scrisă. Dacă şi în această situaţie
egalitatea se păstrează, pentru unităţile de învăţământ cu filiera tehnologică,
este declarat "promovat" candidatul care este de specialitate:
inginer, economist, medic etc., după caz, iar la filiera vocaţională, cel care
are specialitatea corespunzătoare profilului predominant al unităţii de
învăţământ, iar pentru celelalte unităţi de învăţământ este declarat
"promovat" candidatul care a realizat cel mai mare punctaj la proba
de interviu. Dacă şi în această situaţie egalitatea se păstrează, este declarat
"promovat" candidatul care a realizat cel mai mare punctaj la proba
de evaluare a curriculumului vitae.
Art. 17
(1)Proba
scrisă se desfăşoară la data şi în intervalul orar stabilite de Ministerul
Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice.
(2)Inspectoratele
şcolare au obligaţia de a amenaja centre speciale pentru desfăşurarea probei
scrise dotate cu infrastructura şi logistica necesară, precum şi cu camere de
supraveghere audiovideo funcţionale, în care să poată susţine proba scrisă toţi
candidaţii care au dreptul de a participa la proba scrisă, inclusiv cei pentru
unităţile de învăţământ particular.
(3)În vederea organizării şi
desfăşurării probelor de concurs, prin decizie a inspectorului şcolar general,
se numeşte o comisie constituită din:
a)preşedinte
- inspector şcolar general/inspector şcolar general adjunct/inspector şcolar
din cadrul domeniului management din inspectoratul şcolar;
b)membri
- inspectori şcolari şi informaticieni, desemnaţi pentru fiecare centru special
organizat pentru desfăşurarea probei scrise.
(4)Pe
uşa fiecărei săli se afişează tabele nominale cu candidaţii repartizaţi în sala
respectivă precum şi informaţia privind supravegherea cu camere audiovideo.
(5)Candidaţii
care nu se află în sală până la ora stabilită pentru începerea probei pierd
dreptul de a mai susţine proba scrisă.
(6)În
fiecare sală în care candidaţii susţin proba scrisă se asigură supravegherea de
către 2-3 membri ai comisiilor de concurs.
(7)Supraveghetorii
verifică identitatea candidaţilor, prin buletin/carte/adeverinţă de identitate
sau paşaport/permis de conducere auto.
(9)Evaluarea
testului-grilă se face de către membrii comisiilor de concurs în aceeaşi zi,
după expirarea duratei maxime de rezolvare a testului, în prezenţa candidaţilor
şi a 2 martori aleşi succesiv dintre candidaţi.
(10)Punctajul
obţinut pe baza evaluării va fi asumat prin semnătură de candidat, de fiecare
evaluator şi de cei 2 martori.
(11)Graficul
de desfăşurare a celorlalte probe din cadrul concursului se stabileşte de
fiecare inspectorat şcolar şi se transmite în termen de cel mult 24 de ore de
la finalizarea probei scrise spre avizare Ministerului Educaţiei Naţionale şi
Cercetării Ştiinţifice.
(12)Imediat
după avizarea graficului, inspectoratul şcolar afişează la sediul şi pe site-ul
propriu lista cuprinzând candidaţii admişi la proba scrisă, graficul
desfăşurării probelor prevăzute la art. 15 alin. (1) lit. b) şi c), cu
specificarea programului zilnic, a locului de desfăşurare, şi înaintează acest
grafic ministerelor şi instituţiilor de ordine publică şi siguranţă naţională,
respectiv cultelor.
(13)Ministerul
Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice afişează la sediul şi pe site-ul
propriu, în cel mult 3 zile calendaristice de la data încheierii probei scrise,
graficul desfăşurării probelor prevăzute la art. 15 alin. (1) lit. b) şi c),
din cadrul concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi de director
adjunct de la Palatul Naţional al Copiilor, cu specificarea locului de
desfăşurare, precum şi lista cuprinzând candidaţii admişi la proba scrisă.
