De câtă forță, sacrificiu, demnitate, conștiință și luciditate este nevoie pentru a putea schimba un sistem tocmai cu oamenii care sunt rezultatul lui?


Abonează-te la sinvlex și pe Facebook !

joi, 15 aprilie 2010

O grevă "ca la carte".

Cred că în actualul context, pe care nu are rost să-l mai descriu, o grevă de amploare în învăţământul românesc este absolut necesară şi inevitabilă.
Pledez pentru declanşarea acestei greve, cu o singură observaţie: conflictul de muncă să fie declanşat cu respectarea tuturor procedurilor prevăzute de lege. Pentru reuşita grevei şi bună ei desfăşurare acest lucru este esenţial. Este vital.
Este la mintea cocoşului faptul că orice neglijenţă în parcurgerea procedurilor privind declanşarea conflictului de muncă ne poate costa pierderea dreptului de a continua greva.  În condiţiile oricărei greşeli de procedură, cât de mici, MECTS şi inspectoratele şcolare vor apela imediat la instanţa de judecată pentru a obţine încetarea grevei. Va fi ordin de la partid, va fi ordin de la guvern, va fi ordin de la preşedinţie. Cine se îndoieşte că va fi aşa, e naiv.
În acest moment, având în vedere că sincronizarea sindicatelor teritoriale în declanşarea legală a  conflictelor de muncă este, practic, imposibilă, singurele organizaţii sindicale care pot deschide conflictul de interese la nivelul ramurii învăţământ (şi, implicit, greva) sunt federaţiile sindicale reprezentative, prin iniţierea negocierilor colective anuale.  
Iniţierea conflictului de muncă ar urma să aibă loc în temeiul Legii nr. 168/1999, mai exact al art. 9(1) şi 11. Potrivit acestor dispoziţii legale, conflictele de interese pot avea loc la nivelul unităţilor, la nivelul grupurilor de unităţi, al ramurilor ori la nivel naţional, în cazul conflictelor de interese la nivel  de ramură salariaţii urmând a fi reprezentaţi de organizaţiile sindicale reprezentative care participă la negocierile colective (deci, federaţiile sindicale reprezentative din învăţământ - n.n.)
În aceste condiţii, sindicatele teritoriale afiliate federaţiilor naţionale ar urmă să-şi îndeplinească doar obligaţia (stabilită tot de lege) de a înregistra conflictul, anterior declanşării, la nivelul unităţilor de învăţământ şi la nivelul inspectoratelor şcolare (conflictele de interese la nivel de ramură şi la nivel naţional pot avea loc numai după înregistrarea prealabilă a acestora la unităţile componente ale structurilor respective, potrivit legii - art. 11(2)).  
După umila mea părere, asumarea conflictului de muncă şi organizarea grevei nu de către sindicatele teritoriale, ci de către federaţiile sindicale din învăţământ (deci, iniţierea conflictului de sus în jos şi nu invers, aşa cum s-a întâmplat până acum) reprezintă singura soluţie viabilă pentru a avea sorţi de izbândă şi pentru a se putea realiza protejarea membrilor de sindicat împotriva unor eventuale abuzuri şi acuze de încălcare a legii. 
Un alt mod de a proceda înseamnă şanse foarte, foarte mari ca greva să fie declarată ilegală de către justiţie, în doar câteva zile de la declanşare. 
Deci, pledez pentru o grevă "ca la carte". E în interesul membrilor de sindicat şi numai al lor.

6 comentarii:

Anonim spunea...

Dar despre greva de o zi, din data de 22 aprilie, ce ne puteti spune? E legala sau nu?

Anonim spunea...

