Metodologia şi criteriile
privind acordarea gradaţiei de merit personalului didactic din învăţământul
preuniversitar de stat, sesiunea 2015 - aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 4893/2014.
(1)Prezenta metodologie
reglementează procedura şi criteriile de acordare a gradaţiei de merit
personalului didactic din învăţământul preuniversitar de stat, sesiunea 2015.
(2)Gradaţia de merit se acordă
personalului didactic definit la art. 88 alin. (2) din Legea educaţiei
naţionale nr. 1/2011, cu
modificările şi completările ulterioare, pe o perioadă de 5 ani.
(3)Prin unităţi de învăţământ, în
sensul prezentei metodologii, se au în vedere unităţile/instituţiile de
învăţământ preuniversitar de stat, cu personalitate juridică.
(1)Numărul maxim de gradaţii care
pot fi acordate se calculează astfel: din numărul stabilit prin aplicarea a 16%
din totalul posturilor didactice şi 16% din totalul posturilor didactice
auxiliare existente la nivelul inspectoratului şcolar se scade numărul de
gradaţii acordate personalului didactic şi didactic auxiliar aflate în plată,
având în vedere că gradaţia de merit se acordă pe o perioadă efectivă de 5 ani,
fără a fi luate în calcul perioadele de suspendare a contractului individual de
muncă din motive neimputabile angajatului sau de exercitare a unei funcţii
publice.
(2)În situaţia în care personalului
didactic de predare i se modifică locul de muncă, cu păstrarea calităţii de
personal didactic calificat, la nivelul aceluiaşi judeţ/al municipiului
Bucureşti, acesta îşi păstrează gradaţia de merit.
(3)Personalul didactic de predare,
personalul didactic de conducere, de îndrumare şi control din învăţământul
preuniversitar, beneficiar al gradaţiei de merit, detaşat în alt
judeţ/municipiul Bucureşti, îşi păstrează gradaţia de merit, în condiţiile art.
47 alin. (2) din Legea nr. 53/2003
- Codul muncii, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
(4)Cadrele didactice beneficiare ale
gradaţiei de merit pretransferate/transferate în alt judeţ/municipiul Bucureşti
îşi păstrează gradaţia de merit, cu încadrarea în numărul maxim de gradaţii de
merit pentru anul respectiv la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti în care
s-au pretransferat/transferat.
(5)La solicitarea
unităţii/instituţiei de învăţământ preuniversitar în care cadrul didactic
beneficiar al gradaţiei de merit s-a pretransferat prin schimb de posturi pe
baza consimţământului scris în alt judeţ/municipiul Bucureşti în timpul anului
şcolar, inspectoratul şcolar îi acordă gradaţie de merit, cu încadrarea în
numărul maxim de gradaţii, cu respectarea prevederilor alin. (1).
Gradaţia de merit se atribuie pe o
perioadă efectivă de 5 ani, începând cu data de 1 septembrie 2015.
(1)Personalul didactic din
învăţământ care beneficiază de gradaţie de merit până la 31 august 2015 poate
participa la un nou concurs.
(2)Personalul didactic pensionat nu
mai beneficiază de gradaţie de merit de la încetarea, în vederea pensionării, a
contractului individual de muncă pe perioadă nedeterminată.
(3)Personalul didactic titular
menţinut în activitate, în funcţia didactică, peste vârsta de pensionare,
raportată la data de 1 septembrie 2015, în condiţiile prevăzute la art. 284
alin. (6) din Legea nr. 1/2011,
cu modificările şi completările ulterioare, beneficiază de gradaţie de merit,
pe perioada menţinerii ca titular în învăţământul preuniversitar, până la
încheierea perioadei de acordare a gradaţiei de merit.
a)personalul didactic de
predare şi personalul didactic de conducere, de îndrumare şi control din
învăţământul preuniversitar de stat, cu contract individual de muncă pe
perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată, cu o vechime în
învăţământul preuniversitar de cel puţin 4 ani, cu performanţe deosebite în
inovarea didactică, în pregătirea preşcolarilor sau a elevilor, în pregătirea
elevilor distinşi la concursuri şcolare, faza judeţeană şi a municipiului
Bucureşti, interjudeţeană, faza naţională şi internaţională, în perioada 1
septembrie 2009 - 31 august 2014, şi calificativul "Foarte bine" în
fiecare an şcolar din perioada evaluată;
b)personalul didactic auxiliar
din învăţământul preuniversitar de stat, cu contract individual de muncă pe
perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată, cu o vechime în
învăţământul preuniversitar de cel puţin 4 ani, cu performanţe în activitate,
în perioada 1 septembrie 2009 - 31 august 2014, şi calificativul "Foarte
bine" în fiecare an şcolar din perioada evaluată.
