Ordonanţa de urgenţă nr. 94 din 29 decembrie
2014 privind modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011,
precum şi modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind
asigurarea calităţii educaţiei
Având în vedere situaţia extraordinară
creată de solicitările unor angajatori de a li se asigura forţă de muncă
calificată profesional, printr-un proces la care să participe activ, motiv ce
determină urgenţa introducerii în sistemul naţional de învăţământ
preuniversitar a formei de pregătire profesională organizată în sistem dual,
începând cu anul şcolar următor, pentru care fundamentarea cifrei de
şcolarizare şi promovarea ofertei educaţionale, în comun, sunt urgente,
realizându-se în luna februarie 2015,
deoarece admiterea în sistem dual se
desfăşoară începând cu luna mai, anul curent, în vederea selectării viitorilor
elevi, pe baza ofertei educaţionale, promovate, în comun, de către şcoli în
parteneriat cu operatori economici,
având în vedere situaţia excepţională
determinată de încetarea de drept, în luna februarie 2015, a contractelor de
muncă ale unui număr semnificativ de cadre didactice cu grad de asistent/lector
ce nu şi-au obţinut titlul de doctor până la această dată, desfăşurarea
procesului educaţional din învăţământul superior, în anul universitar
2014-2015, fiind grav afectată, instituţiile de învăţământ superior neputând asigura
în condiţii optime procesul de învăţământ,
luând în considerare faptul că, la sfârşitul
anului 2014, expiră perioada în care Consiliul Agenţiei Române de Asigurare a
Calităţii în Învăţământul Superior funcţionează legal şi derularea activităţii
acestei agenţii devine imposibilă, ceea ce reprezintă o situaţie extraordinară,
a cărei reglementare nu poate suferi amânare,
cunoscând importanţa deosebită a
funcţionării Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior,
instituţie publică autonomă, de interes naţional, a cărei misiune este de a
efectua evaluarea externă a calităţii educaţiei oferite de instituţiile de
învăţământ superior şi de alte organizaţii furnizoare de programe de studiu
iniţial şi de formare continuă, specifice învăţământului superior, care
operează în România,
având în vedere faptul că ARACIS intră,
începând cu luna ianuarie 2015, în proces de monitorizare din partea ENQA şi
EQAR, iar pentru demararea acestui proces trebuie implementate, de urgenţă,
recomandările formulate cu ocazia evaluărilor efectuate în vederea
reacreditării ARACIS în ENQA şi, respectiv, reînscrierii acesteia în registrul
EQAR,
luând în considerare necesitatea
funcţionării, în condiţii optime a Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în
Învăţământul Superior, se impune stabilirea unui număr optim de membri în
raport cu resursele financiare gestionate şi pentru menţinerea dreptului de a
realiza evaluări academice conform standardelor europene, situaţii a căror
reglementare nu poate fi amânată,
ţinând seama de necesitatea imperioasă de
asigurare a calităţii şi a condiţiilor optime pentru desfăşurarea procesului de
învăţământ în anul universitar 2014-2015 şi pentru a permite accesul
absolvenţilor învăţământului obligatoriu din anul şcolar curent, care
finalizează clasa a X-a în iunie 2015, la forma de pregătire profesională
organizată, în parteneriat cu operatorii economici, în sistem dual în vederea
asigurării de personal calificat profesional,
ţinând cont de nevoia de a asigura un
sistem de organizare şi funcţionare a sistemului naţional de învăţământ
predictibil şi funcţionabil,
deoarece toate aceste elemente vizează
interesul public şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu
poate fi amânată,
Art. I
Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie
2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează
după cum urmează:
"(3) Învăţământul profesional
şi tehnic este format din: învăţământ profesional învăţământ liceal tehnologic
şi învăţământ postliceal."
3.La articolul 25, după alineatul (3) se
introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
"(4) Învăţământul dual este o
formă de organizare a învăţământului profesional, care se desfăşoară pe bază de
contract de muncă şi combină pregătirea profesională ce se organizează de un
operator economic, cu pregătirea organizată în cadrul unei unităţi de
învăţământ. Responsabilitatea privind organizarea şi funcţionarea este
partajată între operatorul economic şi unitatea de învăţământ."
"(7) Unităţile de învăţământ în
care se organizează filiera tehnologică sau vocaţională a liceului sunt
stabilite de inspectoratele şcolare, cu consultarea autorităţilor
administraţiei publice locale, având în vedere tendinţele de dezvoltare socială
şi economică precizate în documentele strategice regionale, judeţene şi locale
elaborate şi monitorizate de structurile parteneriale consultative: consorţii
regionale şi comitete locale de dezvoltare a parteneriatului social. Cadrul
general de organizare şi funcţionare a structurilor parteneriale consultative
pentru învăţământul profesional şi tehnic este aprobat prin ordin al
ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice."
5.La articolul 33, după alineatul (5) se
introduc şase noi alineate, alineatele (51)-(56), cu următorul cuprins:
"(51) La solicitarea
operatorilor economici, învăţământul profesional se poate organiza în sistem
dual, ca parte a sistemului naţional de învăţământ, după învăţământul
obligatoriu.
(52) Organizarea şi funcţionarea
învăţământului profesional în sistem dual, durata şi conţinutul programelor de
pregătire profesională sunt reglementate prin metodologie specifică, aprobată
prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice, prin consultare
cu operatorii economici.
(53) Pregătirea prin învăţământul
profesional în sistem dual se realizează pe baza standardelor de pregătire
profesională aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice sau pe
baza standardelor ocupaţionale aprobate de Autoritatea Naţională pentru
Calificări.
