Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de
definitivare în învăţământ a fost aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 4802/2014.
(1)Prevederile prezentei metodologii
se aplică personalului didactic încadrat în sistemul naţional de învăţământ
preuniversitar, personalului didactic din corpul instructorilor militari/de
informaţii, ordine publică şi securitate naţională şi cadrelor didactice care
predau limbi străine în şcolile de aplicaţie şi în centrele de limbi străine.
(2)Prin personal didactic, în sensul
prezentei metodologii, se înţelege: personalul didactic de predare din unităţi
de învăţământ, personalul didactic de conducere, de îndrumare şi control care
desfăşoară activităţi de predare în unităţi de învăţământ şi personalul
didactic de predare care beneficiază de rezervarea postului didactic/catedrei,
conform art. 255, art. 268 alin. (1), art. 279 din Legea educaţiei naţionale nr.
1/2011, cu modificările şi
completările ulterioare.
(1)Coordonarea metodologică a
examenului naţional de definitivare în învăţământ, denumit în continuare
examen, este asigurată de Ministerul Educaţiei Naţionale, prin Comisia
naţională de examen, numită prin ordin al ministrului educaţiei naţionale,
denumită în continuare Comisia naţională.
(2)Organizarea şi desfăşurarea
examenului sunt asigurate de către inspectoratele şcolare, la nivelul cărora se
constituie, prin decizie a inspectorului şcolar general, comisia de examen
judeţeană/a municipiului Bucureşti, denumită în continuare comisie de examen.
(3)Proba scrisă se susţine în
centrele de examen care se stabilesc de către consiliul de administraţie al
inspectoratului şcolar în unităţi de învăţământ care permit organizarea, în
aceeaşi clădire, a sălilor de examen şi a sălilor în care îşi desfăşoară
activitatea comisia de examen.
(4)Pentru evaluarea lucrărilor şi
soluţionarea contestaţiilor se constituie, la nivel naţional, centre de
evaluare a lucrărilor scrise, respectiv de soluţionare a contestaţiilor,
denumite în continuare centre de evaluare, respectiv centre de contestaţii.
(3)Cadrele didactice care predau la
clase cu predare integrală în limbile minorităţilor naţionale pot susţine
probele examenului în limba de predare a disciplinei.
(4)Proba scrisă se susţine pe baza
subiectelor elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, în
concordanţă cu programele specifice pentru examen aprobate prin ordin al
ministrului educaţiei naţionale, valabile pentru sesiunea respectivă.
(1)Examenul se organizează distinct
pentru fiecare funcţie didactică de predare, pe discipline sau pe specialităţi,
în conformitate cu Calendarul de organizare şi desfăşurare a examenului
naţional de definitivare în învăţământ, denumit în continuare Calendar, aprobat
anual prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.
(2)Definitivarea în învăţământ poate
fi obţinută la una dintre specialităţile înscrise pe diploma/diplomele pe care
candidatul o/le deţine sau la una dintre disciplinele pe care cadrul didactic o
poate preda conform Centralizatorului privind disciplinele de învăţământ,
domeniile şi specializările, precum şi probele de concurs valabile pentru
încadrarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar, în vigoare în
anul şcolar respectiv, denumit în continuare Centralizator.
a)diplomelor/certificatelor de
absolvire a unor cursuri postuniversitare, cu durata de cel puţin un an şi
jumătate, aprobate de Ministerul Educaţiei Naţionale - studii aprofundate,
studii academice postuniversitarei studii postuniversitare de specializare,
studii postuniversitare de masterat - în concordanţă cu Centralizatorul, ori a
certificatului de absolvire a unui modul de minimum 90 de credite transferabile
care atestă obţinerea de competenţe de predare a unei discipline din domeniul
fundamental aferent domeniului de specializare înscris pe diplomă/certificat,
conform Centralizatorului;
b)diplomelor dobândite prin
programele de conversie care asigură dobândirea de noi competenţe pentru noi
specializări şi/sau ocuparea de noi funcţii didactice, altele decât cele
ocupate în baza formării iniţiale, în concordanţă cu Centralizatorul;
c)diplomelor dobândite în baza
studiilor universitare de masterat/master, care au minimum 90 de credite
transferabile, în profilul postului, finalizate cu diplomă obţinută ulterior
finalizării cu diplomă a studiilor universitare de lungă durată, în concordanţă
cu Centralizatorul;
d)diplomelor dobândite în baza
studiilor universitare de masterat/master, care au minimum 90 de credite
transferabile, în profilul postului, finalizate cu diplomă obţinută ulterior
finalizării cu diplomă a studiilor universitare de licenţă şi masterat necesare
pentru ocuparea de posturi didactice/catedre de nivel liceal/postliceal, în
concordanţă cu Centralizatorul.
(4)Specializările/Programele de
studii absolvite de candidaţii care se înscriu numai în baza diplomei de
licenţă/absolvire a studiilor universitare de lungă/scurtă durată, precum şi de
candidaţii care au finalizat ciclul I/I + II de studii universitare, care au
început studiile după intrarea în vigoare a Legii nr. 88/1993*) privind acreditarea instituţiilor de învăţământ superior
şi recunoaşterea diplomelor, republicată, trebuie să fi fost acreditate sau
autorizate să funcţioneze provizoriu, în baza unei hotărâri a Guvernului, la
data înscrierii la facultate.
*) Legea nr. 88/1993 a fost abrogată prin Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005
privind asigurarea calităţii educaţiei, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 642 din 20 iulie 2005.
Cadrele didactice care promovează
examenul dobândesc dreptul de practică în învăţământul preuniversitar.
(1)Înscrierea la examen se face
la unităţile de învăţământ în perioada prevăzută în Calendar, pentru sesiunea
din anul şcolar respectiv, pe baza dosarului de înscriere, care conţine
următoarele documente:
a)fişa de înscriere la
examenul naţional de definitivare în învăţământ - prevăzută în anexa nr. 1,
completată şi confirmată de conducerea unităţii de învăţământ şi semnată de
candidat;
b)copii legalizate ale
actelor de studii în baza cărora se face înscrierea la examen, însoţite de
foaia matricolă/suplimentul la diplomă;
c)document legalizat din
care să rezulte îndeplinirea condiţiilor legale privind absolvirea programului
de pregătire psihopedagogică şi metodică;
d)copii ale următoarelor
documente, certificate "conform cu originalul" de către conducerea
unităţii de învăţământ: decizia de repartizare pe post, buletin/carte de
identitate, certificat de naştere, document privind schimbarea numelui.
a)absolvenţii cu diplomă ai
învăţământului superior de lungă sau scurtă durată şi ai învăţământului
postliceal, care au efectuat pregătirea psihopedagogică până în anul 2009, fac
dovada absolvirii programului de pregătire psihopedagogică prin foaia
matricolă/anexa la diploma de licenţă sau de absolvire, în care este consemnată
parcurgerea disciplinelor psihopedagogice şi metodice, sau prin certificat de
absolvire a programului de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru
pregătirea personalului didactic;
b)absolvenţii cu diplomă ai
învăţământului superior de lungă durată încadraţi în învăţământul
liceal/postliceal, care au efectuat pregătirea psihopedagogică începând cu anul
2009, precum şi absolvenţii ciclului II de studii universitare de
masterat/master încadraţi în învăţământul liceal/postliceal trebuie să facă
dovada deţinerii a minimum 60 de credite transferabile din programul de
pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea
personalului didactic/departamentele de specialitate cu profil psihopedagogie;
c)absolvenţii cu diplomă ai
învăţământului superior de lungă şi scurtă durată/postliceal, care au efectuat
pregătirea psihopedagogică începând cu anul 2009, precum şi absolvenţii cu
diplomă ai ciclului I de studii universitare de licenţă şi ai ciclului II de
studii universitare de masterat/master încadraţi în învăţământul preşcolar, în
învăţământul preuniversitar obligatoriu şi pe catedre de pregătire/instruire
practică trebuie să facă dovada deţinerii a minimum 30 de credite transferabile
din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru
pregătirea personalului didactic/ departamentele de specialitate cu profil
psihopedagogie.
(3)Pentru absolvenţii cu
diplomă ai liceelor pedagogice în specializarea învăţător/educator, ai
colegiilor universitare de institutori sau ai ciclului I de studii universitare
de licenţă cu specializarea "Pedagogia învăţământului primar şi
preşcolar" se consideră îndeplinită cerinţa privind pregătirea
psihopedagogică de nivel I prevăzută în Metodologia-cadru de organizare a
programelor de formare psihopedagogică în vederea certificării competenţelor
pentru profesia didactică, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei,
cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.745/2012, cu completările ulterioare.
(4)Dosarele cadrelor didactice
care conţin toate documentele menţionate la alin. (1) sunt transmise şi
înregistrate la inspectoratul şcolar de către delegaţii conducerilor unităţilor
de învăţământ în perioada prevăzută în Calendar, sunt verificate de inspectorul
şcolar pentru dezvoltarea resursei umane şi avizate de consilierul juridic al
inspectoratului şcolar şi de inspectorul şcolar general adjunct, preşedinte al
comisiei de examen.