(2)Cadrele didactice care în
perioada 1 septembrie 2009 - 31 august 2014 au îndeplinit şi funcţii de
conducere, de îndrumare şi control pot participa la concursul de acordare a
gradaţiei de merit fie ca personal didactic de conducere, de îndrumare şi
control, fie ca personal didactic de predare, iar evaluarea se realizează
conform grilei specifice opţiunii exprimate în scris la depunerea dosarului.
Cadrele didactice care optează pentru evaluare ca personal didactic de
conducere, de îndrumare şi control depun calificativele primite în urma
evaluării activităţii pe perioada în care au ocupat aceste funcţii şi sunt
evaluate numai pentru activitatea desfăşurată pe funcţia respectivă. Personalul
didactic prevăzut la alin. (1) care, în perioada 1 septembrie 2009 - 31 august
2014, a avut contractul de muncă suspendat este evaluat doar pentru perioada în
care şi-a desfăşurat activitatea, din intervalul 1 septembrie 2009 - 31 august
2014.
(3)Cadrele didactice încadrate pe
două sau mai multe specializări pe perioada evaluării pot participa la
concursul de acordare a gradaţiei de merit la oricare dintre discipline,
exprimându-şi opţiunea în scris odată cu depunerea dosarului. Cadrele didactice
care au desfăşurat activitate metodică şi ştiinţifică pe două sau mai multe
specializări sunt evaluate pentru întreaga activitate.
Inspectoratul şcolar evaluează
activitatea candidaţilor înscrişi pentru acordarea gradaţiei de merit, inclusă
în raportul de autoevaluare, susţinută prin documente doveditoare, din perioada
1 septembrie 2009 - 31 august 2014. Fişa în baza căreia se realizează evaluarea
se elaborează, ţinându-se seama de criteriile generale care trebuie îndeplinite
de candidat, de către inspectoratul şcolar, respectiv de către Ministerul
Educaţiei Naţionale pentru personalul didactic de predare şi de conducere din
învăţământul sportiv integrat şi suplimentar, palatele şi cluburile copiilor,
cu consultarea organizaţiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de
activitate învăţământ preuniversitar, semnatare ale contractului colectiv de muncă
la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar.
a)rezultate deosebite obţinute
în pregătirea preşcolarilor şi a elevilor în atingerea
obiectivelor/competenţelor specifice impuse de curriculumul şcolar,
materializate în progresul elevilor la clasă, în rezultate ale elevilor la
clasă, la testări şi examene naţionale de sfârşit de ciclu, rezultate obţinute
cu clasa şi individual la disciplinele de specialitate din învăţământul
vocaţional;
b)iniţierea şi aplicarea unor
proiecte de predare a disciplinei prin utilizarea platformelor electronice de
învăţare şi a softurilor educaţionale specifice disciplinei, existente în
unitatea de învăţământ;
c)performanţe dovedite în
pregătirea elevilor distinşi la olimpiade şcolare şi/sau concursuri de profil,
materializate prin obţinerea premiilor I, II, III şi a premiilor speciale la
faza judeţeană şi a municipiului
Bucureşti/interjudeţeană/naţională/internaţională, desfăşurate în coordonarea
şi/sau finanţarea Ministerului Educaţiei Naţionale;
d)performanţe dovedite în
pregătirea elevilor distinşi la concursuri cultural-artistice,
tehnico-ştiinţifice şi sportive incluse în Calendarul activităţilor educative
naţionale/regionale elaborate de Ministerul Educaţiei Naţionale, materializate
prin obţinerea premiilor I, II, III şi a premiilor speciale;
e)pregătirea loturilor
olimpice de elevi, participarea, în calitate de membru al comisiei de
evaluare/organizare, la olimpiadele şi concursurile şcolare şi extraşcolare,
fazele judeţene, interjudeţene, naţionale şi internaţionale, incluse în
programul de activităţi şi în calendarul inspectoratelor şcolare/Ministerului
Educaţiei Naţionale;
f)organizarea de concursuri şi
festivaluri la nivel internaţional, naţional sau regional/interjudeţean;
organizarea de spectacole, expoziţii, concerte la nivel internaţional, naţional
ori regional/interjudeţean incluse în programul de activităţi şi în calendarul
inspectoratelor şcolare/Ministerului Educaţiei Naţionale, certificate prin
diplome sau adeverinţe;
g)activitatea şi rezultatele
obţinute în centrele de excelenţă, certificate de inspectorul de specialitate,
sau cu elevi cu dificultăţi de învăţare, certificate de centrele judeţene de
resurse şi asistenţă educaţională/Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi
Asistenţă Educaţională;
h)activitate de coordonator de
programe educative şcolare şi extraşcolare sau îndrumarea colectivelor
redacţionale ale revistelor şcolare avizate de inspectoratul şcolar;
j)crearea de softuri
educaţionale în specialitate, platforme de e-learning pentru susţinerea
progresului şcolar, avizate de Ministerul Educaţiei Naţionale.
