Ordinul nr. 3235 din 9 februarie 2010 privind aprobarea specializărilor de nivel universitar care conferă dreptul absolvenţilor liceelor pedagogice de a ocupa funcţiile didactice de profesor în învăţământul preşcolar şi profesor în învăţământul primar
În baza prevederilor art. 141 lit. p) din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) lit. a) şi b), art. 7 alin. (1) lit. c) şi d) şi art. 43 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 1.251/2005 privind unele măsuri de îmbunătăţire a activităţii de învăţare, instruire, compensare, recuperare şi protecţie specială a copiilor/elevilor/tinerilor cu cerinţe educative speciale din cadrul sistemului de învăţământ special şi special integrat,
În temeiul Hotărârii Guvernului nr. 81/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului,
ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului emite prezentul ordin.
Art. 1
(1)Condiţiile de ocupare a funcţiilor didactice de profesor în învăţământul preşcolar şi profesor pentru învăţământul primar sunt îndeplinite de absolvenţii cu diplomă al ciclului I de studii universitare de licenţă cu specializarea "Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar" repartizaţi în învăţământul preuniversitar pe posturi de: educatoare, educatoare/educator, educatoare/educator itinerant/de sprijin, învăţător, învăţător-educator sau învăţător itinerant/de sprijin.
(2)Condiţiile de ocupare a funcţiei didactice de profesor în învăţământul preşcolar sunt îndeplinite şi de absolvenţii cu diplomă al liceului pedagogic cu una dintre specializările "Educatoare", "Educatoare-învăţător" sau "învăţător - Educatoare" repartizaţi în învăţământul preuniversitar pe posturi de: educatoare, educatoare/educator sau educatoare/educator itinerant/de sprijin, care au finalizat cu diplomă de absolvire/licenţă şi studii universitare de scurtă sau lungă durată ori ciclul I de studii universitare de licenţă sau ciclul II de studii universitare de masterat, având înscrisă pe diploma de absolvire/licenţă una dintre specializările cuprinse în Centralizatorul privind disciplinele de învăţământ, domeniile şi specializările, precum şi probele de concurs valabile pentru încadrarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar 2010, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 6.052/2009, la:
a)aria curriculară "Limbă şi comunicare", disciplinele: limba şi literatura română, limbi clasice, limbi străine/materne şi literatura universală;
b)aria curriculară "Matematică şi ştiinţe", disciplinele: matematică, fizică, chimie, biologie şi ştiinţe, cu excepţia specializărilor cuprinse în anexa nr. 1;
c)aria curriculară "Tehnologii", disciplinele: informatică; tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor, specializările universitare de lungă şi scurtă durată "Informatică" din profilul "Informatică", specializările universitare de lungă şi scurtă durată din profilul "Matematică": "Informatică", "Matematică - Informatică", "Maşini de calcul" şi "Cercetări operaţionale", specializările universitare de lungă durată din profilul "Fizică": "Fizică - Informatică", "Fizică informatică", specializările pentru ciclul I de studii universitare de licenţă din domeniul ştiinţe exacte, incluse în domeniile pentru studiile universitare de licenţă: "Matematică", "Informatică", "Fizică" şi "Chimie": "Matematică informatică", "Informatică", "Informatică aplicată", "Fizică informatică" şi "Chimie informatică", precum şi programele de studiu de maşter acreditate corespunzătoare domeniilor de licenţă: "Matematică", "Informatică" şi "Fizică";
d)aria curriculară "Om şi societate", disciplinele: cultură civică; filozofie; logică, argumentare şi comunicare; sociologie; studii sociale; psihologie; pedagogie; istoria şi tradiţiile minorităţii maghiare; istorie; geografie; religie; discipline teologice de specialitate, posturile de: profesor în centre şi cabinete de asistenţă psihopedagogică şi profesor logoped, învăţământul special, postul de profesor psihopedagog, cu excepţia specializărilor cuprinse în anexa nr. 2;
e)aria curriculară "Arte", disciplinele: arte vizuale, muzică, teatru, coregrafie;
f)aria curriculară "Educaţie fizică şi sport", disciplinele: educaţie fizică şi sport, kinetoterapie, cu excepţia specializărilor cuprinse în anexa nr. 3.