(5)Datele din fişa de înscriere
a candidaţilor sunt introduse în sistemul informatizat. Candidatul primeşte şi
semnează un extras din aplicaţia electronică al fişei de înscriere.
(6)Înştiinţarea candidaţilor cu
privire la admiterea sau respingerea dosarului de înscriere se realizează de
către inspectorul şcolar pentru dezvoltarea resursei umane, prin afişare la
inspectoratul şcolar şi pe site-ul inspectoratelor şcolare
judeţene/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti. În caz de respingere
a dosarului în urma introducerii datelor în aplicaţia electronică, candidatul
este înştiinţat şi în scris, cu precizarea motivării respingerii dosarului.
(1)Inspecţiile speciale se
susţin în perioada prevăzută în Calendar, în unitatea de învăţământ la care
este încadrat candidatul sau, după caz, într-o altă unitate de învăţământ, cu
avizul inspectorului şcolar pentru dezvoltarea resursei umane şi al directorului
unităţii de învăţământ primitoare.
(2)Fiecare inspecţie specială
se efectuează la 4 activităţi didactice şi este valabilă numai pentru anul
şcolar în care a fost efectuată. Notele acordate la inspecţii nu pot fi
contestate.
(3)În situaţia în care candidatul
este încadrat conform specialităţilor/programelor de studiu înscrise pe
diploma/diplomele de absolvire/licenţă/master sau pe una dintre disciplinele pe
care o poate preda conform Centralizatorului, inspecţiile la clasă se
efectuează la disciplina pe care cadrul didactic este încadrat în anul şcolar
respectiv.
(4)În situaţia în care
candidatul nu este încadrat conform specialităţilor/programelor de studiu
înscrise pe diploma/diplomele de absolvire/licenţă/master sau pe una dintre
disciplinele pe care le poate preda conform Centralizatorului, inspecţiile la
clasă se efectuează la două activităţi didactice la disciplina pe care este
încadrat în anul şcolar respectiv şi la două activităţi didactice la disciplina
la care s-a înscris să susţină examenul.
a)inspectorul şcolar care
coordonează disciplina la care candidatul susţine examenul şi are aceeaşi
specializare sau poate preda disciplina celui inspectat, potrivit
Centralizatorului;
(6)În situaţia în care
inspectorul şcolar care coordonează disciplina la care candidatul susţine
examenul nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin. (5) lit. a), inspectorul
şcolar pentru dezvoltarea resursei umane repartizează inspecţiile speciale
cadrelor didactice din corpul de metodişti al inspectoratului şcolar, care
îndeplinesc condiţiile respective. Inspectorul şcolar general avizează
delegarea metodiştilor în vederea efectuării inspecţiilor speciale.
(7)Procedura menţionată la
alin. (6) se aplică şi în cazul în care numărul de candidaţi înscrişi la o
disciplină de examen depăşeşte numărul maxim de inspecţii în specialitate
prevăzut a fi efectuat de inspectorul şcolar care coordonează disciplina
respectivă, în conformitate cu Graficul unic de inspecţii al inspectoratului
şcolar.
(8)Responsabilitatea privind
planificarea inspecţiilor, repartizarea metodiştilor şi monitorizarea
efectuării inspecţiilor speciale revine inspectorului şcolar pentru dezvoltarea
resursei umane.
(9)Inspecţiile speciale la
clasă se notează de la 10 la 1, în baza fişelor de evaluare a activităţii
didactice în cadrul inspecţiei speciale la clasă, prevăzute în anexa nr. 2.
Notele obţinute la inspecţiile speciale şi nota finală, calculată ca medie
aritmetică a acestora, se trec în procesul-verbal de inspecţie la clasă
prevăzut în anexa nr. 3, se semnează de către membrii comisiei care efectuează
inspecţia specială la clasă şi se consemnează în registrul de inspecţii al
unităţii de învăţământ.
(10)Inspectorul/Cadrul
didactic metodist care a efectuat inspecţia predă directorului unităţii de
învăţământ, la finalizarea activităţii, procesul-verbal de inspecţie, în copie,
şi fişele de evaluare a activităţii didactice în cadrul inspecţiei speciale la
clasă, anexate.
SECŢIUNEA 3: Completarea dosarelor şi validarea
datelor de înscriere existente în aplicaţia electronică
(1)În perioada prevăzută în Calendar,
unităţile de învăţământ transmit inspectorului pentru dezvoltarea resursei
umane, în vederea completării dosarelor candidaţilor, următoarele documente:
b)procesele-verbale de la inspecţiile
speciale la clasă, în copie, certificate "conform cu originalul" de
către conducerea unităţii/unităţilor de învăţământ în care s-au desfăşurat
inspecţiile speciale şi fişele de evaluare a activităţii didactice în cadrul
inspecţiei speciale la clasă, anexate;
c)adeverinţă din care să
rezulte vechimea de predare efectivă la catedră, ca personal didactic
calificat, a candidatului.
(2)Conducerile unităţilor de
învăţământ răspund de corectitudinea datelor transmise şi de legalitatea
tuturor actelor predate.
(1)Pentru a se putea prezenta
la proba scrisă din cadrul examenului, candidaţii trebuie să îndeplinească,
cumulativ, următoarele condiţii:
c)să aibă stagiu efectiv de
predare la catedră, în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar, de cel
puţin un an (sau ore de predare echivalente normei de un an) ca personal didactic
calificat conform studiilor absolvite.
(2)Orele de predare echivalente
normei de un an se calculează înmulţind numărul de săptămâni ale anului şcolar
cu numărul de ore din norma didactică a postului/funcţiei didactice ocupate. Se
ia în calcul perioada în care s-a prestat activitate de predare efectivă, ca
personal didactic calificat, respectiv după absolvirea studiilor de specialitate
cu examen de diplomă sau de licenţă, după caz, şi îndeplinirea condiţiilor de
formare iniţială pentru profesia didactică, conform legii.
(3)Cadrele didactice titulare,
aflate sub incidenţa prevederilor art. 255 alin. (1) - (3) şi (5) din Legea nr.
1/2011, cu modificările şi
completările ulterioare, înscrise la examenul naţional de definitivare în
învăţământ, trebuie să efectueze cel puţin 4 ore de predare, săptămânal, în
anul susţinerii inspecţiilor speciale.
La propunerea inspectoratelor
şcolare, direcţia de specialitate din Ministerul Educaţiei Naţionale poate
acorda derogare de maximum o lună de la vechimea minimă la catedră de un an,
prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. c).
(1)Candidaţii care au început
activitatea didactică în sistemul de învăţământ preuniversitar anterior anului
şcolar 2012 - 2013 se pot prezenta la examen în 3 sesiuni, în cel mult 5 ani de
la finalizarea stagiului, fără a depăşi 7 ani de predare efectivă la catedră,
cu statut de cadru didactic calificat.
(2)Candidaţii care desfăşoară
activitate didactică în sistemul de învăţământ preuniversitar începând cu anul
şcolar 2012 - 2013 se pot prezenta la examen după efectuarea stagiului minim
prevăzut la art. 9 alin. (1) lit. c) în 3 sesiuni, în cel mult 5 ani de la
începerea primului stagiu.
(3)Candidaţii care, din motive
obiective, nu pot participa la efectuarea inspecţiilor speciale la clasă sau
care sunt declaraţi absenţi sau retraşi la susţinerea probei scrise au dreptul
de a se înscrie la examen în sesiunea următoare, nu sunt consideraţi respinşi,
iar sesiunea respectivă nu este luată în considerare între cele 3 sesiuni
prevăzute de lege. Candidaţii prezenţi la proba scrisă, ale căror lucrări au
fost anulate, au dreptul de a se înscrie la examen în sesiunea următoare, iar
sesiunea respectivă este luată în considerare între cele 3 sesiuni prevăzute de
lege.
(4)Cadrului didactic care are
statut de titular şi care nu dobândeşte definitivarea în învăţământ în perioada
prevăzută de lege i se desface contractul de muncă încheiat pe perioadă
nedeterminată, pierzând calitatea de titular al sistemului de învăţământ
preuniversitar.
(5)Cadrele didactice care nu
obţin definitivarea în învăţământ pot fi angajate în sistemul naţional de
învăţământ preuniversitar numai pe perioadă determinată, cu statut de profesor
debutant.
(1)La proba scrisă din cadrul
examenului naţional de definitivare în învăţământ se pot prezenta şi cadrele
didactice al căror contract de muncă, la data desfăşurării acestei probe, este
suspendat sau a încetat, în condiţiile îndeplinirii cumulative a prevederilor
art. 6 - 11.
(2)După completarea dosarelor
şi finalizarea procesului de validare a datelor de înscriere existente în
aplicaţia electronică, candidaţii semnează extrasul din aplicaţie al fişei de
înscriere, confirmând corectitudinea şi completitudinea datelor.