a)elaborarea de programe
şcolare, regulamente, metodologii, îndrumătoare/ghiduri metodice, manuale
şcolare, auxiliare didactice, avizate de inspectoratul şcolar sau de Ministerul
Educaţiei Naţionale, după caz; cărţi în domeniul educaţional, înregistrate cu
ISBN/ISSN; elaborarea de programe şcolare pentru discipline opţionale noi,
însoţite de suportul de curs sau vizând curriculumul pentru opţional integrat
în dezvoltare locală, avizate de inspectoratul şcolar;
b)elaborarea de cărţi şi
lucrări ştiinţifice publicate în domeniul didacticii, specialităţii şi
managementului educaţional, înregistrate cu ISBN/ISSN;
c)activitatea de evaluator de
manuale, de mentorat, de formator în formarea continuă a personalului din
învăţământ, activitate în cadrul comisiilor paritare/de dialog social,
activitate în organismele de conducere ale organizaţiilor sindicale afiliate
federaţiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate
învăţământ preuniversitar/semnatare ale contractului colectiv de muncă la nivel
de sector de activitate învăţământ preuniversitar, precum şi în cadrul
asociaţiilor profesionale ale cadrelor didactice la nivel
local/judeţean/naţional/internaţional, participarea cu comunicări la
simpozioane naţionale şi/sau internaţionale, participarea la formarea
personalului didactic prin casa corpului didactic, în calitate de formatori, contribuţia
la cercetări ştiinţifice în specialitate sau în domeniul problematicii
învăţământului şi educaţiei, atestată prin publicaţii înregistrate cu
ISBN/ISSN;
d)activitatea de metodist,
membru în consiliul consultativ de specialitate de la nivelul inspectoratului
şcolar, membru în comisia naţională de specialitate, coordonator de cerc
pedagogic;
e)activitatea desfăşurată, în
urma solicitării Ministerului Educaţiei Naţionale, în cadrul unor comisii
tehnice de elaborare a unor acte normative/administrative cu caracter normativ
şi în comisiile naţionale de specialitate/control.
a)proiecte europene, proiecte
internaţionale care au ca obiective performanţa şcolară, progresul şcolar,
dezvoltarea competenţelor şi abilităţilor preşcolarilor şi elevilor, educaţia
civică, educaţia complementară, formarea personalităţii preşcolarilor şi
elevilor, dezvoltarea capacităţii de adaptare la schimbare, dezvoltarea
profesională a cadrelor didactice;
b)proiecte
elaborate şi implementate în baza prevederilor Metodologiei şi criteriilor
privind acordarea gradaţiei de merit în învăţământul preuniversitar, aprobată
prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.486/2011, materializate prin
raportul de activitate şi portofoliul personal.
1Ordinul ministrului
educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.486/2011 a fost abrogat prin art. 2 din Ordinul ministrului
educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 6.211/2013 pentru aprobarea Metodologiei şi a criteriilor privind
acordarea gradaţiei de merit în învăţământ preuniversitar, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 17 din 9 ianuarie 2013.
a)atragerea de finanţări
extrabugetare pentru unitatea de învăţământ, programe şi proiecte educaţionale,
centre de documentare şi informare, laboratoare etc., având ca efect creşterea
calităţii instituţiei şi a procesului de predare-învăţare-evaluare, a bazei
didactico-materiale;
b)realizarea de proiecte
extracurriculare, cu finanţare extrabugetară, având drept obiectiv creşterea
calităţii procesului de învăţământ.
