De câtă forță, sacrificiu, demnitate, conștiință și luciditate este nevoie pentru a putea schimba un sistem tocmai cu oamenii care sunt rezultatul lui?


joi, 10 decembrie 2009

Legea nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare si consultare a angajatilor

CAPITOLUL I:

SECTIUNEA 1: Dispozitii generale

Art. 1

Prevederile prezentei legi reglementeaza cadrul general de stabilire a cerintelor minime ale dreptului la informare si consultare a angajatilor.

Art. 2

(1)Modalitatile de informare si consultare se pun în aplicare potrivit legii si contractelor colective de munca.

(2)În definirea si aplicarea modalitatilor de informare si consultare, angajatorul si reprezentantii angajatilor vor respecta drepturile si obligatiile reciproce, tinând seama atât de interesele întreprinderii, cât si de cele ale angajatilor.

Art. 3

În sensul prevederilor prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:

a)întreprindere - entitatea publica sau privata care desfasoara o activitate economica cu ori fara scop lucrativ;

b)angajator - persoana fizica sau juridica parte la contracte de munca ori raporturi de munca cu angajatii în conformitate cu legislatia româna în vigoare;

c)angajat - persoana fizica, parte a unui contract individual de munca sau raport de munca, care presteaza munca pentru si sub autoritatea unui angajator si beneficiaza de drepturile prevazute de legea româna, precum si de contractele si acordurile de munca;

d)reprezentantii angajatilor - reprezentantii organizatiilor sindicale sau, în cazul în care nu exista sindicat, persoanele alese si mandatate sa reprezinte angajatii, potrivit legii;

e)informare - transmiterea de date de catre angajator catre reprezentantii angajatilor, pentru a le permite sa se familiarizeze cu problematica dezbaterii si sa o examineze în cunostinta de cauza;

f)consultare - schimbul de pareri si stabilirea unui dialog între angajator si reprezentantii angajatilor.

SECTIUNEA 2: Domeniul de aplicare

Art. 4

(1)Prezenta lege se aplica întreprinderilor cu sediul în România care au cel putin 20 de angajati.

(2)Numarul de angajati luat în considerare la nivelul întreprinderii este cel existent la data începerii procedurilor de informare.

(3)Prevederile prezentei legi nu se aplica personalului navigant din marina comerciala, aflat în misiune.

CAPITOLUL II:

SECTIUNEA 1: Modalitati de informare si consultare

Art. 5

(1)Angajatorii au obligatia sa informeze si sa consulte reprezentantii angajatilor, potrivit legislatiei în vigoare, cu privire la:

a)evolutia recenta si evolutia probabila a activitatilor si situatiei economice a întreprinderii;

b)situatia, structura si evolutia probabila a ocuparii fortei de munca în cadrul întreprinderii, precum si cu privire la eventualele masuri de anticipare avute în vedere, în special atunci când exista o amenintare la adresa locurilor de munca;

c)deciziile care pot duce la modificari importante în organizarea muncii, în relatiile contractuale sau în raporturile de munca, inclusiv cele vizate de legislatia româna privind procedurile specifice de informare si consultare în cazul concedierilor colective si al protectiei drepturilor angajatilor, în cazul transferului întreprinderii.

(2)Informarea se face într-un moment, într-un mod si cu un continut corespunzatoare, pentru a permite reprezentantilor angajatilor sa examineze problema în mod adecvat si sa pregateasca, daca este cazul, consultarea.

(3)Consultarea are loc:

a)într-un moment, într-un mod si cu un continut corespunzatoare, pentru a permite reprezentantilor angajatilor sa examineze problema în mod adecvat si sa elaboreze un punct de vedere;

b)la un nivel relevant de reprezentare a conducerii si a reprezentantilor angajatilor, în functie de subiectul discutat;

c)pe baza informatiilor furnizate de angajator, în conformitate cu prevederile art. 3 lit. e) si a punctului de vedere pe care reprezentantii angajatilor au dreptul sa îl formuleze;

d)astfel încât sa permita reprezentantilor angajatilor sa se întâlneasca cu angajatorul si sa obtina un raspuns motivat la orice punct de vedere pe care îl pot formula;

e)în vederea negocierii unui acord privind deciziile care se încadreaza în obligatiile angajatorului, prevazute la alin. (1) lit. c).