(14)Orice
modificare, din motive obiective, a programului de desfăşurare a probelor de
concurs este adusă la cunoştinţa candidaţilor, observatorilor şi membrilor
comisiei, în scris, cu cel puţin 48 de ore înainte, de către coordonatorul
comisiei de concurs. Când termenul de 48 de ore nu poate fi respectat din
motive excepţionale, secretarul sau un membru al comisiei de concurs întocmeşte
un proces-verbal prin care se constată motivele din cauza cărora probele de
concurs nu se pot desfăşura. Procesul-verbal se semnează de membrii comisiei de
concurs şi de observatorii prezenţi, iar probele sunt reprogramate de către
instituţia care organizează concursul, cu anunţarea celor implicaţi. Candidaţii
pot fi anunţaţi şi prin e-mail pe adresa menţionată în curriculum vitae.
(15)Orice
modificare a programului de desfăşurare a probelor de concurs se realizează cu
avizul Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice şi cu informarea
ministerelor şi instituţiile de ordine publică şi siguranţă naţională,
respectiv a cultelor, dacă este cazul.
(16)Secretarul
comisiei de concurs întocmeşte procesul-verbal în care consemnează desfăşurarea
şi rezultatele concursului, precum şi menţiunile persoanelor desemnate ca
observatori. Procesul-verbal este semnat de coordonatorul comisiei de concurs,
de membrii acesteia şi de persoanele desemnate ca observatori.
Art. 18
(1)Punctajele
obţinute la fiecare probă şi punctajul total se afişează la sediul şi pe
site-ul inspectoratului şcolar/Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării
Ştiinţifice/unităţii de învăţământ particular, după caz, după încheierea probei
respective, în aceeaşi zi.
(2)Coordonatorul
comisiei de concurs predă toată documentaţia rezultată în urma concursului, cu
proces-verbal, preşedintelui comisiei de organizare şi desfăşurare a probelor
de concurs, prevăzută la art. 17 alin. (3).
Art. 19
(2)Eventualele contestaţii la
proba de interviu se depun, în termen de 3 zile lucrătoare de la finalizarea
perioadei de organizare a concursurilor pentru ocuparea funcţiilor de director
şi director adjunct din sesiunea respectivă, după cum urmează:
a)la
registratura inspectoratului şcolar, în cazul concursului pentru ocuparea
funcţiilor de director şi de director adjunct din unităţile de învăţământ de
stat;
b)la
registratura Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, în
cazul concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi de director adjunct
din Palatul Naţional al Copiilor;
c)la
secretariatul unităţii de învăţământ, în cazul concursului pentru ocuparea
funcţiilor de director şi de director adjunct din unităţile de învăţământ
particular.
(3)Lista
candidaţilor care au depus contestaţii este făcută publică la sfârşitul
perioadei de depunere a contestaţiilor.
(4)Contestaţiile la concursul
pentru ocuparea funcţiei de director şi de director adjunct în unităţile de
învăţământ de stat, centrele şcolare pentru educaţie incluzivă, cluburile
sportive şcolare, palatele şi cluburile copiilor, centrele de excelenţă se
soluţionează de către o comisie constituită prin decizia inspectorului şcolar
general, în următoarea componenţă:
b)membri:
(i)2
cadre didactice membre ale corpului naţional de experţi în management
educaţional, care îndeplinesc criteriile de competenţă profesională,
managerială şi de prestigiu moral, selectate din cadrul unităţilor de învăţământ
pentru care nu s-au depus contestaţii;
(ii)2
reprezentanţi ai autorităţii publice locale dintr-o localitate în care se află
unităţi de învăţământ pentru care nu s-au depus contestaţii, respectiv 2
reprezentanţi ai autorităţii publice locale din cadrul unui sector, pentru
municipiul Bucureşti;
(iii)2
reprezentanţi ai autorităţii publice de la nivel judeţean/nivelul municipiului
Bucureşti pentru unităţile de învăţământ special şi CJRAE/CMBRAE;
(5)Inspectoratele
şcolare stabilesc proceduri şi criterii de selecţie a celor 3 cadre didactice
care fac parte din comisia de soluţionare a contestaţiilor. În cazul unităţilor
de învăţământ preuniversitar din sistemul de apărare, ordine publică şi
siguranţă naţională, în comisia de soluţionare a contestaţiilor pentru ocuparea
funcţiei de director adjunct este inclus, în calitate de membru, în locul
reprezentantului autorităţii publice locale, un delegat al ministerului de
resort.
