Metodologia privind mobilitatea academică a studenţilor - aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi ministrului delegat pentru învăţământ superior, cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică nr. 651 din 19 noiembrie 2014
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
Potrivit legii, mobilitatea
academică reprezintă dreptul studenţilor şi al studenţilor doctoranzi de a li
se recunoaşte creditele transferabile dobândite, în condiţiile legii, la alte
instituţii de învăţământ superior acreditate/autorizate provizoriu din ţară sau din străinătate. Mobilitatea poate fi internă
sau internaţională, respectiv definitivă sau temporară, pentru toate formele de
învăţământ.
Calitatea de student, respectiv
student doctorand se menţine pe perioada mobilităţilor interne şi
internaţionale.
Recunoaşterea creditelor
transferabile în cazul mobilităţilor academice internaţionale se poate realiza
de către instituţiile de învăţământ superior numai pentru persoana care
dovedeşte calitatea de student cu documente relevante emise de către instituţia
de învăţământ superior pe care a frecventat-o.
(1)Mobilitatea academică se poate
efectua ca urmare a demersului studentului, respectiv a studentului doctorand:
b)numai cu acceptul
instituţiilor de învăţământ superior acreditate/autorizate provizoriu, după
caz, de provenienţă, respectiv primitoare.
(2)Acordurile interinstituţionale
stabilesc condiţiile de desfăşurare a mobilităţilor între instituţiile de
învăţământ superior acreditate/autorizate provizoriu: tipul mobilităţii, durata
mobilităţii, numărul de mobilităţi, domeniul, programul de studiu, finanţarea
mobilităţii temporare etc.
(3)Acceptul interinstituţional
constă în completarea şi semnarea cererii-tip de mobilitate prevăzută în anexa
care face parte integrantă din prezenta metodologie, astfel:
a)studentul, respectiv studentul
doctorand depune cererea de mobilitate la instituţia de învăţământ superior
unde doreşte mobilitatea;
b)după obţinerea acceptului de
mobilitate, studentul, respectiv studentul doctorand solicită mobilitate
instituţiei de învăţământ superior de unde doreşte mobilitatea;
c)instituţia de învăţământ
superior care acceptă mobilitatea semnează prima cererea de mobilitate a
studentului, apoi semnează instituţia de la care se pleacă;
(1)Studentul sau studentul
doctorand poate beneficia de mobilitate temporară internă între două instituţii
de învăţământ superior acreditate/autorizate provizoriu, după caz.
(2)Recunoaşterea creditelor de
studii transferabile şi a compatibilităţii curriculei se realizează atât la
începutul, cât şi la sfârşitul perioadei de mobilitate, în baza regulamentelor
instituţiilor de învăţământ superior implicate.
Mobilitatea internă temporară, pe
locuri bugetate sau taxă, poate surveni după parcurgerea primului an de studii,
cu finalizarea sesiunii de examene.
Instituţiile de învăţământ superior
acreditate/ autorizate provizoriu au obligaţia de a include în regulamentele
privind activitatea profesională a studenţilor prevederi privind procedurile
referitoare la mobilitatea internă temporară, precum şi cu privire la
situaţiile în care mobilitatea internă temporară nu poate fi acordată.
Mobilitatea internaţională
temporară prin programe internaţionale se realizează în conformitate cu
reglementările ce privesc respectivele programe.
Mobilitatea internaţională
temporară pe cont propriu reprezintă mobilitatea temporară efectuată în afara
cadrului stabilit de un program internaţional.
Mobilitatea internaţională
temporară pe cont propriu se realizează cu acceptul instituţiei de învăţământ
superior acreditate/autorizate provizoriu de provenienţă, respectiv primitoare.
În cazul mobilităţilor academice
internaţionale temporare, recunoaşterea creditelor transferabile se realizează
de către instituţiile de învăţământ superior acreditate/autorizate provizoriu
de provenienţă, respectiv primitoare, în temeiul autonomiei universitare.
Mobilitatea academică internă
definitivă este valabilă atât pentru studenţii finanţaţi de la bugetul de stat,
cât şi pentru studenţii cu taxă şi se realizează cu respectarea prevederilor
legale privind capacitatea de şcolarizare şi finanţarea învăţământului
superior, prin acordul instituţiilor de învăţământ superior
acreditate/autorizate provizoriu, în conformitate cu prevederile regulamentelor
privind activitatea profesională a studenţilor.
Instituţia de învăţământ superior
acreditată/autorizată provizoriu are obligaţia de a include în regulamentele
privind activitatea profesională a studenţilor prevederi privind procedurile
referitoare la mobilitatea internă definitivă.
Mobilitatea definitivă se poate
realiza după primul an şi până la sfârşitul penultimului an de studii, la
aceeaşi specializare.
Mobilitatea definitivă se
realizează numai după sfârşitul unui an de studii, după satisfacerea tuturor
cerinţelor prevăzute în programul de învăţământ, iar înmatricularea se
realizează odată cu începerea noului an universitar.
În cazul unei mobilităţi
definitive, diploma se emite absolventului de instituţia de învăţământ superior
care l-a acceptat.
Prevederile privind mobilitatea
internă definitivă se aplică şi în cazul studenţilor şi studenţilor doctoranzi
proveniţi din statele membre ale UE, SEE şi din Confederaţia Elveţiană.
Pentru ţările terţe se aplică
prevederile acordurilor bilaterale şi ale acordurilor internaţionale în
materie, în vigoare la data efectuării mobilităţii.
(1)Prezenta metodologie intră în
vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2)La aceeaşi dată se abrogă orice
alte reglementări contrare referitoare la mobilităţi ale studenţilor.
UNIVERSITATEA
...................
(de unde vine)
De acord
Rector,
...................
|
UNIVERSITATEA
...........................
(unde vine)
De acord
Rector,
...........................
|
Subsemnatul, .........................,
student/student doctorand în cadrul Universităţii
..............................., Facultatea ................., Specializarea
.................., anul ....................., cursuri (zi/IF/IFR/ID) cu
taxă/fără taxă, prin prezenta vă rog să binevoiţi a-mi aproba mobilitatea ca
student/student doctorand în anul ................ la Facultatea
......................., Specializarea/Domeniul ....................... .
Solicit această mobilitate din
următoarele motive:
............................................................
- Anexez următoarele documente:
.....................................................................................
Data .......................
AVIZUL FAVORABIL
DECANATUL FACULTĂŢII
...............................
(de unde vine)
|
Semnătura ......................
AVIZUL FAVORABIL
DECANATUL FACULTĂŢII
...................................
(unde vine)
|