(3)Responsabilitatea privind
corectitudinea şi completitudinea datelor din aplicaţie referitoare la
candidaţi revine inspectorului şcolar pentru dezvoltarea resursei umane şi
persoanei din comisia de examen desemnate pentru introducerea datelor în
aplicaţie.
a)pentru profesori din
învăţământul de masă şi din învăţământul special, antrenori şi cadre didactice
medicale cu studii superioare - disciplina de specialitate, metodica predării
acesteia, pedagogie şi elemente de psihologie a educaţiei;
b)pentru învăţători,
institutori şi profesori pentru învăţământul primar din unităţile şcolare cu
limba de predare română - limba şi literatura română şi matematică, metodica
predării acestora, pedagogie şcolară şi elemente de psihologie a educaţiei;
c)pentru învăţători,
institutori şi profesori pentru învăţământul primar din unităţile şcolare cu
limba de predare în una dintre limbile minorităţilor - limba şi literatura
română şi universală pentru copii, limba şi literatura maternă, matematică,
metodica predării acestora la clasele cu predare în limbile minorităţilor,
pedagogie şcolară şi elemente de psihologie a educaţiei;
d)pentru educatoare,
institutori şi profesori pentru învăţământul preşcolar din unităţile preşcolare
cu predare în limba română - limba română şi literatura pentru copii, metodica
activităţii instructiv-educative din învăţământul preşcolar, pedagogie
preşcolară şi elemente de psihologie a educaţiei;
e)pentru educatoare,
institutori şi profesori pentru învăţământul preşcolar din unităţile preşcolare
cu limba de predare în una dintre limbile minorităţilor - limba şi literatura
română şi universală pentru copii, limba şi literatura maternă, metodica
predării acestora, pedagogie preşcolară şi elemente de psihologie a educaţiei;
f)pentru
învăţători-educatori din învăţământul special - psihopedagogie specială,
pedagogie şcolară şi elemente de psihologie a educaţiei potrivit programei
valabile pentru învăţători-institutori din învăţământul de masă,
g)pentru învăţători,
învăţători-itineranţi, institutori, profesori pentru învăţământul primar din
învăţământul special cu predare în limba română - limba română şi literatura
pentru copii, matematică, metodica predării acestora, pedagogie şcolară şi
elemente de psihologie a educaţiei, potrivit programei valabile pentru
învăţători-institutori din învăţământul de masă, sau psihopedagogie specială
pentru învăţători-educatori din învăţământul special, pedagogie şcolară şi
elemente de psihologie a educaţiei potrivit programei valabile pentru
învăţători-institutori din învăţământul de masă;
h)pentru învăţători,
învăţători-itineranţi, institutori, profesori pentru învăţământul primar din
învăţământul special cu predare în una dintre limbile minorităţilor - limba şi
literatura română şi universală pentru copii, limba şi literatura maternă,
matematica, metodica predării acestora la clasele cu predare în limbile
minorităţilor, pedagogie şcolară şi elemente de psihologie a educaţiei,
potrivit programei valabile pentru învăţători-institutori din învăţământul de
masă, sau psihopedagogie specială;
i)pentru educatoare,
institutori, profesori pentru învăţământul preşcolar din învăţământul special
cu predare în limba română - limba română şi literatura pentru copii, metodica
activităţii instructiv-educative în învăţământul preşcolar, pedagogie
preşcolară şi elemente de psihologie a educaţiei, potrivit programei valabile pentru
educatoare-institutor din învăţământul de masă, sau psihopedagogie specială;
j)pentru educatoare,
institutori, profesori pentru învăţământul preşcolar din învăţământul special
cu predare în una dintre limbile minorităţilor - limba şi literatura română şi
universală pentru copii, limba şi literatura maternă, metodica predării
acestora, pedagogie preşcolară şi elemente de psihologie a educaţiei, potrivit
programei valabile pentru educatoare-institutor din învăţământul de masă, sau
psihopedagogie specială;
k)pentru
maiştri-instructori, antrenori şi cadre didactice medicale cu studii medii -
disciplina de specialitate şi didactica acesteia, pedagogie şi elemente de
psihologie a educaţiei.
(2)Pentru proba scrisă,
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare stabileşte 3 variante de subiecte şi
baremele de evaluare aferente. Procedura specifică de transmitere şi preluare a
subiectelor şi baremelor se stabileşte de către Ministerul Educaţiei Naţionale
şi se comunică inspectoratelor şcolare.
(3)În vederea asigurării, la
cererea candidaţilor, a traducerii subiectelor în limbile minorităţilor
naţionale, inspectoratele şcolare transmit disciplinele de examen şi limba
maternă în care se solicită traducerea.
Se constituie, prin ordin al
ministrului educaţiei naţionale, Comisia naţională, în următoarea componenţă:
b)vicepreşedinţi - directori
generali/directori ai direcţiilor generale/direcţiilor din Ministerul Educaţiei
Naţionale, cu atribuţii în învăţământul preuniversitar;
d)membri - coordonatorii
comisiilor pentru elaborarea subiectelor şi baremelor de evaluare a lucrărilor
scrise, experţi/inspectori/consilieri/inspectori şcolari desemnaţi pentru
elaborarea subiectelor şi baremelor de către Centrul Naţional de Evaluare şi
Examinare.
a)desemnează
inspectoratele şcolare care urmează să organizeze activităţile în unităţile de
învăţământ - centre de evaluare/contestaţii;
b)selectează cadrele
didactice universitare în vederea nominalizării prin ordin al ministrului
educaţiei naţionale în funcţia de preşedinte de comisie din centrul de
evaluare/contestaţii în cadrul examenului naţional de definitivare în
învăţământ;
c)controlează modul în
care îşi desfăşoară activitatea comisiile de examen şi comisiile din centrele
de evaluare/contestaţii;
d)analizează desfăşurarea
şi rezultatele examenului şi prezintă conducerii Ministerului Educaţiei
Naţionale concluziile analizei;
e)emite note, adrese,
precizări, proceduri, dispoziţii sau altele asemenea privind organizarea şi
desfăşurarea examenului naţional de definitivare în învăţământ;
g)poate acorda derogări
pentru situaţii excepţionale, în baza analizei documentelor justificative
transmise de inspectoratele şcolare;
h)aprobă modificări ale
componenţei comisiilor de examen, la solicitarea motivată a inspectorilor
şcolari generali/preşedinţilor comisiilor de examen/evaluare/contestaţii.
(2)Comisia naţională poate
stabili proceduri privind selecţia preşedinţilor, vicepreşedinţilor,
secretarilor comisiilor de examen/evaluare/contestaţii.
(3)Preşedintele şi
vicepreşedinţii Comisiei naţionale au acces în centrele de
examen/evaluare/contestaţii pe baza cărţii de identitate. Membrii Comisiei
naţionale au acces în centrele de examen/evaluare/contestaţii pe baza cărţii de
identitate, numai cu acordul preşedintelui Comisiei naţionale. Delegaţii
Comisiei naţionale au acces în centrele de examen/evaluare/contestaţii pe baza
cărţii de identitate, atribuţiile acestora fiind precizate prin ordin de
serviciu.
e)5-8 membri - inspectori
şcolari de specialitate, directori, cadre didactice titulare în învăţământul
preuniversitar cu abilităţi de operare pe calculator.
(1)Din comisia de examen nu
pot face parte persoane care au în rândul candidaţilor soţul/soţia, rude sau
afini până la gradul IV inclusiv, membrii comisiei de examen semnând în acest
sens o declaraţie pe propria răspundere.
(2)Atribuţiile cadrelor
didactice nominalizate în comisia de examen se stabilesc de către inspectorul
şcolar general în baza prevederilor prezentei metodologii şi a precizărilor
Comisiei naţionale.
(3)În funcţie de numărul de
candidaţi înscrişi, inspectorul şcolar general poate solicita Comisiei
naţionale suplimentarea numărului de
vicepreşedinţi/secretari/informaticieni/membri, după caz.
(4)Inspectorul şcolar general
poate solicita Comisiei naţionale înlocuirea, din motive obiective, a unui
cadru didactic desemnat în componenţa comisiei de examen/evaluare/ contestaţii.
Decizia de modificare este comunicată în scris Comisiei naţionale.