(6)Comisia de contestaţii pentru
ocuparea funcţiei de director/director adjunct din Palatul Naţional al
Copiilor, numită prin ordin al ministrului educaţiei naţionale şi cercetării
ştiinţifice, este constituită astfel:
a)coordonator
- director general/director din cadrul direcţiilor generale care coordonează
activitatea învăţământului preuniversitar;
b)4 membri, din care:
(i)un
inspector general/consilier/inspector/expert din cadrul direcţiei generale din
Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice care coordonează
activitatea educativă extraşcolară;
(ii)un
inspector general/consilier/inspector/expert din cadrul Direcţiei generale
management şi resurse umane din Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării
Ştiinţifice;
(iii)un
cadru didactic titular la Palatul Naţional al Copiilor, cu gradul didactic I şi
cu activitate reprezentativă în domeniu, de regulă membru al corpului naţional
de experţi în management educaţional, desemnat de Consiliul de administraţie al
Palatului Naţional al Copiilor;
(iv)un
cadru didactic titular la un palat al copiilor dintr-un judeţ, cu gradul
didactic I şi cu activitate reprezentativă în domeniu, de regulă membru al
corpului naţional de experţi în management educaţional, desemnat de consiliul
de administraţie al palatului copiilor;
c)secretar
- inspector general/consilier/inspector/expert din cadrul Ministerului
Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice.
(7)Contestaţiile
la concursul pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct din
cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar particular autorizate/acreditate
se soluţionează de către o comisie de contestaţii, numită prin decizie a
persoanei juridice fondatoare, în urma hotărârii consiliului de administraţie
al unităţii de învăţământ. În această comisie este inclus, de asemenea, un
reprezentant al inspectoratului şcolar.
(8)Din
comisiile de soluţionare a contestaţiilor fac parte alte persoane decât cele
din comisiile de concurs.
(9)Preşedintele
comisiei de organizare şi desfăşurare a probelor de concurs predă
coordonatorului comisiei de contestaţii toate contestaţiile înregistrate,
însoţite fiecare de înregistrările audiovideo şi întreaga documentaţie
rezultată prin susţinerea probelor de concurs.
(10)Rezultatele
soluţionării contestaţiilor de către comisiile de soluţionare a contestaţiilor
se afişează la sediul şi pe site-ul inspectoratului şcolar/Ministerului
Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice/unităţii de învăţământ, după caz,
şi se comunică contestatarului în termen de 10 zile lucrătoare de la expirarea
termenului de depunere a contestaţiilor.
(11)Hotărârea
comisiilor de soluţionare a contestaţiilor este definitivă şi poate fi atacată
numai la instanţa de contencios administrativ, contestaţia reprezentând
plângerea prealabilă reglementată de art. 7 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(12)La
încheierea perioadei de concurs se afişează, la sediul şi pe site-ul
inspectoratului şcolar/Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării
Ştiinţifice/unităţii de învăţământ, după caz, rezultatele finale ale acestuia.
(13)Candidaţii
promovaţi pe mai multe funcţii depun la inspectoratul şcolar/Ministerul
Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, în scris, opţiunea pentru o
singură funcţie, în termen de două zile lucrătoare de la afişarea rezultatelor
finale. După exprimarea opţiunii scrise, fiecare funcţie rămasă vacantă va fi
ocupată de următorul candidat admis la concurs. Dacă nu există un alt candidat
admis, funcţia rămâne vacantă.
CAPITOLUL III: Numirea în
funcţiile de director şi director adjunct
Art. 20
Rezultatele
concursului de ocupare a funcţiilor de director şi director adjunct la
unităţile de învăţământ de stat se validează de către consiliul de
administraţie al inspectoratului şcolar, în termen de cel mult 5 zile
lucrătoare de la soluţionarea contestaţiilor, şi se transmit spre informare
Direcţiei generale management şi resurse umane din cadrul Ministerului
Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, conform unei machete comunicate
de aceasta în teritoriu.
Art. 21
(1)Numirea,
ca urmare a promovării concursului, în funcţiile de director şi de director
adjunct pentru unităţile de învăţământ de stat se realizează prin decizie a
inspectorului şcolar general, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la
validarea rezultatelor concursului, pentru o perioadă de 4 ani.
(2)Directorii
unităţilor de învăţământ particular sunt numiţi, în urma promovării
concursului, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la validarea
rezultatelor concursului, de conducerea persoanei juridice fondatoare. Actul de
numire se aduce la cunoştinţa inspectoratului şcolar pe raza căruia îşi
desfăşoară activitatea unitatea de învăţământ particular respectivă.