(1)Punctajul se aplică în mod
unitar pentru toate funcţiile didactice, ţinând seama de ponderea criteriilor
prevăzute la art. 6, cu excepţia personalului de conducere, îndrumare şi
control, pentru care ponderea criteriilor este următoarea:
4.criteriul privind creşterea
prestigiului unităţii de învăţământ/conexe - ponderea 40%. Documentele
doveditoare se referă la propria activitate.
(2)În baza punctajelor, stabilite
în mod unitar, se elaborează câte o grilă de evaluare specifică fiecărei
categorii de candidaţi:
e)cadre didactice din
învăţământul vocaţional, din cluburile sportive şcolare, palatele şi cluburile
copiilor şi elevilor, din învăţământul special;
(3)Stabilirea punctajului şi
elaborarea grilei specifice de evaluare sunt de competenţa comisiei paritare de
la nivelul inspectoratului şcolar. În cadrul criteriilor şi ponderilor
prevăzute la art. 6 şi la alin. (1) al prezentului articol, comisia paritară
poate stabili şi alte subcriterii şi/sau activităţi (de exemplu: activitatea
dovedită în calitate de coordonator al claselor bilingve, activitatea dovedită
în calitate de profesor discipline non-lingvistice sau profesor documentarist
în liceele cu secţii bilingve francofone).
(4)Pentru personalul didactic şi
personalul de conducere din cluburile sportive şcolare, palatele şi cluburile
copiilor şi elevilor, grilele specifice de evaluare, ţinând seama de ponderea
criteriilor prevăzute la art. 6, se stabilesc potrivit precizărilor
Ministerului Educaţiei Naţionale.
(5)Pentru personalul didactic
auxiliar, criteriile pentru acordarea gradaţiei de merit, altele decât cele din
fişa postului, sunt stabilite în fişa de (auto)evaluare a activităţii pentru
gradaţie de merit, elaborată de comisia paritară de la nivelul inspectoratului
şcolar.
(1)Inspectorul şcolar general
numeşte, prin decizie, comisia de evaluare a dosarelor depuse în vederea
acordării gradaţiei de merit, în următoarea componenţă:
c)membri - inspectori şcolari
sau metodişti selectaţi din corpul de metodişti ai inspectoratului şcolar,
reprezentanţi ai personalului didactic auxiliar din unităţi de învăţământ.
(2)Pentru Palatul Naţional al
Copiilor, comisia de evaluare a dosarelor depuse în vederea acordării gradaţiei
de merit, numită prin ordin de serviciu, are următoarea componenţă:
a)preşedinte - un inspector din
Direcţia generală educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii din cadrul
Ministerului Educaţiei Naţionale;
b)secretar - un inspector din
Direcţia generală educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii din cadrul
Ministerului Educaţiei Naţionale;
c)membri - inspectori şcolari
din cadrul Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti, reprezentanţi ai
personalului didactic auxiliar din unităţi de învăţământ.
(3)Reprezentanţii organizaţiilor
sindicale afiliate la federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector
de activitate în învăţământ din judeţ/municipiul Bucureşti participă în
calitate de observatori la toate lucrările, au drept de acces la toate
documentele comisiei şi au dreptul să solicite consemnarea în procesul-verbal a
propriilor observaţii. Neparticiparea observatorilor nu viciază procedura.
(1)Candidatul întocmeşte şi depune
la conducerea unităţii de învăţământ/conexe/instituţiei de învăţământ în care a
funcţionat în perioada 1 septembrie 2009-31 august 2014 dosarul întocmit în
vederea participării la concursul pentru obţinerea gradaţiei de merit, care
cuprinde:
a)opisul dosarului, în două
exemplare, dintre care unul se restituie candidatului, cu semnătura sa şi a
conducerii unităţii de învăţământ, în care sunt consemnate documentele
existente, cu precizarea paginilor aferente;
b)fişa de (auto)evaluare pentru
gradaţie de merit, elaborată de inspectoratul şcolar, la categoria de personal
didactic la care candidează, cu punctajul completat la rubrica (auto) evaluare;
d)declaraţia pe propria
răspundere, prin care se confirmă că documentele depuse la dosar aparţin
candidatului şi că prin acestea sunt certificate activităţile desfăşurate,
conform anexei nr. 4;
e)documentele justificative,
grupate pe criteriile şi subcriteriile din fişa de (auto)evaluare pentru
gradaţie de merit, elaborată de inspectoratul şcolar, la categoria de personal
didactic la care candidează, certificate "conform cu originalul" de
către conducerea unităţii de învăţământ la care candidatul depune dosarul.