Art. 6

(1)Modalitatile de informare si consultare a angajatilor pot fi definite în mod liber si în orice moment, în contractele si acordurile colective de munca, încheiate conform legii.

(2)Contractele si acordurile prevazute la alin. (1), precum si orice înnoiri ulterioare ale acestora pot prevedea dispozitii diferite de cele prevazute la art. 5, cu respectarea dispozitiilor art. 2 alin. (2).

Art. 7

(1)Reprezentantilor angajatilor, precum si expertilor care îi asista pe parcursul derularii oricaror proceduri de consultare sau negociere colectiva le este interzis sa divulge angajatilor sau tertilor orice informatii care, în interesul legitim al întreprinderii, le-au fost furnizate în mod expres cu titlu confidential. Aceasta obligatie continua sa se aplice reprezentantilor sau expertilor si dupa expirarea mandatului lor. Tipul de informatii supus regimului de confidentialitate este convenit de parti în acordurile colective sau în alta forma agreata de parteneri si face obiectul unui contract de confidentialitate.

(2)Angajatorul nu este obligat sa comunice informatii sau sa întreprinda consultari, daca acestea sunt de natura sa dauneze grav functionarii întreprinderii sau sa-i prejudicieze interesele. Decizia de a nu comunica aceste informatii sau de a nu întreprinde consultari trebuie motivata fata de reprezentantii angajatilor.

(3)În conditiile în care reprezentantii angajatilor nu considera justificata decizia angajatorului de a invoca confidentialitatea informatiilor sau de a nu furniza informatiile relevante ori de a nu initia consultari în conditiile alin. (1) si (2), acestia se pot adresa instantelor judecatoresti de drept comun competente.

SECTIUNEA 2: Protectia reprezentantilor angajatilor si a drepturilor partilor

Art. 8

Reprezentantii angajatilor beneficiaza de protectie si garantii care sa le permita sa-si îndeplineasca corespunzator obligatiile ce le-au fost încredintate, în conformitate cu prevederile legislatiei române, pe toata durata exercitarii mandatului.

Art. 9

Constituie contraventii si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:

a)cu amenda de la 1.000 lei la 20.000 lei, nerespectarea de catre angajator a obligatiei de a transmite reprezentantilor angajatilor informatiile prevazute la art. 5 alin. (1);

b)cu amenda de la 2.500 lei la 25.000 lei, nerespectarea obligatiei angajatorului de a initia consultari potrivit art. 5 alin. (3);

c)cu amenda de la 5.000 lei la 50.000 lei, transmiterea cu rea-credinta de informatii incorecte sau incomplete, în conditiile art. 5 alin. (2), de natura a nu permite reprezentantilor angajatilor formularea unui punct de vedere adecvat pentru pregatirea unor consultari ulterioare.

Art. 10

Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre persoanele împuternicite de Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei sau de catre alte organe care, potrivit legii, au dreptul sa efectueze controlul.

Art. 11

Contraventiilor prevazute la art. 9 li se aplica dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

CAPITOLUL III: Dispozitii finale

Art. 12

Dispozitiile prezentei legi nu aduc atingere legislatiei române privind:

a)procedurile specifice de informare si consultare, în cazul concedierilor colective;

b)protectia drepturilor angajatilor, în cazul transferului întreprinderii;

c)constituirea comitetului european de întreprindere sau instituirea procedurii de informare si consultare a angajatilor în întreprinderile de dimensiune comunitara si în grupurile de întreprinderi de dimensiune comunitara.

Art. 13

Reglementarea procedurilor de informare si consultare a angajatilor în domenii specifice se face prin hotarâre a Guvernului.

Art. 14

Prezenta lege intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.

Prezenta lege transpune Directiva Parlamentului European si a Consiliului 2002/14/CE de stabilire a unui cadru general de informare si consultare a salariatilor din Comunitatea Europeana, publicata în Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L80 din 23 martie 2002.

-****-

Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.

Publicat în Monitorul Oficial cu numarul 1006 din data de 18 decembrie 2006