(3)Numirea,
ca urmare a promovării concursului, a directorului/directorului adjunct al
Palatului Naţional al Copiilor se realizează prin ordin al ministrului
educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice, în termen de cel mult 5 zile
lucrătoare de la validarea rezultatelor concursului, pentru o perioadă de 4
ani.
(4)Directorul
şi directorul adjunct din unităţile de învăţământ de stat şi particular/Palatul
Naţional al Copiilor nu pot avea, pe perioada exercitării mandatului, funcţia
de preşedinte sau vicepreşedinte în cadrul unui partid politic, la nivel local,
judeţean sau naţional.
(5)Persoanele
care se află în relaţie de soţi şi rude de gradul I nu pot ocupa concomitent
funcţii astfel încât unul sau una să se afle faţă de celălalt ori cealaltă
într-o poziţie de conducere, îndrumare şi control la orice nivel într-o unitate
de învăţământ preuniversitar, inspectorat şcolar, casa corpului didactic,
palatele şi cluburile copiilor şi elevilor, cluburile sportive şcolare.
(6)În
urma promovării concursului, directorul unităţii de învăţământ de stat încheie,
pe o perioadă de 4 ani de la data numirii în funcţie, contract de management
administrativ-financiar cu primarul/primarul de sector al unităţii
administrativ-teritoriale, respectiv preşedintele consiliului judeţean pe raza
căruia se află unitatea de învăţământ/primarul general al municipiului
Bucureşti şi contract de management educaţional cu inspectorul şcolar general.
(7)Modelele-cadru
de contract de management educaţional, respectiv management
administrativ-financiar sunt prevăzute în anexele nr. 7 şi 8.
(8)În
urma promovării concursului, directorul adjunct al unităţii de învăţământ de
stat încheie contract de management educaţional cu inspectorul şcolar general,
pe o perioadă de 4 ani de la data numirii în funcţie.
(9)În
urma promovării concursului, directorul/directorul adjunct al Palatului
Naţional al Copiilor încheie contractul de management educaţional cu ministrul
educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice, pe o perioadă de 4 ani de la
data numirii în funcţie. Contractul de management poate fi prelungit, cu
acordul părţilor, în urma evaluării performanţelor manageriale, conform
prevederilor art. 259 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi
completările ulterioare.
(10)În
urma promovării concursului, directorii şi directorii adjuncţi ai palatelor şi
cluburilor copiilor încheie contractul de management educaţional cu inspectorul
şcolar general, pe o perioadă de 4 ani. Contractul de management poate fi
prelungit, cu acordul părţilor, în urma evaluării performanţelor manageriale,
conform prevederilor art. 259 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, cu
modificările şi completările ulterioare.
(11)În
urma promovării concursului, directorii unităţilor de învăţământ special,
directorul CJRAE/CMBRAE şi al centrului şcolar/centrului şcolar pentru educaţie
incluzivă încheie, pe o perioadă de 4 ani de la data numirii în funcţie, contract
de management administrativ-financiar cu preşedintele consiliului
judeţean/primarul general al municipiului Bucureşti şi contract de management
educaţional cu inspectorul şcolar general.
(12)În
situaţia în care persoanele numite, ca urmare a promovării concursului, în
funcţiile de director/director adjunct au mai puţin de 4 ani până la împlinirea
vârstei legale de pensionare, contractul de management administrativ-financiar
şi contractul de management educaţional se încheie până la data îndeplinirii
condiţiilor legale de pensionare, putând fi prelungite prin act adiţional, pe
perioada menţinerii ca titular în funcţia didactică peste vârsta de pensionare,
în condiţiile legii.
(13)Cadrele
didactice numite în funcţiile de director şi director adjunct au drept de
rezervare a postului didactic sau a catedrei pe perioada în care îndeplinesc
aceste funcţii.
(14)Dacă
în termen de cel mult 6 luni de la organizarea concursului funcţia de director
sau director adjunct devine vacantă, consiliul de administraţie al unităţii de
învăţământ poate solicita inspectoratului şcolar numirea în această funcţie a
unuia dintre candidaţii admişi la concurs, cu consimţământul scris al acestuia,
în ordinea descrescătoare a punctajului obţinut.
Art. 22
(1)În
toate situaţiile în care contractul de management educaţional al directorului/directorului
adjunct încetează, inspectorul şcolar general emite decizie de încetare a
contractului de management educaţional.