În cazul în care candidatul
este pretransferat, acesta îşi depune dosarul la unitatea de învăţământ
preuniversitar de stat unde este titular la data depunerii dosarului. În
situaţia în care candidatul este detaşat în alt judeţ/municipiul Bucureşti,
acesta poate depune dosarul la unitatea de învăţământ preuniversitar de stat
unde funcţionează la data depunerii dosarului sau la unitatea/instituţia de
învăţământ preuniversitar de stat unde este titular. Plata gradaţiei de merit
încetează pentru candidatul care, ulterior obţinerii gradaţiei de merit în alt
judeţ decât cel în care este titular, revine la postul pe care este titular sau
se detaşează în alt judeţ.
Cadrele didactice angajate
cu contract de muncă pe perioadă determinată depun documentele menţionate
anterior la conducerea unităţii de învăţământ la care sunt încadrate la data
depunerii dosarului. Candidaţii care îşi desfăşoară activitatea în două sau mai
multe unităţi de învăţământ depun documentele la conducerea uneia dintre aceste
unităţi de învăţământ.
(2)Candidatul îşi prezintă raportul
de autoevaluare în plenul consiliului profesoral. Consiliul profesoral al
unităţii de învăţământ/conexe, pe baza dezbaterilor asupra modului în care
raportul reflectă realizările candidatului potrivit fişei de evaluare şi
documentelor doveditoare, formulează o apreciere sintetică asupra activităţii
candidatului, consemnată în procesul-verbal de şedinţă.
(3)Directorul unităţii de
învăţământ/conexe depune la registratura inspectoratului şcolar dosarul
candidatului, incluzând, pe lângă documentele enumerate la alin. (1), o copie a
procesului-verbal din cadrul consiliului profesoral din care reiese aprecierea
activităţii candidatului, certificate "conform cu originalul" şi
declaraţia pe propria răspundere, conform anexei nr. 5.
(4)În urma consultării consiliului
consultativ al disciplinei, consemnată în procesul verbal al şedinţei,
inspectorul şcolar care coordonează disciplina întocmeşte un raport motivat
referitor la activitatea candidatului în specialitate, acordând punctajul ca
sumă a punctelor pentru fiecare criteriu din fişa de (auto)evaluare pentru
gradaţie de merit. Membrii consiliului consultativ îşi asumă, prin semnătură,
în procesul-verbal al şedinţei şi în raportul motivat, evaluarea dosarelor.
Modelul raportului motivat este prevăzut în anexa nr. 3. Inspectorul şcolar
care coordonează disciplina completează punctajul pentru fiecare
criteriu/subcriteriu în fişa de (auto)evaluare a candidatului, asumat prin
semnătură.
(5)Comisia de evaluare a dosarelor
depuse în vederea acordării gradaţiei de merit primeşte raportul de
(auto)evaluare, procesul-verbal al şedinţei consiliului profesoral, precum şi
raportul motivat al inspectorului şcolar care coordonează disciplina, pe care
le examinează, stabileşte punctajele pe criterii/subcriterii şi punctajul
final, pe care le consemnează în fişa de (auto) evaluare pentru gradaţie de
merit, şi întocmeşte lista cuprinzând candidaţii în ordinea descrescătoare a punctajelor,
pe posturi şi discipline. Lista astfel întocmită, asumată de toţi membrii
comisiei, va fi înregistrată şi prezentată în consiliul de administraţie al
inspectoratului şcolar.
(6)În consiliul de administraţie al
inspectoratului şcolar, preşedintele comisiei de evaluare a dosarelor depuse în
vederea acordării gradaţiei de merit prezintă rezultatele evaluării dosarelor
candidaţilor participanţi la concursul de acordare a gradaţiilor de merit.