a)realizează demersurile
necesare pentru soluţionarea problemelor de finanţare a acţiunilor legate de
organizarea şi desfăşurarea examenului şi pentru dotarea centrelor de examen cu
tipizate, consumabile şi logistica necesară: camere video, calculatoare,
copiatoare, imprimante, telefon, fax, conexiune internet, fişet metalic;
asigură tipărirea foilor tipizate de examen, procurarea etichetelor albe, fără
înscrisuri, de dimensiune 7 x 2,5 cm şi confecţionarea ştampilelor-tip,
circulare, cu diametrul de 25 mm, cu înscrisul "DEFINITIVAT";
b)solicită, în baza
protocoalelor încheiate de Ministerul Educaţiei Naţionale, autorităţilor
locale/judeţene de sănătate publică, structurilor de poliţie şi de jandarmerie
de la nivel local, prin adresă scrisă, asigurarea prezenţei personalului
medical, a poliţiştilor sau a jandarmilor în fiecare centru în care se susţine
proba scrisă; solicită prezenţa jandarmilor pentru paza lucrărilor scrise pe
perioada transportului între centrele de examen şi centrele de
evaluare/contestaţii; solicită operatorilor de energie electrică, de cablu şi
de telefonie, prin adresă scrisă, asigurarea condiţiilor corespunzătoare pentru
desfăşurarea examenului;
c)transmite Comisiei
naţionale lista centrelor de examen de pe teritoriul judeţului/municipiului
Bucureşti (denumire, adresă, telefon/fax, persoană de contact), decizia de
numire a comisiei de examen, datele persoanelor de contact din comisia de
examen, necesarul de subiecte de tradus în limbile minorităţilor naţionale;
comunică unităţilor de învăţământ şi afişează la avizierul inspectoratului
şcolar centrele de examen stabilite;
d)realizează instruirea
tuturor persoanelor implicate la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti în
organizarea şi desfăşurarea examenului;
e)elaborează şi transmite
Comisiei naţionale listele şi rapoartele solicitate de aceasta sau prevăzute în
prezenta metodologie, la termenele stabilite; sesizează imediat Comisiei
naţionale orice situaţie a cărei rezolvare nu este prevăzută în prezenta
metodologie;
f)poate decide prin
consens suspendarea pe o perioadă de 1-5 ani a dreptului de participare în
comisiile de examen din sesiunile următoare a cadrelor didactice care nu şi-au
îndeplinit în mod corespunzător atribuţiile în organizarea şi desfăşurarea
examenului, atribuţii stabilite prin ordine, decizii şi/sau prin prezenta
metodologie, şi poate dispune demararea procedurilor prevăzute de lege pentru
cercetarea faptelor şi, după caz, pentru sancţionarea persoanelor care încalcă
prevederile prezentei metodologii;
g)transmite centrelor de
examen stabilite, pe baza datelor validate din aplicaţie, listele de candidaţi
admişi pentru a participa la proba scrisă, potrivit specializării pentru care a
optat fiecare candidat; afişează listele de candidaţi şi disciplina la care
aceştia susţin examenul, cu 24 de ore înainte de începerea probei scrise, la
avizier şi pe uşile sălilor de examen în care aceştia sunt repartizaţi;
h)desemnează delegaţii
care vor asigura transportul în deplină siguranţă şi predarea, pe bază de proces-verbal,
la centrele de evaluare, a lucrărilor scrise;
i)stabileşte, prin tragere
la sorţi în ziua în care se desfăşoară proba scrisă, repartizarea pe săli a
asistenţilor supraveghetori şi îi instruieşte;
j)preia de la Centrul
Naţional de Evaluare şi Examinare, conform procedurilor aprobate, subiectele şi
le multiplică pentru fiecare candidat, imediat după extragerea variantei de
examen, asigurând confidenţialitatea subiectelor din momentul preluării
acestora până în momentul când acestea devin publice; distribuie candidaţilor
subiectele multiplicate pentru proba scrisă şi asigură concordanţa dintre
subiectul primit de candidaţi şi disciplina de examen pentru care aceştia au
optat;
k)aplică prevederile
procedurii Ministerului Educaţiei Naţionale privind activitatea de monitorizare
prin intermediul camerelor de supraveghere video în cadrul examenului şi se
asigură că în centrul de examen nu pătrund persoane neautorizate pe perioada
desfăşurării probei scrise;
l)afişează listele cu
rezultatele obţinute de candidaţi la proba scrisă, după finalizarea evaluării
lucrărilor scrise;
m)primeşte contestaţiile
la proba scrisă, transmite comisiilor din centrele de evaluare tabelele
cuprinzând datele candidaţilor care contestă notele obţinute la evaluarea
iniţială, conform procedurilor stabilite, şi, după soluţionarea contestaţiilor,
afişează rezultatele definitive;
n)transmite Comisiei
naţionale un exemplar tipărit al listei cu rezultatele finale, semnat şi
stampilat de inspectorul şcolar general, în vederea validării rezultatelor
examenului, precum şi un raport succint, semnat de preşedintele comisiei de
examen, privind organizarea şi desfăşurarea examenului, iar în termen de 3 zile
de la încheierea examenului, arhivează la inspectoratul şcolar un exemplar
tipărit al listei cu rezultatele finale, precum şi celelalte documente
întocmite pentru organizarea examenului.
(2)În funcţie de contextul local,
comisia de examen poate stabili, după caz, şi alte atribuţii suplimentare
pentru buna desfăşurare a examenului.
(1)Subiectele, baremele de
evaluare, modelele/modelele-cadru de subiecte şi bareme pentru proba scrisă se
elaborează în conformitate cu tematica şi bibliografia aprobate prin ordin al
ministrului educaţiei naţionale, pentru fiecare disciplină de examen, de către
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, căruia îi revine integral
responsabilitatea respectării legislaţiei şi a procedurilor privind securizarea
subiectelor. Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare asigură traducerea
subiectelor şi baremelor de evaluare pentru proba scrisă, conform solicitărilor
inspectoratelor şcolare, centralizate la Comisia naţională.
(2)Modelele/Modelele-cadru de
subiecte şi bareme elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare se
pun la dispoziţia candidaţilor pe site-ul definitivat.edu.ro
(3)Coordonatorii comisiilor pentru
elaborarea subiectelor şi a baremelor de evaluare sunt numiţi prin ordin al
ministrului educaţiei naţionale şi răspund pentru adecvarea şi acurateţea
subiectelor elaborate.
(4)Subiectele pentru proba
scrisă din cadrul examenului naţional de definitivare în învăţământ se transmit
centrelor de examen în baza unei proceduri specifice, elaborate de Ministerul
Educaţiei Naţionale.
(1)Proba scrisă se desfăşoară
în centrele de examen la data prevăzută în Calendar, începând cu ora 10,00,
durata de redactare a lucrării fiind de 4 ore.
(2)Prezentarea comisiei la
centrul de examen se face în intervalul orar 7 - 7,30, pe baza
buletinului/cărţii de identitate şi a delegaţiei de serviciu.
(3)Accesul candidaţilor în
centrul de examen la proba scrisă se face în intervalul 8,00 - 8,45, pe baza
actului de identitate valabil - carte de identitate, carte de identitate
provizorie sau buletin de identitate - ori, în lipsa acestuia, pe baza
paşaportului în termen de valabilitate.
(4)Candidaţii şi asistenţii
supraveghetori nu pot avea asupra lor, în sala de examen, genţi, poşete, ziare,
reviste, cărţi, caiete, mijloace electronice de calcul, telefoane mobile sau
alte mijloace de comunicare la distanţă. Materialele nepermise vor fi depuse în
sala de depozitare a obiectelor personale, înainte de intrarea în sala de
examen.
(5)Candidaţii sunt îndrumaţi
spre sălile de examen şi sunt atenţionaţi să citească extrasele din metodologie
afişate pe uşa
sălii de examen.
(1)Pe uşa fiecărei
săli de examen se afişează tabelele nominale cu candidaţii repartizaţi în sala
respectivă şi disciplina la care susţin examenul.
(2)În fiecare sală de examen
se repartizează candidaţi care susţin examenul la cel puţin două discipline
diferite. Candidaţii se aşază în bancă, conform tabelelor afişate.
(1)În vederea desfăşurării
probei scrise se asigură supravegherea fiecărei săli de către 2-3 asistenţi
supraveghetori, care verifică identitatea candidaţilor din sala respectivă pe
baza actului de identitate prezentat de aceştia şi răspund de corectitudinea
derulării probei scrise.
(2)Asistenţii supraveghetori
responsabili de săli primesc, sub semnătură, de la secretariatul comisiei de
examen tabelul nominal cu candidaţii repartizaţi în sala respectivă, precum şi
etichetele, foile tipizate de examen şi ciornele necesare ştampilate, în
funcţie de numărul concurenţilor din sală.
(3)Înainte de aducerea
subiectelor în săli, supraveghetorii instruiesc candidaţii cu privire la modul
de desfăşurare a probei scrise şi la modul de completare a datelor personale pe
foaia tipizată şi atenţionează candidaţii asupra dispoziţiilor art. 27 alin.
(4).
(1)Membrii comisiei de examen
desemnaţi pentru multiplicarea subiectelor asigură numărul necesar de exemplare,
care se introduc în plicuri şi se securizează, şi răspund de păstrarea
secretizării.
(2)Preşedintele comisiei de
examen, împreună cu secretarul comisiei, distribuie în sălile de examen
plicurile secretizate cu subiecte, astfel încât, la ora 10,00, acestea să poată
fi desfăcute în prezenţa candidaţilor.
(3)Din momentul deschiderii
plicului cu subiecte, niciun candidat nu mai poate părăsi sala decât dacă predă
lucrarea şi semnează de predare. Candidaţii care nu se află în sală în momentul
deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine examenul în
sesiunea respectivă.
(4)După înmânarea subiectelor
candidaţilor, inspectorul şcolar pentru dezvoltarea resursei umane, însoţit de
încă un membru al comisiei de examen, verifică dacă toţi candidaţii au primit
subiectul corespunzător specializării/disciplinei de examen.
(1)Pentru redactarea
lucrărilor se foloseşte cerneală sau pix de culoare albastră;
desenele/graficele se execută cu creion negru.
(2)Candidaţii pot avea, în
sala de examen, dicţionare pentru disciplinele latină sau greacă veche şi planuri de conturi
pentru disciplinele economice.