(54) Absolvenţii învăţământului profesional
în sistem dual, care promovează examenul de certificare a calificării
profesionale, dobândesc certificat de calificare profesională şi suplimentul
descriptiv al certificatului, conform Europass.
(55) Modul de organizare şi
desfăşurare a examenului de certificare a calificării profesionale este
reglementat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, prin metodologie
specifică, prin consultare cu operatorii economici.
(56) Prin excepţie de la prevederile
art. 61 alin. (5), fundamentarea cifrei de şcolarizare pentru învăţământul
profesional în sistem dual, pentru anul şcolar 2015-2016, se realizează conform
unei metodologii specifice aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi
cercetării ştiinţifice."
"(6) Absolvenţii învăţământului
obligatoriu care întrerup studiile pot finaliza, până la vârsta de 18 ani, cel
puţin un program de pregătire profesională organizat în sistem dual în vederea
dobândirii unei calificări profesionale."
7.La articolul 33, după alineatul (7) se
introduce un nou alineat, alineatul (71), cu următorul cuprins:
"(71) Unităţile de învăţământ
în care se organizează învăţământ profesional sunt stabilite de inspectoratele
şcolare, cu consultarea autorităţilor administraţiei publice locale, având în
vedere tendinţele de dezvoltare socială şi economică precizate în documentele
strategice regionale, judeţene şi locale privind învăţământul profesional şi
tehnic."
"(2) Admiterea în învăţământul
liceal sau în învăţământul profesional se realizează după următoarea
procedură:"
"d) avizează structura reţelei
învăţământului preuniversitar şi înaintează Guvernului, spre aprobare, cifrele
de şcolarizare, pe baza propunerilor unităţilor de învăţământ, a autorităţilor
administraţiei publice locale, a operatorilor economici, având în vedere
recomandările studiilor de prognoză, centralizate, avizate de către consorţiile
regionale şi comitetele locale de dezvoltare a parteneriatului social şi
transmise de către inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al municipiului
Bucureşti;"
12.La articolul 168, după alineatul (7)
se introduc două noi alineate, alineatele (71) şi (72), cu următorul cuprins:
"(71) Titularul unui titlu
ştiinţific poate solicita Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice
renunţarea la titlul în cauză. În acest caz Ministerul Educaţiei şi Cercetării
Ştiinţifice ia act de renunţare printr-un ordin de revocare emis în acest scop.
(72) Actul administrativ
constatator al titlului ştiinţific se anulează de la data emiterii ordinului de
revocare. Procedura de renunţare la titlu, precum şi cea privind anularea
actului administrativ constatator al titlului ştiinţific se aprobă prin ordin
al ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice."
13.La articolul 217, după alineatul (3)
se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu următorul cuprins:
"(31) Prin excepţie de la
includerea în bugetul aferent Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor,
Diplomelor şi Certificatelor Universitare (CNATDCU), a taxei pentru organizarea
procesului de evaluare a tezelor de abilitare - gestionat de UEFISCDI, conform
prevederilor alin. (3), stabilirea taxei se realizează, după caz, de către
Senatul universităţii la propunerea consiliului de administraţie, respectiv de
către prezidiul Academiei Române. Încasarea acestei taxe se efectuează, după
caz, de către instituţiile de învăţământ superior organizatoare de studii
universitare de doctorat sau de către Academia Română."
"(12) Prin contractele
instituţionale şi contractele complementare se realizează distribuirea
fondurilor de la bugetul de stat pentru instituţiile de învăţământ superior.
Finanţarea suplimentară se alocă prin contractul instituţional, iar finanţarea
complementară prevăzută la alin. (6) lit. a) şi b) se aprobă de către ministrul
educaţiei şi cercetării ştiinţifice."
16.La articolul 300, după alineatul (4)
se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins:
"(41) Dosarul cu documentele
originale aferente şi teza de abilitare, în format tipărit şi electronic, se
înaintează CNATDCU pentru validare."
17.La articolul 362, după alineatul (6)
se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
"(7) Termenele prevăzute la
alin. (1)-(6) se prorogă până la încheierea anului universitar 2014-2015,
respectiv 30 septembrie 2015."
Art. II
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005
privind asigurarea calităţii educaţiei, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 642 din 20 iulie 2005, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după
cum urmează:
"(8) La fiecare 4 ani,
Consiliul ARACIS se înnoieşte prin scoaterea la concurs, de regulă, a 1/3 din
numărul de mandate de membru în Consiliul ARACIS. Mandatele se ocupă pe baza
unei proceduri proprii, conform art. 191 alin. (5). Noul consiliu îşi alege
preşedintele şi vicepreşedintele."
a) 17 sunt cadre didactice cu
funcţii de predare în învăţământul superior care reprezintă, de regulă,
domeniile de studii universitare;
b) 2 studenţi, reprezentanţi ai
federaţiilor studenţeşti din România, reconfirmaţi la începutul fiecărui an
universitar;
e) reprezentanţii menţionaţi la
lit. b)-d) sunt nominalizaţi pe baza unei metodologii aprobate de Consiliul
ARACIS şi publicate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării
ştiinţifice în Monitorul Oficial al României, Partea I."
Art. III
- Articolul II din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 117/2013 privind modificarea şi completarea Legii
educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi pentru luarea unor măsuri în domeniul
învăţământului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 843
din 30 decembrie 2013, se modifică şi va avea următorul cuprins:
În cursul anului 2015, Consiliul
Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior funcţionează
legal cu numărul de membri selectaţi în urma concursului organizat în anul
2013, până la ocuparea, în condiţiile legii, a locurilor devenite vacante ca
urmare a expirării mandatelor membrilor numiţi provizoriu."