(7)Consiliul de administraţie al
inspectoratului şcolar aprobă lista cu rezultatele candidaţilor participanţi la
concurs, în ordinea descrescătoare a punctajului acordat. Lista se afişează la
sediul inspectoratului şcolar, conform graficului prevăzut în anexa nr. 1. În
cazul Palatului Naţional al Copiilor, comisia de evaluare a dosarelor depuse în
vederea acordării gradaţiei de merit din cadrul Ministerului Educaţiei
Naţionale aprobă lista cu rezultatele candidaţilor participanţi la concurs şi o
afişează la sediul Ministerului Educaţiei Naţionale conform graficului prevăzut
în anexa nr. 1.
(8)Pentru personalul didactic
auxiliar, procedura de acordare a gradaţiei de merit se stabileşte la nivelul
inspectoratului şcolar de către comisia paritară şi se aprobă în consiliul de
administraţie al inspectoratului şcolar.
(1)Candidaţii participanţi la
concursul de acordare a gradaţiei de merit au drept de contestaţie asupra
punctajului acordat, la inspectoratul şcolar, în conformitate cu graficul
prevăzut în anexa nr. 1.
Comisia de soluţionare a
contestaţiilor, numită prin decizie a inspectorului şcolar general/ordin de
serviciu, este formată din:
a)preşedinte - inspectorul
şcolar general; pentru Palatul Naţional al Copiilor - director din Direcţia
generală educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii din cadrul Ministerului
Educaţiei Naţionale;
b)secretar - un
referent/consilier de la compartimentul salarizare, normare/reţea şcolară;
pentru Palatul Naţional al Copiilor - un reprezentant al Direcţiei generale
buget-finanţe şi resurse umane din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale;
c)membri - consilierul juridic
al inspectoratului şcolar, inspectori şcolari/metodişti ai inspectoratului
şcolar, reprezentanţi ai personalului didactic auxiliar din unităţile de
învăţământ, alţii decât cei care au evaluat iniţial dosarele; pentru Palatul
Naţional al Copiilor - inspectori din cadrul Direcţiei generale educaţie şi
învăţare pe tot parcursul vieţii şi un consilier juridic al Direcţiei generale
juridic din Ministerul Educaţiei Naţionale, alţii decât cei care au făcut parte
din comisia de evaluare a dosarelor.
(2)Contestaţiile se soluţionează,
prin reevaluarea dosarelor, în termen de 3 zile lucrătoare de la data-limită de
depunere a acestora. Punctajele rezultate în urma reevaluării sunt consemnate
în fişa de (auto)evaluare pentru gradaţie de merit şi sunt asumate de către
preşedintele comisiei de contestaţii. La finalul lucrărilor, comisia de
contestaţii generează lista cuprinzând punctajele tuturor candidaţilor, asumată
de toţi membrii comisiei, care va fi înregistrată şi prezentată în consiliul de
administraţie al inspectoratului şcolar.
(3)Hotărârea comisiei de
contestaţii este definitivă şi poate fi contestată numai prin procedura
contenciosului administrativ, contestaţia reprezentând plângerea prealabilă
reglementată de art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
(1)Comisia paritară de la nivelul
inspectoratului şcolar hotărăşte ponderea pe categorii de personal (didactic de
predare/funcţii de conducere, îndrumare şi control/didactic auxiliar), precum
şi pe discipline de învăţământ, raportat la numărul total de gradaţii, conform
art. 2 alin. (1).
(2)Numărul de locuri repartizate
pe posturi şi discipline se aprobă de către consiliul de administraţie al
inspectoratului şcolar. Consiliul de administraţie aprobă lista candidaţilor
întocmită pe posturi şi discipline, în ordinea descrescătoare a punctajului, şi
hotărăşte rezultatul concursului, cu condiţia respectării proporţiei numărului
de locuri pe discipline/funcţii de conducere, de îndrumare şi control, domenii
de activitate.
(3)Deplina responsabilitate
privind calculul numărului de locuri pentru acordarea gradaţiei de merit şi
încadrarea în numărul de locuri revine inspectorului şcolar general.