(1)Asistenţii supraveghetori
care furnizează soluţii ale subiectelor de examen, falsifică lucrări, tolerează
acţiuni sau intenţii de fraudă ale candidaţilor ori manifestă neglijenţă în
îndeplinirea atribuţiilor răspund disciplinar, în conformitate cu art. 280-282
din Legea nr. 1/2011, cu
modificările şi completările ulterioare, sau penal, după caz.
(2)Înscrierea numelui
candidaţilor sau a altor nume proprii care nu au legătură cu cerinţele
subiectului în afara spaţiului care se sigilează, precum şi orice alte semne
distinctive pe foile de examen ori pe ciorne determină anularea lucrărilor
scrise. Candidaţii care doresc să corecteze o greşeală taie fiecare rând din
pasajul greşit cu o linie orizontală, iar schemele/desenele, cu o linie oblică.
(3)Candidaţii care în timpul
desfăşurării probei scrise sunt surprinşi copiind, primind sau transmiţând
soluţii cu privire la subiecte sunt eliminaţi din examen, încheindu-se un
proces-verbal în acest sens de către asistenţii supraveghetori ori membrii
comisiei de examen. Candidaţii eliminaţi pierd dreptul de înscriere la examen
în sesiunea imediat următoare. Aceeaşi măsură se aplică şi pentru orice altă
tentativă de fraudă.
(1)Candidatul care se retrage
din proprie iniţiativă poate solicita anularea lucrării, pe baza unei
declaraţii, predă lucrarea şi foaia cu subiecte şi părăseşte sala după cel
puţin o oră, dar nu la mai mult de 3 ore de la deschiderea plicului cu
subiecte. În acest caz, lucrarea scrisă nu este evaluată, iar în statistici
candidatul respectiv se consideră retras, cu dreptul de a se înscrie în
sesiunea imediat următoare, conform prevederilor legale.
(2)În cazuri excepţionale,
dacă un candidat solicită părăsirea temporară a sălii, el este însoţit de unul
dintre asistenţii supraveghetori până la înapoierea în sala de examen, fără a
beneficia de prelungirea timpului alocat rezolvării subiectelor.
(1)Sigilarea lucrărilor scrise
se efectuează cu etichete albe, de către candidaţi, în prezenţa responsabilului
de sală, după care se aplică ştampila de examen şi semnătura preşedintelui
comisiei de examen. Pentru ştampilă se utilizează numai tuş albastru.
(2)Procedura specifică de
sigilare şi securizare a lucrărilor scrise utilizând etichete cu cod de bare se
stabileşte de către Ministerul Educaţiei Naţionale şi se comunică
inspectoratelor şcolare.
(3)După încheierea lucrării,
candidaţii numerotează foile de examen cu cifre arabe, în partea de jos a
paginii, în colţul din dreapta, indicând pagina curentă şi numărul total de
pagini scrise, de exemplu: 3/5 pentru pagina a treia din totalul de 5 pagini
scrise. Se vor numerota toate paginile pe care candidatul a scris, inclusiv
paginile incomplete, şi se vor aplica etichetele cu codurile de bare, în
spaţiile rezervate.
(4)Preşedintele comisiei de
examen poate anula lucrările scrise în situaţia în care pe lucrare se regăsesc
semne distinctive.
(1)La finalizarea lucrării,
candidaţii predau responsabilului de sală lucrările şi semnează în borderoul de
predare, menţionând numărul de pagini scrise în borderou şi pe teză, în spaţiul
rezervat. Spaţiile libere ale întregii lucrări se anulează de către unul dintre
asistenţii supraveghetori cu linie frântă în forma literei "Z", în
faţa candidatului. Până la predarea ultimei lucrări, în sală rămân cel puţin 3
candidaţi.
(2)Ciornele şi foaia cu
subiecte se predau separat responsabilului de sală, odată cu lucrarea; ciornele
nu sunt luate în considerare în evaluarea lucrării şi la eventualele
contestaţii.
(3)Supraveghetorii de sală
predau comisiei de examen lucrările candidaţilor, borderourile de predare a
lucrărilor, tipizatele anulate şi cele nefolosite, tabelele de prezenţă,
ciornele, foile cu subiecte, etichetele cu coduri de bare nefolosite.
Baremele de corectare pentru
fiecare disciplină de examen vor fi afişate la loc vizibil, după postarea
acestora pe site-ul Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare.
Rezultatele probei scrise se
afişează la sediul centrului de examen şi se publică pe site-ul
definitivat.edu.ro la data prevăzută în Calendar.
Comisia de examen avizează
procedurile de susţinere a examenului de către candidaţii cu deficienţe:
utilizarea sistemului Braille de către candidaţii nevăzători, respectiv a
limbajului mimico-gestual de către candidaţii cu deficienţe de auz, mărirea
timpului destinat efectuării lucrării scrise de către candidaţii cu deficienţe
vizuale grave, asigurarea scrisului cu caractere mărite pentru candidaţii ambliopi,
realizarea probei scrise prin dictarea conţinutului acesteia de către
candidatul cu deficienţe către un supraveghetor de altă specialitate decât cea
la care se desfăşoară proba respectivă. Comisia naţională este informată asupra
soluţionării situaţiilor privind candidaţii cu deficienţe.
(1)Pentru evaluarea lucrărilor
scrise şi soluţionarea contestaţiilor se constituie centre de
evaluare/contestaţii la nivel naţional. Procedura specifică privind
desfăşurarea activităţilor din centrele de evaluare/contestaţii se stabileşte
de către Comisia naţională şi se comunică inspectoratelor şcolare din
judeţele/municipiul Bucureşti pe teritoriul cărora au fost organizate centre de
evaluare/contestaţii în cadrul examenului naţional de definitivare în
învăţământ.
(2)Arondarea disciplinelor de
examen la centrele respective şi procedura specifică pentru evaluarea
lucrărilor scrise se realizează de către Ministerul Educaţiei Naţionale şi se
comunică inspectoratelor şcolare. Inspectorul şcolar general desemnează
unitatea de învăţământ centru de evaluare/contestaţii şi transmite Comisiei
naţionale denumirea şi adresa centrului de evaluare/contestaţii.
(3)Comisia
din centrul de evaluare, denumită în continuare comisie de evaluare, este
numită prin decizie a inspectorului şcolar general, în următoarea componenţă:
a)preşedinte - profesor
universitar/conferenţiar/lector/şef de lucrări, numit prin ordin al ministrului
educaţiei naţionale;
e)membri
evaluatori - câte 4 evaluatori pentru cel mult 100 lucrări scrise, organizaţi
în două subcomisii, fiecare subcomisie fiind alcătuită din două cadre
didactice, respectându-se următoarele criterii:
- un cadru didactic
din învăţământul universitar şi un profesor titular din învăţământul
preuniversitar având gradul didactic I, gradul didactic II sau titlul
ştiinţific de doctor;
- un evaluator pentru
subiectele la disciplina de specialitate şi didactica/metodica predării
disciplinei de specialitate şi un evaluator pentru subiectele de pedagogie şi
psihologie a educaţiei. Evaluatorul pentru subiectele de pedagogie şi
psihologie a educaţiei poate face parte din subcomisiile de la mai multe
specializări.
(4)Preşedinţii comisiilor de
evaluare, respectiv de contestaţii se propun de către instituţiile de
învăţământ superior din rândul cadrelor didactice universitare de predare având
titlul ştiinţific de doctor şi se nominalizează prin ordin al ministrului
educaţiei naţionale.
(5)În situaţia în care
preşedintele comisiei de evaluare, respectiv de contestaţii desemnat nu se
prezintă până în preziua începerii activităţii în centrul respectiv,
inspectorul şcolar general numeşte un preşedinte din rândul cadrelor didactice
titulare din învăţământul liceal având gradul didactic I şi performanţe
profesionale deosebite. Numirea este comunicată în scris Comisiei naţionale.
Aceeaşi procedură se aplică şi în situaţia în care, din motive obiective,
comisia de examen solicită Comisiei naţionale înlocuirea preşedintelui.
(6)Pentru disciplinele la care
nu se înscriu profesori evaluatori din învăţământul universitar, inspectorul
şcolar general va numi în comisie profesori titulari din învăţământul
preuniversitar având gradul didactic I sau II.
(7)În mod excepţional, pentru
disciplinele la care nu se identifică profesori evaluatori din învăţământul
preuniversitar având gradul didactic I sau II, inspectorul şcolar general poate
numi, cu avizul Comisiei naţionale, ca membri în comisiile de evaluare a
lucrărilor scrise profesori titulari din învăţământul preuniversitar având
gradul didactic definitiv.
(8)Din comisie nu pot face
parte persoane care au în rândul candidaţilor soţul/soţia, rude sau afini până
la gradul IV inclusiv, membrii comisiei semnând în acest sens o declaraţie pe
propria răspundere.
a)primeşte, în ziua în care se
susţine proba scrisă, pe bază de proces-verbal semnat de preşedinte şi
secretar/membru, lucrările scrise aduse de delegaţii comisiilor de examen, spre
a fi evaluate;
b)asigură securitatea şi
integritatea lucrărilor scrise, pe perioada în care acestea se află în centrul
de evaluare;
c)asigură evaluarea lucrărilor
scrise, respectând baremul de evaluare, precum şi prevederile prezentei
metodologii;
e)primeşte de la centrele de
examen arondate centrului de evaluare respectiv lista candidaţilor care
contestă notele obţinute la evaluare, respectiv disciplina la care s-a depus
contestaţia;
g)predă comisiei din centrul
de contestaţii, în deplină siguranţă, lucrările scrise ale căror note iniţiale
au fost contestate, resigilate, precum şi toate celelalte lucrări scrise şi
documentaţia aferentă, rezultată ca urmare a desfăşurării activităţii de evaluare.