(3)Condiţiile de ocupare a funcţiei didactice de profesor în învăţământul primar sunt îndeplinite şi de absolvenţii cu diplomă al liceului pedagogic cu una dintre specializările "învăţător", "Educatoare-învăţător" sau "învăţător - Educatoare" repartizaţi în învăţământul preuniversitar pe posturi de: învăţător, învăţător-educator sau învăţător itinerant/de sprijin, care au finalizat cu diplomă de absolvire/licenţă şi studii universitare de scurtă sau lungă durată ori ciclul I de studii universitare de licenţă sau ciclul II de studii universitare de masterat, având înscrisă pe diploma de absolvire/licenţă una dintre specializările cuprinse în Centralizatorul privind disciplinele de învăţământ, domeniile şi specializările, precum şi probele de concurs valabile pentru încadrarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar 2010, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 6.052/2009, la:
a)aria curriculară "Limbă şi comunicare", disciplinele: limba şi literatura română, limbi clasice, limbi străine/materne şi literatura universală;
b)aria curriculară "Matematică şi ştiinţe", disciplinele: matematică, fizică, chimie, biologie şi ştiinţe, cu excepţia specializărilor cuprinse în anexa nr. 1;
c)aria curriculară "Tehnologii", disciplinele: informatică; tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor, specializările universitare de lungă şi scurtă durată "Informatică" din profilul "Informatică", specializările universitare de lungă şi scurtă durată din profilul "Matematică": "Informatică", "Matematică - Informatică", "Maşini de calcul" şi "Cercetări operaţionale", specializările universitare de lungă durată din profilul "Fizică": "Fizică - Informatică", "Fizică informatică", specializările pentru ciclul I de studii universitare de licenţă din domeniul ştiinţe exacte, incluse în domeniile pentru studiile universitare de licenţă: "Matematică", "Informatică", "Fizică" şi "Chimie": "Matematică informatică", "Informatică", "Informatică aplicată", "Fizică informatică" şi "Chimie informatică", precum şi programele de studiu de maşter acreditate corespunzătoare domeniilor de licenţă: "Matematică", "Informatică" şi "Fizică";
d)aria curriculară "Om şi societate", disciplinele: cultură civică; filozofie; logică, argumentare şi comunicare; sociologie; studii sociale; psihologie; pedagogie; istoria şi tradiţiile minorităţii maghiare; istorie; geografie; religie; discipline teologice de specialitate, posturile de: profesor în centre şi cabinete de asistenţă psihopedagogică şi profesor logoped, învăţământul special, postul de profesor psihopedagog, cu excepţia specializărilor cuprinse în anexa nr. 2;
e)aria curriculară "Arte", disciplinele: arte vizuale, muzică, teatru, coregrafie;
f)aria curriculară "Educaţie fizică şi sport", disciplinele: educaţie fizică şi sport, kinetoterapie, cu excepţia specializărilor cuprinse în anexa nr. 3.
Art. 2
(1)Absolvenţii cu diplomă al liceului pedagogic repartizaţi în învăţământul preuniversitar pe posturi de: educatoare, educatoare/educator, educatoare/educator itinerant/de sprijin, învăţător, învăţător-educator sau învăţător itinerant/de sprijin, care au finalizat cu diplomă de absolvire/licenţă şi studii universitare de scurtă sau lungă durată ori ciclul I de studii universitare de licenţă sau ciclul II de studii universitare de masterat, având înscrisă pe diploma de absolvire/licenţă una dintre specializările cuprinse în anexele nr. 1-3 sau o altă specializare care nu este prevăzută la art. 1, îndeplinesc condiţiile de ocupare a funcţiei de institutor.
(2)Absolvenţii cu examen de diplomă al colegiului universitar pedagogic sau a unei şcoli echivalente liceului pedagogic repartizaţi în învăţământul preuniversitar pe posturi de: educatoare, educatoare/educator, educatoare/educator itinerant/de sprijin, învăţător, învăţător-educator sau învăţător itinerant/de sprijin, care au finalizat cu diplomă de absolvire/licenţă şi studii universitare de scurtă sau lungă durată ori ciclul I de studii universitare de licenţă sau ciclul li de studii universitare de masterat, cu excepţia specializării "Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar", îndeplinesc condiţiile de ocupare a funcţiei de institutor.
Art. 3
Normarea activităţii de predare-învăţare şi de evaluare curentă a preşcolarilor şi a elevilor în clasă pentru profesorii pentru învăţământul preşcolar şi pentru profesorii pentru învăţământul primar se stabileşte pe post similar normării activităţii didactice de predare-învăţare şi de evaluare curentă a preşcolarilor şi a elevilor în clasă a educatoarelor/institutorilor din învăţământul preşcolar, învăţătorilor / institutorilor din învăţământul primar, respectiv educatoarelor/educatorilor, educatoarelor/educatorilor itineranţi/de sprijin, învăţătorilor - educatori / institutorilor - educatori sau învăţătorilor itineranţi / de sprijin, conform art. 43 lit. a), b) sau f) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârii Guvernului nr. 1.251/2005 privind unele măsuri de îmbunătăţire a activităţii de învăţare, instruire, compensare, recuperare şi protecţie specială a copiilor/elevilor/tinerilor cu cerinţe educative speciale din cadrul sistemului de învăţământ special şi special integrat.
Art. 4
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 5
Direcţia acreditarea, evaluarea şi performanţa în cariera didactică din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 6
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 130 din data de 25 februarie 2010