(4)Consiliul de administraţie al
inspectoratului şcolar înaintează lista candidaţilor validaţi la Direcţia
generală management, resurse umane şi reţea şcolară naţională din cadrul
Ministerului Educaţiei Naţionale pentru emiterea ordinului ministrului. Lista
transmisă la Ministerul Educaţiei Naţionale, cu adresa de înaintare, conţine:
a)numărul total şi modul de
calcul al numărului de gradaţii acordate la nivelul judeţului/municipiului
Bucureşti/Palatului Naţional al Copiilor;
b)observaţiile liderilor de
sindicat desemnaţi de federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector
de activitate învăţământ preuniversitar/semnatare ale contractului colectiv de
muncă unic la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar, care au
participat la procedura de acordare a gradaţiei de merit, cu statut de
observatori;
(1)Direcţia generală management,
resurse umane şi reţea şcolară naţională din cadrul Ministerului Educaţiei
Naţionale verifică încadrarea în numărul de locuri, respectarea procedurii de
acordare a gradaţiei de merit şi elaborează ordinul ministrului pentru aprobarea
listelor cu personalul didactic din unităţile de învăţământ preuniversitar de
stat care beneficiază de gradaţie de merit.
(2)În situaţia constatării
neîncadrării în numărul de locuri sau a nerespectării procedurii de acordare a
gradaţiei de merit, conducerea Ministerului Educaţiei Naţionale poate stabili
reluarea procedurii de acordare a gradaţiei de merit de către inspectoratul
şcolar sau reevaluarea dosarelor candidaţilor înscrişi la concursul pentru
acordarea gradaţiei de merit din judeţul respectiv sau din municipiul Bucureşti
de către comisii constituite la nivelul Ministerului Educaţiei Naţionale din
inspectori generali, inspectori, consilieri, experţi din cadrul Ministerului
Educaţiei Naţionale şi din inspectori şcolari, consilieri, experţi din cadrul
inspectoratelor şcolare, cu participarea reprezentanţilor organizaţiilor
sindicale afiliate la federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector
de activitate în învăţământ/semnatare ale contractului colectiv de muncă unic
la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar, cu statut de
observatori. Aceste situaţii nu intră sub incidenţa perioadelor/termenelor prevăzute
în graficul desfăşurării concursului pentru acordarea gradaţiilor de merit -
sesiunea 2015, prevăzut în anexa nr. 1.
(1)Candidaţii înscrişi la concursul
de acordare a gradaţiei de merit, sesiunea 2015, au obligaţia de a completa o
declaraţie pe propria răspundere prin care să confirme că documentele depuse la
dosar le aparţin şi că prin acestea sunt certificate activităţile desfăşurate,
conform modelului prevăzut în anexa nr. 4.
(2)Cadrele didactice şi personalul
didactic auxiliar care participă la concursul pentru acordarea gradaţiei de
merit nu pot face parte din nicio comisie implicată în concurs.
(3)În cazul în care inspectorul
şcolar general adjunct/inspectorul şcolar general candidează în vederea
obţinerii gradaţiei de merit, acesta este înlocuit cu un alt inspector şcolar,
cu informarea Ministerului Educaţiei Naţionale.
(4)Membrii comisiilor de evaluare a
dosarelor depuse în vederea acordării gradaţiei de merit, respectiv ai comisiei
de soluţionare a contestaţiilor nu pot avea în rândul candidaţilor rude sau
afini până la gradul al IV-lea inclusiv. Membrii comisiilor semnează în acest
sens câte o declaraţie pe propria răspundere. Declaraţiile sunt predate
preşedinţiilor comisiilor implicate în concurs şi se păstrează la inspectoratul
şcolar.
(1)Personalul didactic militar/cu
statut special din unităţile de învăţământ preuniversitar din sistemul de
apărare, informaţii, ordine publică şi securitate naţională beneficiază de
gradaţie de merit conform reglementărilor proprii.
(2)Propunerile pentru acordarea
gradaţiei de merit personalului didactic civil din unităţi militare de
învăţământ preuniversitar se evaluează şi se validează la nivelul
inspectoratului şcolar pe raza căruia aceste unităţi îşi desfăşoară
activitatea, excedând numărului de gradaţii calculat conform art. 2 alin. (1).
Inspectoratele şcolare informează instituţiile de învăţământ preuniversitar
asupra rezultatului concursului.
(3)Propunerile pentru acordarea
gradaţiei de merit personalului didactic civil din unităţi militare de
învăţământ preuniversitar se centralizează de către Ministerul Educaţiei
Naţionale, care le transmite Ministerului Apărării Naţionale.