(1)Fiecare lucrare scrisă este
evaluată independent, în săli separate, de cele două subcomisii şi apreciată cu
note de 10 la 1, conform baremului de evaluare şi notare, fără a se face
însemnări pe lucrare.
(2)Fiecare subcomisie
stabileşte, prin raportare la baremul de evaluare şi notare, nota lucrării
scrise. Pentru validarea evaluărilor, diferenţa dintre notele celor două
subcomisii nu trebuie să fie mai mare de 1 punct.
(3)În cazul în care apar
lucrări pentru care diferenţa dintre notele acordate de cele două subcomisii
este mai mare de 1 punct, preşedintele comisiei de evaluare dispune
reverificarea lucrărilor respective, în prezenţa sa, de către cele două
subcomisii. În funcţie de rezultatele reverificării se decide, prin consens,
nota lucrării.
(4)După finalizarea
operaţiilor de evaluare, notele acordate de subcomisii se trec într-un borderou
centralizator şi pe teze de către profesorii evaluatori, care semnează în
dreptul notei acordate. Preşedintele comisiei de evaluare calculează şi scrie,
în borderoul centralizator şi pe fiecare lucrare, media aritmetică a celor două
note, cu două zecimale, fără rotunjire, aceasta reprezentând nota obţinută de
candidat la proba scrisă.
(5)Lucrările candidaţilor,
împreună cu borderourile de corectare, sunt preluate de preşedintele comisiei
de evaluare.
Nota obţinută la proba scrisă
este nota la examen. Nota minimă de promovare a examenului este 8 (opt).
(2)Lucrările scrise pentru
care se depun contestaţii se resigilează în vederea reevaluării,
secretizându-se şi nota acordată la prima evaluare.
(1)Comisia
de soluţionare a contestaţiilor, denumită în continuare comisie de contestaţii,
formată în întregime din alte persoane decât cele din comisia de evaluare a
lucrărilor scrise, se constituie prin decizie a inspectorului şcolar general,
în următoarea componentă, în condiţiile precizate la art. 32 alin. (4)-(8):
a)preşedinte - profesor
universitar/conferenţiar/lector/şef de lucrări, numit prin ordin al ministrului
educaţiei naţionale;
e)membri
evaluatori - câte 4 evaluatori, pentru cel mult 50 de lucrări scrise,
organizaţi în două subcomisii, fiecare subcomisie fiind alcătuită din două
cadre didactice, respectându-se următoarele criterii:
- un cadru didactic
din învăţământul universitar şi un profesor titular din învăţământul
preuniversitar având gradul didactic I, gradul didactic II sau titlul
ştiinţific de doctor;
- un evaluator pentru
subiectele la disciplina de specialitate şi didactica/metodica predării
disciplinei de specialitate şi un evaluator pentru subiectele de pedagogie şi
psihologie a educaţiei. Evaluatorul pentru subiectele de pedagogie şi
psihologie a educaţiei poate face parte din subcomisiile de la mai multe
specializări.
a)primeşte de la comisia de
evaluare lucrările scrise ale căror note iniţiale au fost contestate,
resigilate, precum şi toate celelalte lucrări scrise şi documentaţia aferentă,
rezultată ca urmare a desfăşurării activităţii de evaluare.
b)răspunde de securitatea
lucrărilor scrise pe perioada în care acestea se află în centrul de
contestaţii;
c)reevaluează lucrările
scrise, respectând baremul de evaluare şi prevederile prezentei metodologii;
d)înregistrează, pe lucrările
scrise şi în procesul-verbal, notele acordate pentru fiecare lucrare scrisă
contestată;
e)predă, cu proces-verbal,
prin preşedinte, lucrările scrise, borderourile de evaluare şi celelalte documente
de examen către directorul unităţii de învăţământ în care s-a organizat
activitatea de soluţionare a contestaţiilor şi unde, la final, se arhivează.
(1)Recorectarea lucrărilor se
face conform procedurii de evaluare a lucrărilor scrise prevăzute în prezenta
metodologie.
(2)În cazul în care diferenţa-în
plus sau în minus-dintre nota acordată de comisia de contestaţii şi nota
acordată de comisia de evaluare este de cel mult 0,5 puncte, rămâne definitivă
nota acordată de comisia de evaluare.
(3)În situaţia lucrărilor
notate cu o notă cel puţin egală cu 9,50, nota definitivă este nota finală
atribuită la recorectare. Aceeaşi prevedere se aplică şi în cazul lucrărilor cu
note între 7,50 şi 7,99.
(4)Dacă diferenţa dintre nota
finală acordată de comisia de contestaţii şi nota finală stabilită în urma evaluării
iniţiale este mai mare de 0,5 puncte, rămâne definitivă nota acordată de
comisia de contestaţii.
(5)Hotărârea comisiei de
contestaţii este definitivă şi se poate ataca numai prin procedura
contenciosului administrativ, contestaţia reprezentând plângerea din cadrul
procedurii prealabile reglementate de art. 7 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
(6)Ulterior evaluării
lucrărilor scrise, conducerea Ministerului Educaţiei Naţionale poate desemna,
după caz, comisii de reevaluare, prin sondaj, a unui număr de lucrări scrise,
urmărindu-se corectitudinea respectării baremelor de evaluare, în cazul
constatării unor nereguli flagrante, conducerea Ministerului Educaţiei
Naţionale propune conducerilor inspectoratelor şcolare măsuri de sancţionare a
persoanelor care nu şi-au îndeplinit atribuţiile în cadrul examenului, potrivit
prevederilor legale. Reevaluarea nu conduce la modificarea notelor
candidaţilor.
(1)Validarea rezultatelor
examenului se realizează de către Ministerul Educaţiei Naţionale, prin ordin al
ministrului educaţiei naţionale, pe baza tabelelor transmise de comisiile de
examen, întocmite de inspectorul şcolar pentru dezvoltarea resursei umane după
situaţia extrasă din aplicaţia electronică, semnate de inspectorul şcolar
general şi ştampilate.
(2)În baza ordinului
ministrului educaţiei naţionale privind validarea rezultatelor la examen,
candidaţilor li se eliberează certificatul de acordare a definitivării în
învăţământ, completat şi stampilat conform modelului aprobat prin Ordinul
ministrului educaţiei naţionale nr. 4.554/2014
pentru aprobarea modelului diplomei de conversie profesională, al suplimentului
la diplomă şi al certificatului de acordare a definitivării în învăţământ.
(3)Gestionarea, completarea şi
eliberarea certificatelor de acordare a definitivării în învăţământ se fac de
către inspectoratele şcolare, în baza unei proceduri specifice elaborate de
Ministerul Educaţiei Naţionale.
Drepturile salariale se acordă
cadrelor didactice care au promovat examenul, începând cu data de 1 septembrie
a anului şcolar următor celui în care s-a desfăşurat examenul.
(1)Cheltuielile privind
organizarea şi desfăşurarea examenului, precum şi plata cadrelor didactice care
participă la organizarea şi desfăşurarea examenului se asigură de către
Ministerul Educaţiei Naţionale, prin inspectoratele şcolare, în conformitate cu
dispoziţiile art. 111 din Legea nr. 1/2011,
cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Normarea activităţii şi
salarizarea membrilor comisiilor implicate în organizarea şi desfăşurarea
examenului se stabilesc prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.
INSPECTORATUL ŞCOLAR AL
JUDEŢULUI .............................
La data susţinerii examenului
de definitivare în învăţământ, candidatul(a) ..............................
are o vechime efectivă în activitatea de predare de ........ ani ...... luni
.......... zile*).
Inspector şcolar general
adjunct
Numele şi prenumele
.........................
Semnătura
.........................
Inspector şcolar pentru
dezvoltarea resursei umane
Numele şi prenumele
.........................
Semnătura
.........................
Consilier juridic
Numele şi prenumele
.........................
Semnătura
.........................
|
a candidatului
.......................................................................
(numele, iniţiala tatălui, prenumele - cu majuscule) în anul ...........
(sesiunea) la disciplina de examen .......................................
Instituţia/Instituţiile de învăţământ
absolvită/absolvite: ................... cu durata de ........... ani.
Specializarea/Specializările
obţinută/obţinute prin studii
.........................................................
Vechimea efectivă în activitatea
didactică de predare la data înscrierii: .......... ani ........... luni
............ zile*).
Prezentat la examenul de definitivare în
învăţământ în următoarele sesiuni: sesiunea I ............... sesiunea a II-a
............ sesiunea a III-a ...............