(2)În
toate situaţiile în care contractul de management educaţional al
directorului/directorului adjunct al Palatului Naţional al Copiilor încetează,
ministrul educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice emite ordin de încetare
a contractului de management educaţional.
Art. 23
(1)Directorul/Directorul
adjunct al unităţii de învăţământ de stat, numit în funcţie ca urmare a
promovării concursului, poate fi eliberat din funcţie la propunerea motivată a
consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar/al municipiului
Bucureşti, la propunerea a 2/3 dintre membrii consiliului de administraţie al
unităţii de învăţământ sau la propunerea consiliului profesoral, cu votul a 2/3
dintre membri. În această ultimă situaţie este obligatorie realizarea unui
audit de către inspectoratul şcolar. Rezultatele auditului se analizează în
consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar. În funcţie de hotărârea
consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar, inspectorul şcolar
general emite decizia de încetare a contractului de management educaţional şi
de eliberare din funcţie a directorului/directorului adjunct al unităţii de
învăţământ.
(2)Directorul
unităţii de învăţământ particular şi confesional, numit în funcţie ca urmare a
promovării concursului, poate fi eliberat din funcţie la propunerea consiliului
de administraţie, cu votul a 2/3 din membrii săi, prin decizia persoanei
juridice fondatoare.
(3)Directorul/Directorul
adjunct al unităţii de învăţământ de stat/Palatului Naţional al Copiilor, numit
în funcţie ca urmare a promovării concursului, poate fi eliberat din funcţie dacă
pe perioada mandatului a obţinut calificativul "nesatisfăcător" în
urma evaluării anuale, în urma unei inspecţii de evaluare instituţională sau a
unei inspecţii care vizează aspecte de management.
Art. 24
(1)În funcţiile de director sau
de director adjunct rămase vacante sau în cazul vacantării unor funcţii de
director sau de director adjunct din unităţi de învăţământ de stat, conducerea
interimară este asigurată, până la organizarea concursului, dar nu mai târziu
de sfârşitul anului şcolar, de un cadru didactic titular, membru al corpului
naţional de experţi în managementul educaţional, numit prin detaşare în
interesul învăţământului sau prin delegarea atribuţiilor specifice funcţiei, în
conformitate cu legislaţia în vigoare, prin decizia inspectorului şcolar
general, la propunerea consiliului profesoral din unităţile de învăţământ
respective, cu avizul consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar şi
cu acordul scris al persoanei solicitate. Nu pot fi numite în funcţiile rămase
vacante sau în cele care se vacantează între perioadele de concurs:
a)persoanele
care până la organizarea concursului au ocupat funcţii de director sau de
director adjunct în unitatea de învăţământ respectivă şi nu au participat la
concurs;
(2)Cadrele
didactice titulare în unităţi de învăţământ particular acreditate, membre ale
corpului naţional de experţi în managementul educaţional, pot fi numite, prin
detaşare în interesul învăţământului, în funcţii de director sau de director
adjunct la unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, până la organizarea
concursului, dar nu mai târziu de sfârşitul anului şcolar. În mod similar,
cadrele didactice titulare în învăţământul de stat, membre ale corpului
naţional de experţi în managementul educaţional, pot fi numite, prin detaşare
în interesul învăţământului, în funcţii de director sau de director adjunct la
unităţi de învăţământ preuniversitar particular autorizate/acreditate, până la
organizarea concursului, dar nu mai târziu de sfârşitul anului şcolar.
(3)În
funcţie de interesul învăţământului, în lipsa cadrelor didactice membre ale
corpului naţional de experţi în managementul educaţional, inspectorul şcolar
general, cu avizul consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar şi cu
acordul scris al persoanei solicitate, poate numi prin detaşare în interesul
învăţământului, în funcţii de director sau de director adjunct la unităţi de
învăţământ preuniversitar, până la organizarea concursului, dar nu mai târziu
de sfârşitul anului şcolar, şi cadre didactice titulare învăţământul
preuniversitar care nu sunt membre ale corpului naţional de experţi în
managementul educaţional.