ANEXA nr. 1: GRAFICUL desfăşurării concursului pentru acordarea gradaţiilor de merit - sesiunea 2015
1.Detalierea punctajelor aferente
criteriilor de către comisia paritară de la nivelul inspectoratului şcolar
3.Întocmirea şi depunerea de către
candidaţi a dosarelor şi obţinerea avizelor la nivelul unităţii de învăţământ
4.Depunerea dosarelor care conţin
documentele justificative privind activitatea candidatului respectiv la
secretariatul/registratura inspectoratului şcolar
5.Analiza dosarelor de către
inspectorul şcolar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului
consultativ, şi elaborarea raportului referitor la activitatea candidatului în
specialitate
6.Verificarea dosarelor şi acordarea
punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse în vederea
acordării gradaţiei de merit
7.Aprobarea listei cuprinzând
punctajele acordate în urma evaluării, de către consiliul de administraţie al
inspectoratului şcolar
8.Afişarea listei cuprinzând
punctajele acordate în urma evaluării la avizierul inspectoratului şcolar
11.Stabilirea ponderii gradaţiilor
de merit pe categorii de personal, precum şi pe discipline de învăţământ în
cadrul comisiei paritare de la nivelul inspectoratului şcolar, validarea
rezultatelor finale ale concursului de către consiliul de administraţie al
inspectoratului şcolar şi afişarea acestora la inspectoratele şcolare
12.Înaintarea la Ministerul
Educaţiei Naţionale a listelor cu personalul didactic din unităţile de
învăţământ, validat în vederea acordării gradaţiei de merit
Personalul didactic de la Palatul
Naţional al Copiilor depune dosarele pentru concursul de acordare a gradaţiei
de merit la registratura Ministerului Educaţiei Naţionale, respectând graficul.
ANEXA nr. 2: TABEL NOMINAL cuprinzând punctajele candidaţilor la concursul de acordare a gradaţiilor de merit aprobate în şedinţa consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar judeţean/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti din data .............
Afişat astăzi,
....................
|
Nr. ..............
|
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele
|
Funcţia didactică/didactică
auxiliară
|
Specialitatea
|
Vechimea în învăţământ
|
Unitatea de învăţământ
|
Punctaj autoevaluare
|
Punctaj evaluare
|
Comisia de evaluare a dosarelor
pentru obţinerea gradaţiilor de merit
|
Consiliul de administraţie al
inspectoratului şcolar judeţean/Inspectoratului Şcolar al Municipiului
Bucureşti
|
Preşedinte ...................
Membri
...................
...................
|
Preşedinte ...................
Membri
...................
...................
|
ANEXA nr. 3: RAPORT MOTIVAT privind analiza dosarului candidatului ..................., specialitatea/personal didactic de conducere/personal didactic de îndrumare şi control ...................
Criteriu
|
Subcriteriu
|
Punctaj autoevaluare
|
Documente
|
Pagina
|
Punctaj inspector şcolar care
coordonează disciplina
|
Argumente
|
Observaţii
|
1.......
|
1.......
|
||||||
2.......
|
|||||||
2.......
|
1.......
|
||||||
2.......
|
|||||||
Total
|
x
|
x
|
Numele şi prenumele membrului
consiliului consultativ
|
Semnătură
|
ANEXA nr. 4: DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
Subsemnatul/Subsemnata,
.................., domiciliat(ă) în .................., str.
.................. nr. ......, bl. ......, sc. ......, ap. ......,
judeţul/sectorul .............., legitimat(ă) cu ........ seria ........ nr.
........., CNP ............., încadrat(ă) la ............ pe funcţia de
.........., declar pe propria răspundere că documentele depuse la dosar îmi
aparţin şi că prin acestea sunt confirmate/certificate activităţile
desfăşurate.
Întocmită într-un exemplar, pe propria
răspundere, cunoscând că falsul în declaraţii este pedepsit conform legii.
ANEXA nr. 5: DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
Subsemnatul/Subsemnata,
................., director la .................., declar pe propria răspundere
că documentele depuse în copie în dosarul de înscriere la concursul pentru
acordarea gradaţiei de merit al candidatului .................. au fost
certificate în data de .................., prin confruntare cu originalul.
Întocmită într-un exemplar, pe propria
răspundere, cunoscând că falsul în declaraţii este pedepsit conform legii.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 37 din data de 16 ianuarie 2015