De câtă forță, sacrificiu, demnitate, conștiință și luciditate este nevoie pentru a putea schimba un sistem tocmai cu oamenii care sunt rezultatul lui?


joi, 18 septembrie 2008

Ajutorul pentru naşterea fiecărui copil

Avand in vedere discutiile in contradictoriu purtate in ultima perioada la nivelul unor unitati de invatamant in legatura cu acordarea indemnizatiei (ajutorului) pentru nasterea fiecarui copil, facem urmatoarele precizari:

Ajutorul pentru nasterea fiecarui copil reprezinta un drept stabilit de Contractul Colectiv de Munca unic la Nivel National, precum si de Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel de Ramura Invatamant. Cuantumul acestui ajutor este de:

- un salariu de baza al persoanei in cauza pentru situatiile in care nasterea a intervenit inainte de 01 ianuarie 2007;
- un salariu mediu pe unitatea scolara pentru situatiile in care nasterea a intervenit incepand cu 01 ianuarie 2007 (situatii in care are prioritate prevederea cuprinsa in noul C.C.M. la Nivel National 2007- 2010).
Acest drept banesc se acorda NU DOAR din fonduri extrabugetare, asa cum, in mod eronat, s-a interpretat. Nimic nu impiedica insa unitatea de invatamant sa acorde acest drept banesc din fonduri extrabugetare, daca acestea exista. Indiferent de sursa de finantare, acordarea acestui drept banesc este obligatorie. Cererile privind valorificarea acestui drept pot fi facute de catre persoanele interesate IN TERMEN DE 3 ANI de la nasterea dreptului (copilului).

Temeiurile legale pentru acordarea acestui ajutor sunt:

- CONTRACTUL COLECTIV DE MUNCA UNIC LA NIVEL DE RAMURA INVATAMANT

Art.36 (5) Personalul din invatamant beneficiaza si de urmatoarele sporuri si ajutoare: f) un salariu de baza platit de angajator mamei, pentru nasterea fiecarui copil; daca mama nu este salariata, sotul acesteia va beneficia de plata unui salariu de baza. Acest ajutor se acorda inclusiv din venituri proprii.

- CONTRACT COLECTIV DE MUNCA nr. 2895 din 21 din 29 decembrie 2006 UNIC LA NIVEL NATIONAL PE ANII 2007-2010 - publicat in Monitorul Oficial cu numarul 5cc din data de 29 ianuarie 2007

Art. 51 In afara de ajutoarele prevazute de lege, la care au dreptul, salariatii vor beneficia si de urmatoarele ajutoare:
.................................................................................................................
c) un salariu mediu pe unitate, platit de aceasta mamei, pentru nasterea fiecarui copil; daca mama nu este salariata, sotul acesteia beneficiaza de plata unui salariu mediu pe unitate;

In conformitate cu art. 11(1) din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, Art. Clauzele contractelor colective de munca produc efecte, dupa cum urmeaza:
.............................................................................................
d) pentru toti salariatii incadrati in toate unitatile din tara, in cazul contractelor colective de munca la nivel national.

33 de comentarii:

Anonim spunea...

Teoretic se stiu aceste lucruri,dar directorii de scoli invoca faptul ca acest contract colectiv de munca nu are baza legala ,nu are statut de lege şi Curtea de conturi poate cere oricând restituirea acestui salariu.Pana la urma care este adevarul?

Emilian Avrămescu spunea...

Directorii (unii) sunt niste ignoranti. Vezi pe blog ce inseamna un contract colectiv de munca. Adevrul este cel prezentat in articol.

Anonim spunea...

Directorul mi-a spus ca a discutat cu consiliul de administratie si nu sunt de acord sa-mi dea acest ajutor. Cum trebuie sa procedez pentru a-l chema in instanta? Am depus deja la scoala cererea de acordare.

Anonim spunea...

Sumt directori care invoca lipsa de fonduri. Din ce fonduri se aloca acest ajutor?
Trebuie depusa si la Primarie o cerere? Sau aceasta este datoria directorului?

Anonim spunea...

De fapt, care este procedura de acordare? Care sunt pasii care trebuie urmati? Sunt directori care nu stiu cum sa procedeze.

Anonim spunea...

Buna ziua! Urmeaza sa nasc si as dori sa-mi spuneti ce alte argumente sa mai aduc unitatii la care lucrez vis-a-vis de ajutorul de nastere. Le-am dus Contractul Colectiv de Munca 2007-2010, legea in care se prevede ca acest ajutor nu se impoziteaza, am scos articolul publicat de dumneavoastra referitor la acest ajutor si desi scria alb pe negru ca este salariu mediu brut pe unitate, mi s-a spus ca este o greseala si de fapt este un salariu de-al meu brut. In CCM scrie la fel "mediu brut pe unitate". A zis ca o sa se intereseze. Ce as putea sa mai fac in cazul acesta? ( daca mi se acorda mediu de-al meu si nu pe unitate- cum srie in lege)
Va multumesc anticipat pentru raspuns!

Emilian Avrămescu spunea...