Se certifică datele din prezenta fişă
de înscriere şi se adevereşte că, potrivit înscrisurilor din carnetul de
muncă/documentelor prezentate, dl (dna) ........................... a
funcţionat în învăţământ de la data obţinerii examenului de absolvire/licenţă,
după cum urmează:
Nr. crt.
|
Unitatea de învăţământ
|
Funcţia didactică
|
Perioada:
|
Total vechime în activitatea
didactică*)
|
|||
ani
|
luni
|
zile
|
|||||
de la
|
până la
|
||||||
În anul şcolar .................. este
încadrat la unitatea noastră în funcţia didactică de**)
............................................ pe postul/catedra
.........................., cu activitatea de bază/normă întreagă, cu
........... ore/săptămână.
Director;
.........................
(numele, prenumele şi
semnătura)
|
Data .....................
|
*) Se calculează vechimea de predare în
specialitate, de la data începerii stagiului la catedră până la data de 31
august a anului în care se susţine proba scrisă.
**) Educatoare, învăţător,
maistru-instructor, antrenor, cadru didactic medical, învăţător-itinerant,
institutor, profesor pentru învăţământul preşcolar, profesor pentru
învăţământul primar, profesor.
Aspecte urmărite
|
Criteriul
|
Punctaj
|
|
Maxim
|
Realizat
|
||
Cunoaştere ştiinţifică şi curriculară
|
- cunoaşterea contextelor de
învăţare şi a obiectivelor, a dificultăţilor de învăţare specifice
disciplinei
- cunoaşterea modului de
proiectare a conţinuturilor disciplinei
- cunoaşterea proceselor de
predare şi învăţare
- cunoaşterea teoriilor învăţării,
a proceselor şi metodelor de evaluare
|
4
|
|
Deprinderi didactice
|
- planificarea, derularea şi
coordonarea predării, potrivit grupului-ţintă
- operaţionalizarea
obiectivelor predării pe baza taxonomiilor actuale
- monitorizarea, adaptarea şi
evaluarea obiectivelor şi a proceselor de predare-învăţare
|
3
|
|
Credinţe, atitudini, valori,
implicare
|
- disponibilitatea pentru
schimbare, flexibilitate şi învăţare continuă
- susţinerea elevilor în
procesul de învăţare, încurajarea atitudinilor democratice la elevi, în
calitatea acestora de cetăţeni europeni
- implicare în activităţile
curriculare, cocurriculare, extracurriculare, extraşcolare ale unităţii de
învăţământ
|
3
|
|
TOTAL:
|
10
|
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
Director/Director adjunct,
|
..................................
|
......
|
...............
|
(numele şi prenumele)
|
(nota finală)
|
(semnătura)
|
Funcţia didactică şi
specialitatea:
......................................................................
Analiză
|
Aspecte evaluate: criterii
|
Punctaj
|
|
Maxim
|
Realizat
|
||
1
|
2
|
3
|
4
|
Activitate didactică
|
Aspecte formale
(documente, documentaţie,
materiale didactice disponibile)
|
1
|
|
Proiectare - motivare
(relaţionarea intra- şi
interdisciplinară, intra şi crosscurriculară, perspectiva în raport cu
unitatea de învăţare, relevanţa pentru viaţă a conţinuturilor)
|
1
|
||
Conţinut ştiinţifico-aplicativ
(obiectivizare, structurare,
sistematizare, coerenţă, consistenţă)
|
1
|
||
Metode şi mijloace didactice
(varietate, oportunitate,
originalitate, eficienţă)
|
1
|
||
Climat psihopedagogic
(ambient specific disciplinei,
motivaţie pentru lecţie)
|
1
|
||
Achiziţii cognitive,
verbalizate/nonverbalizate
(calitate, cantitate,
relaţionare, operaţionalizare)
|
1
|
||
Elevii - dominante vizate
|
Deprinderi de activitate
intelectuală individuală şi în echipă
(operaţii logice, mecanisme de
analiză şi sinteză, tipuri de inteligenţe, consecvenţă, seriozitate, ambiţia
autodepăşirii, colegialitate, responsabilitate şi răspundere, flexibilitate
în asumarea rolurilor)
|
1
|
|
Atitudine faţă de şcoală -
statutul şi rolul la ora de clasă
(pozitivă - colaborator,
indiferentă - spectator)
|
1
|
||
Profesorul - dominante vizate
|
Competenţe profesionale şi
metodice
(de cunoaştere - gradul de
stăpânire, organizare şi prelucrare a informaţiei;
de execuţie - rapiditatea,
precizia acţiunilor şi distributivitatea atenţiei;
de comunicare - fluiditatea,
concizia şi acurateţea discursului, captarea şi păstrarea interesului
elevilor, abilitatea pentru activitate diferenţiată)
|
1
|
|
Competenţe sociale şi de
personalitate
(sociabilitate, comunicativitate,
registre diverse de limbaj, echilibru emoţional, rezistenţă la stres,
ingeniozitate, flexibilitate, fermitate, toleranţă, rigurozitate,
obiectivitate, disponibilitate pentru autoperfecţionare)
|
1
|
||
TOTAL:
|
10
|
FIŞA DE EVALUARE a
activităţilor didactice în cadrul inspecţiei speciale la clasă pentru
profesorii din centre şi cabinete de asistenţă psihopedagogică
Analiză
|
Aspecte evaluate: criterii
|
Punctaj
|
|
Maxim
|
Realizat
|
||
1
|
2
|
3
|
4
|
Activitate didactică
|
Aspecte formale
(realizarea proiectării,
documentare)
|
1
|
|
Adaptarea conţinutului la
particularităţile de vârstă şi nevoile grupului-ţintă
(adecvarea limbajului la
nivelul clasei, corelarea temei cu necesităţile psihopedagogice ale
grupului-ţintă, relevanţa pentru viaţă a conţinuturilor)
|
1
|
||
Conţinut ştiinţifico-aplicativ
(structurare, sistematizare,
coerenţă, consistenţă)
|
1
|
||
Metode didactice, mijloace de
învăţământ, forme de organizare a activităţii
(varietate, oportunitate,
originalitate, eficienţă)
|
1
|
||
Climatul psihopedagogie
(organizarea spaţiului şi a
materialelor, climatul psihosocial instaurat pe parcursul activităţii,
modalităţi de motivare şi încurajare)
|
1
|
||
Elevii - dominante vizate
|
Achiziţii cognitive,
verbalizate/nonverbalizate
(calitate, cantitate,
relaţionare, operaţionalizare)
|
1
|
|
Competenţe cognitive, sociale
şi emoţionale
(stimularea mecanismelor de
analiză, sinteză şi auto reflecţie, valorificarea resurselor personale ale
elevilor şi a experienţei lor de viaţă)
|
1
|
||
Atitudinea elevilor în cadrul
activităţii
(facilitarea implicării
elevilor, încurajarea atitudinii pozitive a acestora)
|
1
|
||
Profesorul - dominante vizate
|
Competenţe profesionale şi
metodice
(de cunoaştere - gradul de
stăpânire, organizare şi prelucrare a informaţiei;
de execuţie - rapiditatea,
precizia acţiunilor şi distributivitatea atenţiei;
de comunicare - fluiditatea,
concizia şi acurateţea discursului, captarea şi menţinerea interesului
elevilor, abilitatea pentru activitatea diferenţiată, oferirea şi solicitarea
de feedback)
|
1
|
|
Competenţe sociale şi de
personalitate
(sociabilitate, registre
diferite de limbaj, echilibru emoţional, rezistenţă la stres, creativitate,
empatie, flexibilitate, fermitate, rigurozitate, obiectivitate, acceptare
necondiţionată)
|
1
|
||
TOTAL:
|
10
|
FIŞA DE EVALUARE a
activităţilor didactice în cadrul inspecţiei speciale la clasă pentru
profesorii documentarişti
Analiza
|
Aspecte evaluate/criterii
|
Punctaj
|
|
Maxim
|
Realizat
|
||
1
|
2
|
3
|
4
|
Activitatea didactică
|
Plan de lecţie şi materiale
didactice
(planşe, fişe, documente)
|
0,2
|
|
Lecţia este proiectată
corespunzător
(etape, scopuri şi
obiective/competenţe, alocare de timp, timp de interacţiune, material şi
echipamente).
|
0,2
|
||
Obiectivele stabilite au fost
prezentate clar, concis, pentru ca elevii să înţeleagă ce competenţe vor
dobândi prin participarea lor la procesul de învăţare.
|
0,2
|
||
Selecţia procedeelor,
tehnicilor şi metodelor de predare s-a făcut ţinându-se cont de cantitatea de
cunoştinţe transmisă şi nivelul de pregătire al clasei.