E mai mult decat evident motivul pentru care facem greva, e mai mult decat clar ca ceea ce ni se propune prin noua lege e catastrofal (in acest sens cred ca legea noua va duce si la disparitia sindicatelor din invatamant- ca rezultat al atomizarii), e corect ce spuneti si cu toate acestea ma indoiesc ca avem vreo sansa, indiferent cat de la carte am merge, ei citesc din alte carti.Primul motiv il consider a fi decizia Curtii Constitutionale (cred ca asa s-a procedat si cand PCR a confiscat proprietatea, prin nationalizare), al doilea motiv il constituie greva celor din Bacau- aproape trecuta sub tacere media(nu are sindicatul bani sa plateasca interesul televiziunilor), al treilea motiv: cei din minister sunt decisi sa faca ce vor si pot sa o faca. Au acordul parlamentarilor.
Si atunci ma intreb: nu suntem ca nebunii inchisi la pavilionul de nepericulosi? adica putem sa ne spunem Napoleon, sa pregatim "armata" pentru lupta si sa ne facem planuri, ca seara ne luam pastiluta roz si mergem la culcare.
Iarta-i doamne ca ne distrug viata!

Emilian Avrămescu spunea...

Din pacate, greva nu poate fi declansata legal pentru motive ce tin de adoptarea unei legi.

Tmanuela spunea...

Atunci ce facem domnule jurist, ce greva mai este aia care nu e legala? Va dati seama ce ne fac astia daca ne dau pe mana justitiei, mai ales ca e si bac! Cum procedam ?

Anonim spunea...

Daca nu am reusit in 20 de ani sa contribuim, intr-un parteneriat onest cu guvernele, la elaborarea unei legi care sa ne conduca spre cresterea frumoasa si de bun simt a copiilor nosti, restul e desertaciune. Si nu sunt vinovati numai guvernantii, ci modul nostru neserios de a ne exprima optiunile, ideile. Pana si greva de 1 zi intra in acest repertoriu- de neseriozitate si burlesc. Pentru ce e greva de 1 zi? pentru nimic, declansata impotriva nimanui.Chiar nu pricep ce sens are greva de 1 zi!cand cei din Bacau au stat 1 luna si nici macar de o stire/zi nu au beneficiat in media. Pe cine sperie greva de 1 zi?

gabriel nicolae teodorescu spunea...

Substituire și substituit; nevoi sociale vs nevoi sociale de educație

Nevoile de educație sunt nevoi sociale, constituind de fapt cerințele pe care societatea le formulează față de sistemul educativ, concret comunitatea le formulează față de instituția școlară.
Nevoile de educație vor genera multe neclarită în sistem, deoarece disputa va fi tot timpul între nevoile sociale și cele educaționale.(este totuși o implicație logică...); ... cum A implică B și B implică inevitabil A,..., concluzia sistemul educativ va fi obligat să se adapteze și mai ales să se radapteze ori de câte ori apar nevoi sociale nesatisfăcute.(vezi forma legii... ciudată lege...). Conform raționamentului legii atunci când societatea în funcționarea ei ar avea disfuncționalități, dezechilibre între diferite sectoare, atunci și EDUCAȚIA va fi schimbată.
Astfel, EDUCAȚIA va perpetua și ea dezechilibrele din sfera socialului și le va amplifica.
Deci: EDUCAȚIA va fi un substitut al schimbărilor sociale care vor surveni în societatea românească.
Întrebare mea adresată guvernanților: Dacă neconcordanțele între educație și social se vor amplifica, pe care din cele două ar trebui să o schimbăm???
( ... cum massmedia manipulează la greu, atunci cu certitudine Educația se face vinovată de toate relele societății...)
Confuzia legii este între:
- nevoi sociale;
- nevoi sociale de educație...

vezi: Apel național pt rescrierea Legii Educației Naționale în regim de urgență.
http://forum.portal.edu.ro/index.php?showtopic=126751
--------------------
...amendarea ipocriziei si demascarea autocratiei, intr-o societate in care reflexele superficialitatii, si ridicolul modifica deja structura firii umane...
vezi:

http://www.petitieonline.ro/petitie/apel_n...-p25985058.html
http://www.petitieonline.ro/petitie/protes...-p02225042.html
dacă ești de acord semnează și promovează petițiile
vezi și:
http://gabrielnicolaeteodorescu.wordpress.com
http://fiz-edu.time2forum.net/