Aveti pe acest blog un model de cerere pentru acordarea acestui ajutor. Faceti cererea, inregistrati-o la unitatea de invatamant. In caz de refuz, va puteti adresa inspectoratului teritorial de munca, sindicatului sau direct instantei de judecata. Ajutorul trebuie acordat din fondul de salarii. Din pamant, din iarba verde, banii trebuie alocati. E DEREPTUL DUMNEAVOASTRA ! SOLICITATI-L CU VEHEMENTA, NU VA LASATI CALCATI IN PICIOARE DE INCOMPETENTA DIRECTORILOR SI A UNOR SECRETARI/CONTABILI !

Anonim spunea...

Multumesc pentru informatii. Sper sa-mi fie utile.

Anonim spunea...

Conform Contractului Colectiv de Munca la Nivel de Ramura Invatamant 2007 - 2008 inregistrat la MMFES cu nr. 596/12.12.2007 la art.36, punctul 5, alin. f, personalul din inv. primeste un "salariu de baza platit de angajator mamei, pentru nastere fiecarui copil." Deci, care din contractele colective se respecta: cel la nivel national sau cel la nivel de ramura invatamant? Mie mi s-a spus ca cel la nivel de ram. inv. Iar banii ii voi primi in septembrie 2009 deoarece s-a facut rectificare de buget. Este corect sa ii primesc asa de tarziu?

Anonim spunea...

Am uitat sa precizez ca banii vor fi asigurati din veniturile proprii ale unitatii si nu din fondul de salarii.

Clara spunea...

Buna ziua,
urmeaza sa nasc gemeni. Consider ca prima de nastere se acorda pentru fiecare copilas ca si cum i-as fi nascut la interval de timp si nu din aceeasi gestatie.
Asa este?

Multumesc
Mama de MArtisoare

Anonim spunea...

Am si eu o intrebare. Eu am nascut in dec 2007 si acum am aflat de acest ajutor. Intre timp scoala particulara unde lucram s-a desfiintat. Eu acum sunt in concediu de cresterea copilului. Mai pot primi acesti bani daca scoala s-a desfiintat?

Anonim spunea...

Va rog sa ma lamuriti: nu am stiut de acest ajutor pana acum. Este valabil pentru toate societatile comerciale? Se mai poate cere acest ajutor daca am nascut in aprilie 2007? Multumesc

Anonim spunea...

Buna ziua, v-am mai trimis inca doua mesaje , dar nu stiu daca au ajuns la dvs., intrebarea mea este urmatoarea:am nascut in 18.01.2007, perioada cand eram tiulara la o unitate de invatamant, din 01.09.2008 sunt detasata in interesul invatamantului la doua unitati scolare, in aceasta situatie mai pot beneficia de acest ajutor pentru nasterea copilului si daca ,da, la care din unitatile scolare ma pot adresa, mentionez faptul ca am revenit la post in data de 16.01.2008.astept cat mai repede raspunsul dumneavoastra .
Va multumesc!

Emilian Avrămescu spunea...

Raspunsurile la toate intrebarile pe care le ridicati isi gasesc raspunsul in articol. Cititi cu atentie. Ajutorul trebuie acordat, indiferent din ce fonduri (proprii sau fondul de salarii). Ajutorul poate fi solicitat in termen de 3 ani de la nasterea copilului.

Imola spunea...

In cazul in care un suplinitor calificat a mers in concediu de maternitate de la o scoala(1) si a revenit din concediu pe un alt post, la o alta scoala(2), care scoala trebuie sa-i acorde prima de nastere, (1) sau (2)? Va rog si baza legala.

iepuras spunea...

eu nu lucrz in invatamint lucrez la o firma de publicitate si as vrea sa stiu daca am si eu dreptul la acest ajutor.Am nascut in iunie 2008 si patronul nu mia spus nimic de acest ajutor de aceea va intreb daca am si eu dreptul la el . Va multumesc

Imola spunea...

Alo, se aude? De ce ati creat optiunea de comentarii daca nimeni nu raspunde?

Anonim spunea...

Eu lucrez in invatamant ,iar la 1 septembrie 2008 am facut 10 ani vechime . Credeam ca o sa trec la o alta transa de vechime dar mi s-a spus ca nu pentru ca inttre 2001-2003 am fost in concediu de maternitate si nu este considerat concediul vechime in invatamant pentru ca legea 128 s-a dat in 2007 si aceste drepturi nu se acorda retroactiv. Ce spuneti? Este corect?

danar spunea...

se impoziteaza salariul acordat pentru nastrea copilului? e prins in buget la "alte drepturi de natura salariala"

danar spunea...

e impozabil salariul acordat pt nasterea copilului?

Anonim spunea...

Este considerata vechime in invatamant si concediul de crestere a copilului conform Ordin nr 1350/2007.

Anonim spunea...

Eu ar trebui sa nasc la inceputul lunii septembrie dar,fiind suplinitoare contractul meu expira la 31 august.Voi mai putea solicita acest ajutor???

Emilian Avrămescu spunea...