|
0,2
|
||
Integrarea resurselor centrului
de documentare şi informare (CDI) în activităţile desfăşurate
|
0,2
|
||
Varietatea şi
complementaritatea materialelor didactice
|
0,2
|
||
Modul de exploatare a
resurselor documentare în vederea dezvoltării competenţelor infodocumentare
|
0,2
|
||
Descoperirea CDI drept centru
de resurse
|
0,1
|
||
Includerea secvenţelor cu
caracter practic-aplicativ
(elevii au avut acces liber la
materialele din CDI şi le-au utilizat în rezolvarea sarcinilor trasate de către
profesor)
|
0,2
|
||
Gestionarea timpului
|
0,2
|
||
Alegerea temei în funcţie de
nevoile utilizatorilor de documentare şi informare
|
0,2
|
||
Corelarea între obiectivele
infodocumentare, activităţile propuse şi modalităţile de evaluare
|
0,2
|
||
Capacitatea de a crea un mediu
documentar adaptat nevoilor utilizatorilor
|
0,1
|
||
Prin conţinuturile propuse,
profesorul are ca scop generarea unor idei noi, soluţii
(elevii vor învăţa să utilizeze
cât mai eficient resursele şi spaţiile specifice unui CDI).
|
0,2
|
||
A fost menţinut un raport
eficient între durata solicitării elevilor şi cea afectată explicaţiilor.
|
0,2
|
||
A fost creat un climat
afectiv-emoţional propice desfăşurării activităţii.
|
0,1
|
||
Elevii - dominante vizate
|
Elevii sunt responsabili şi se
implică în procesul instructiv-educativ.
|
0,2
|
|
Elevii dau dovadă de autonomie
în învăţare, competenţe de căutare, selectare, tratare şi comunicare a
informaţiei.
|
0,2
|
||
Elevii au deprinderi de
învăţare eficientă şi gândesc logic, problematizat.
|
0,2
|
||
Elevii au deprinderi de muncă
independentă şi se descurcă bine în rezolvarea sarcinilor de lucru indicate
de către profesor.
|
0,2
|
||
Elevii sunt familiarizaţi cu
spaţiul şi resursele CDI şi înţeleg importanţa iniţierii în cercetarea
documentară.
|
0,1
|
||
Elevii poartă cu uşurinţă o
conversaţie şi nu au dificultăţi în a utiliza termenii specifici disciplinei
studiate.
|
0,2
|
||
Elevii au capacitatea de a-şi
menţine nivelul de concentrare şi sunt interesaţi de activităţile propuse.
|
0,2
|
||
Elevii sunt obişnuiţi să
lucreze utilizând fişe, dicţionare, enciclopedii, atlase, materiale
auxiliare, tehnologia informaţiei şi comunicării (TIC).
|
0,2
|
||
Elevii sunt implicaţi în
animarea CDI: mediatizarea activităţii CDI, ordonarea documentelor,
organizarea activităţilor etc.
|
0,2
|
||
Elevii manifestă respect faţă
de profesor şi au o atitudine corespunzătoare faţă de disciplina predată.
|
0,1
|
||
Elevii dovedesc competenţe de
integrare şi relaţionare pozitive.
|
0,2
|
||
Elevii manifestă interes şi o
atitudine pozitivă faţă de activităţile specifice unui CDI (dezvoltarea
gustului pentru lectură, expoziţii, audiţii, vizionări, ateliere de creaţie,
întâlniri cu personalităţi ale vieţii culturale etc.).
|
0,2
|
||
Elevii înţeleg importanţa
dobândirii unor metode de a învăţa şi de a stăpâni informaţia.
|
0,2
|
||
Elevii îşi dezvoltă capacitatea
de a identifica, selecta, organiza, prelucra şi transmite informaţia.
|
0,2
|
||
Elevii manifestă iniţiativă,
creativitate şi disponibilitate de a lucra în echipă pentru rezolvarea
diferitelor sarcini.
|
0,1
|
||
Elevii sunt receptivi faţă de
valorile culturale.
|
0,2
|
||
Elevii au o atitudine
prietenoasă faţă de colegi.
|
0,1
|
||
Elevii au o atitudine pozitivă
faţă de şcoală şi manifestă dorinţa de a se implica activ în promovarea
imaginii acesteia în comunitatea locală prin participarea la activităţile
iniţiate de către profesorul documentarist prin intermediul CDI.
|
0,2
|
||
Profesorul - dominante vizate
|
Demonstrează o bună cunoaştere
a disciplinei predate şi cunoştinţe actualizate în domeniul iniţierii în
cercetarea documentară.
|
0,2
|
|
Demonstrează capacitate de
sinteză şi subliniază valoarea practic-aplicativă a demersului întreprins.
|
0,2
|
||
Limbajul utilizat este adecvat
şi ţine cont de nivelul de vârstă şi înţelegere al elevilor.
|
0,1
|
||
Comunicarea cu elevii este
eficientă. Tonul folosit (calm, ferm), formularea clară a ideilor conduc la
captarea atenţiei elevilor şi la participarea lor la rezolvarea sarcinilor
propuse.
|
0,1
|
||
Dialoghează cu elevii, nu
monopolizează discuţia, răspunde la întrebările elevilor clarificând aspectele
mai dificile pentru aceştia.
|
0,2
|
||
Foloseşte materiale auxiliare.
|
0,1
|
||
Utilizează corespunzător
resursele existente în CDI (suport hârtie, suporturi audio-video), inclusiv
resursele digitale şi TIC.
|
0,2
|
||
Alocă fiecărei secvenţe din
lecţie timpul adecvat şi respectă etapele parcurgerii acesteia, respectând
planul de lecţie.
|
0,2
|
||
Utilizează strategii de lucru
interactive: brainstorming, dezbatere, problematizare, joc de rol, simulări,
tehnici ale gândirii critice, exerciţii metaforice etc.
|
0,2
|
||
Abordează conţinuturile dintr-o
perspectivă aplicativă, implicând elevii în activitatea de documentare şi
orientare într-o structură infodocumentară.
|
0,2
|
||
Lecţia este centrată pe elev -
se lucrează pe perechi, pe grupe, individual.
|
0,2
|
||
Monitorizează atent
activităţile desfăşurate de elevi. Elevii primesc indicaţii clare, precise
pentru fiecare etapă a lecţiei.
|
0,1
|
||
Formează şi dezvoltă competenţe
specifice domeniului infodocumentar, necesare învăţării de-a lungul vieţii.
|
0,2
|
||
Dovedeşte preocupare pentru
facilitarea accesului la informaţie, asigurarea exploatării cât mai eficiente
a informaţiilor şi documentelor pluridisciplinare multimedia şi multisuport
de către utilizatori, din perspectiva egalizării şanselor elevilor din medii
culturale şi sociale diferite.
|
0,2
|
||
Distribuie sarcinile de
învăţare gradual şi în succesiune logică.
|
0,2
|
||
Formulează întrebări pentru a
verifica dacă elevii au înţeles noile conţinuturi.
|
0,1
|
||
Implică elevii în procesul de
evaluare şi le oferă feedback în legătură cu progresul şcolar realizat.
|
0,2
|
||
Favorizează implicarea activă a
tuturor elevilor în procesul instructiv-educativ.
|
0,2
|
||
Demonstrează abilitatea de a
desfăşura activităţi diferenţiate.
|
0,2
|
||
Demonstrează capacitate de
analiză şi sinteză, originalitate, tact pedagogic şi spirit organizatoric.
|
0,2
|
||
Alege activităţile în mod
creativ.
|
0,2
|
||
Facilitează accesul elevilor la
informaţie, documentaţie şi noi tehnologii în contextul evoluţiei societăţii.
|
0,2
|
||
TOTAL
|
10
|
Inspecţia este efectuată de:
................................................................................................................
(numele şi prenumele, funcţia, gradul didactic, instituţia/unitatea de
învăţământ de la care provine)
b)proiectarea activităţilor
(creativitate în conceperea lecţiilor/activităţilor corelaţia dintre
componentele actului didactic, strategii didactice şi evaluare);
c)desfăşurarea activităţilor
(comportamentul cadrului didactic, utilizarea strategiilor didactice,
integrarea mijloacelor de învăţământ în lecţie, creativitate în conducerea
lecţiilor şi în orientarea acţiunilor şi gândirii elevilor, gestionarea
timpului didactic, atingerea performanţei);
e)nivelul pregătirii
elevilor, apreciat pe baza observaţiei directe, a probelor de control aplicate
şi a evaluării longitudinale;
g)competenţe
psihorelaţionale (în raporturile cu elevii, cu părinţii, cu cadrele didactice
şi cu comunitatea locală);
h)autoevaluarea (capacitatea
de a raporta propriul comportament didactic la exigenţele unui stil didactic
elevat).
4.Aprecierea consiliului de
administraţie al unităţii de învăţământ cu privire la activitatea didactică şi
la conduita în cadrul şcolii şi al comunităţii şcolare
Inspector şcolar/Metodist,
|
..................................
|
........
|
..................
|
(numele şi prenumele)
|
(nota)1)
|
(semnătura)
|
|
Director/Director adjunct,
|
..................................
|
........
|
..................
|
(numele şi prenumele)
|
(nota)2)
|
(semnătura)
|
|
........
|
|||
(nota finală)
|
1) Nota acordată de inspectorul
şcolar/metodistul care a efectuat inspecţia se obţine calculând media
aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a punctajelor realizate de
candidat şi consemnate în fişele de evaluare a lecţiilor/activităţilor la care
a fost inspectat.
2) Nota acordată de
directorul/directorul adjunct care a efectuat inspecţia este egală cu punctajul
realizat de candidat şi consemnat în fişa de evaluare a lecţiilor/activităţilor
la care a fost inspectat.