(4)Asigurarea conducerii unei
unităţi de învăţământ preuniversitar particular, până la organizarea
concursului, dar nu mai târziu de sfârşitul anului şcolar, se poate realiza de
cadre didactice care se disting prin calităţi profesionale, manageriale şi
morale, după cum urmează:
a)prin
numirea în funcţia de conducere de către conducerea persoanei juridice
finanţatoare, la propunerea consiliului de administraţie al unităţii de
învăţământ particular, a unui cadru didactic din unitatea de învăţământ
respectivă sau a unui cadru didactic pensionat; actul de numire se aduce la
cunoştinţa inspectoratului şcolar pe raza căruia îşi desfăşoară activitatea
unitatea de învăţământ;
b)prin
detaşarea în interesul învăţământului a cadrelor didactice titulare în
învăţământul preuniversitar de stat sau a cadrelor didactice titulare în alte
unităţi de învăţământ particular, la propunerea conducerii persoanei juridice
finanţatoare şi cu acordul scris al persoanei solicitate, prin decizie a
inspectorului şcolar general.
(5)Decizia
de încetare a detaşării în interesul învăţământului sau de delegare a
atribuţiilor, în condiţiile alin. (1)-(4), se emite la încheierea perioadei de
concurs, după afişarea rezultatelor finale ale acestuia.
CAPITOLUL IV: Dispoziţii finale
Art. 25
(1)Informaţiile
false cuprinse în curriculum vitae, falsul în declaraţii, falsul în înscrisuri
oficiale şi sub semnătură privată, nerespectarea condiţiilor de înscriere la
concurs sau cele referitoare la autenticitatea documentelor din dosarul de
înscriere la concurs, observate de comisia de concurs înaintea sau în timpul
desfăşurării concursului, atrag eliminarea candidatului din concurs şi
sesizarea organelor competente.
(2)Sesizările
menţionate la alin. (1), dovedite după finalizarea concursului, dar înainte de
emiterea deciziei/ordinului de numire, dacă sunt constatate cu privire la
câştigătorul concursului, conduc la invalidarea rezultatelor acestuia şi
validarea următorului candidat admis. În cazul în care nu există niciun alt
candidat admis, concursul se reprogramează.
(3)Sesizările
menţionate la alin. (1) dovedite după finalizarea concursului conduc la
invalidarea rezultatelor concursului şi eliberarea din funcţie a persoanei
respective.
Art. 26
Încălcarea
de către candidat sau de alte persoane a prevederilor prezentei metodologii
atrage răspunderea disciplinară, contravenţională sau penală, potrivit legii.
Art. 27
La
organizarea şi desfăşurarea concursului nu pot participa persoanele care
concurează sau care au în rândul candidaţilor soţ, soţie, rude sau afini până
la gradul IV inclusiv. Preşedinţii, coordonatorii, membrii şi secretarii
comisiilor implicate în organizarea şi desfăşurarea concursului, precum şi
persoanele desemnate ca observatori, înainte de desfăşurarea concursului, dau o
declaraţie pe propria răspundere că nu au în rândul candidaţilor soţ, soţie,
rude sau afini până la gradul IV inclusiv ori relaţii conflictuale cu vreun
candidat.
Art. 28
Dosarele
de înscriere la concurs ale candidaţilor, borderourile de notare ale membrilor
comisiei de concurs, grilele de evaluare a curriculum-urilor vitae, ofertele
manageriale/proiectele planurilor de dezvoltare instituţională propuse de
candidaţi, lucrările scrise ale candidaţilor şi DVD-urile cu înregistrările
audio-video ale probelor de concurs se arhivează şi se păstrează timp de 4 ani
în inspectoratul şcolar/Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării
Ştiinţifice/unitatea de învăţământ, după caz.
Art. 29
La
toate etapele concursului pentru ocuparea funcţiei de director şi director
adjunct participă, cu statut de observator, câte un reprezentant al
organizaţiilor sindicale afiliate la federaţiile sindicale reprezentative la
nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar, care au membri în
unitatea de învăţământ pentru care se organizează concursul; pentru unităţile
de învăţământ în care nu există organizaţie sindicală sau există organizaţie
sindicală afiliată la o federaţie sindicală reprezentativă la nivel de sector
de activitate învăţământ preuniversitar, participă cu statut de observator un
reprezentant al salariaţilor din unitatea de învăţământ.
Art. 30
Ministerul
Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice desemnează delegaţi, în fiecare
judeţ şi în municipiul Bucureşti, pentru monitorizarea organizării şi
desfăşurării probelor de concurs.
Art. 31