@ Clara
Da, pentru fiecare copil
@Anonim scoala desfiintata
Complicat.
@Imola
De la scoala (1), unde lucrati la momentul nasterii
@Iepuras
Se aplica tuturor salariatilor, indiferent de domneiu
@Danar
Nu se impoziteaza
@Anonim vechime in invatamant
Eu apreciez ca DA
@Anonim nastere septembrie
Da, perioada concediul de maternitate este stagiu asimilat. Solicitati concediul prenatal cat timp mai sunteti sub contract (deci pana la 31 august)

Scuze tuturor pt interziere !
Preferabil sa scrieti direct la: sinvlex@yahoo.com

Elena Eugenia spunea...

Buna ziua am si eu o intrebare
Am adoptat un copil in luna aprilie am reusit sa scot certificatul de nastere al copilului pe numele nostru intrebarea este daca pot beneficia de ajutorul acela de nastere desi am observat ca in contractul colectiv nu este stipulata si adoptia ... mi se pare o discriminare sunt bugetari dar nu din invatamant care au primit acest ajutor si la adoptia unui copil .... nu vad care e diferenta si mama care da nastere si-a dorit un copil si eu ca mama adoptatoare mi-am dorit un copil dar daca pe cale naturala nu s-a putut ... deci e normal sau nu sa primesc acel ajutor

Anonim spunea...

daca si sotul si sotia lucreaza este obligatoriu ca sotia sa faca cererea pt ajutor , sau poate face sotul (asta pt ca salariul mediu pe unitate este mai mare la sot:))?

Anonim spunea...

Care este baza legala de acordare a acestui drept in termen de 3 ani?
Unii directori spun ca e ajutor social si ca se acorda in termen de 6 luni.
Cum anul acesta Boc a anulat toate drepturile acordate prin CCM,inseamna ca nu voi mai primi?
Directorul mi-a zis sa nu fac cerere, ca nu sunt bani!

Anonim spunea...

buna ziua, si eu lucrea in invatamant , si doresc sa stiu de unde este acest termen de 3 ani de la nasterea dreptului care e baza lui legala, pt ca mi s-a invocat Codul muncii, art 283 alin(1) lit C

Anonim spunea...

buna ziua, am mai postat un comentariu, dar se pare ca nu a fost "salvat" . Doream sa ne spuneti domnule jurist, de unde stiti ca termenul de DEPUNERE a CERERII este de 3 ani? care este baza legala? pentru ca NU ESTE un DREPT SALARIAL, este un ajutor, probabil preluat in CCMUNN din Legea 416/2001- dar termenul este acolo de ACORDARE de maxim 12 luni de la nasterea copilului. Dar ca sa primesti banii , nu depui cererea cand are copilul 11 luni si nu stiu cate zile.Deci... de unde sunteti ferm convins ca termenul este de 3 ani. Ar fi bine de stiut corect de catre toate cele in drept, legal, pentru a nu mai exista conflictele care exista la aceasta data.

adriadna spunea...

Probabil ca domnul jurist este undeva , pe ceva plaje insorite, pentru ca de o luna noi scriem si tot scriem, ca sa nu zic ca cine, insa nu ne mai raspunde nimeni. Daca erati fair-play, domnule jurist, puteati sa anuntati: " nu-mi mai puneti intrebari, va rog, in perioada X , deoarece sunt in concediu de odihna , dupa cum se stie, un drept inalienabil al omului".

Anonim spunea...

Buna ziua! Lucrez in invatamant si la 14 iunie am intrat in c.o urmand a0l termina pe 31 august! Mi0au fost dati bani integral pe acesta, insa la 1 iulie am intrat in concediu de maternitate. Luna urmatoare mi-a oprit banii aferenti concediului de odihna neefectuat din concediu de maternitate! Este corect? desi sunt 2 fonduri diferite?

Anonim spunea...

Domnule jurist, la unitatea de invatamant unde imi desfasor activitatea exista o problema in legatura cu acordarea acestui ajutor pentru nasterea copilului. Acesti bani nu au fost dati din 2007 desi exista numeroase cereri (inregistrate si aprobate de catre directiune). La contabilitate ni s-au fluturat niste hartii spunandu-ni-se ca problema este undeva intre inspectorat si primarie. De ce in alte scoli se pot da acesti bani si la noi nu? Unde si cui trebuie sa ne adresam? Suntem mai mult de 10 mamici in situaia asta. Eu mi-am reluat deja activitatea, copilul implinind 2 ani.
Va multumesc anticipat pentru raspuns.

Anonim spunea...

Se mai acorda acest drept si anul acesta? Am nascut in septembrie 2009 si in septembrie 2010 am facut cerere. Nu mi s-a raspuns la ea, nu am primit nimic scris, decat niste raspunsuri evazive ...Acum cateva zile intreband din nou mi s-a spus ca cei de la curtea de conturi l-a spus sa nu acorde ,deoarece este un ajutor si nu un drept. As vrea sa dau in judecata dar nu stiu de unde sa incep?

Ce acte imi trebuie si cum dovedesc ca nu e ajutor?

Ştiri

Loading...